• FruMadde4barnTätt

vår son 15 månader klättrar på köksstolarna upp på bordet, vad göra?

vår son 15 månader klättrar på köksstolarna upp på bordet, vad ska vi göra åt det?
    vi provade att lägga ner stolarna så att han inte kan klättra på dem och det fungerar.
    men min man vill ha dem stående uppe, och då får man ju säga till honom tusen gånger.
    hur gör ni med era barn som klättrar på stolar?

• Svar på tråden vår son 15 månader klättrar på köksstolarna upp på bordet, vad göra?
  • spacebeare

då får din man passa sonen då....

• Cherrybaby

Grind till köket? Jag vet att mamma brukar ställa upp stolarna på bordet men det kanske inte är ett alternativ då ni vill ha stolarn nere på golvet?
    Fast det kanske inte heller är ett alternativ att ha stolarna som vanligt på golvet då eran son kan klättra på dom och göra illa sig? :)

• kobra

jag har tvillingar i samma ålder som ar kommit på det roliga med att klättra ochså, jag lägger ner stolarna för tillfället..orkar inte med att de ramlar 1000 gånger från stolarna

• turia

ja alternativet att din man får passa barnet var ju oxå bra

• Flurhaj

Min dotter är tio månader och klättrar över allt, och på allt.. Kom ända högst upp på stegen till min andra dotters loftsäng, stolar och vardagsrummsbordet. Man får passa och passa.. BVC sa att jag skulle sätta hjälm på henne..

• Aunt Molly

Så var vår son med! Vi satte ett långt spännband kring alla stolarna så han inte kunde få loss dem!

• Lillatroll

Det kunde vara jag som skrev detta
    Min son på 19 mån har nu kommit på att "jag kan ju klättra och då når jag massor med roliga saker" . Mitt mammahjärta sitter i halsgropen hela tiden.
    Ja, vad gör man? Vi har ju stolar i fler rum. Känns som om det inte rikigt funkar att sätta upp alla på borden eller lägga dom ner. Det finns ju fåtöljer och soffor också
    Vi försöker vara noga med att stänga dörrarna till dom rummen vi inte är i så vi kan ha bättre översikt över sonen. Och sen försöker jag tänka ett steg för honom. Den gingliga fotpallen åkte bort tex. Stolen sätts alltid in ordentligt under bordet för då tänker han inte så mycket på dom. Sen försöker jag få honom att tänka på annat så att jag får behålla honom på golvet så mycket som möjligt.

• coolabruden

du kan ju binda FAST STOLARNA I BORDET så kan han inte dra ut dem , viserligen kan inte gubben d då heller

• Mälaröbo

Lägg ner stolarna när ni inte är i rummet. Det bör ju inte störa maken heller.
    För övrigt håller de bara på en period med detta livsfarliga klättrande, eller så blir de så stora så det inte är farligt.

• Karpet

Kan trösta dig med att nyhetens behag går över snart. Tills dess så skulle jag, om jag var du, trotsa min mans invändningar och lägga stolarna på golvet om du inte har möjlighet att ha 100% uppsikt. Hellre en putt man än en bebis med hjärnskakning.

• bimmer

Åh det måste varas min dotter du pratar om eller ja förut var hon sådan innan jag gav upp tjatandet när hon var 18 månader för jag orkade inte avbryta lillasysters amning var och varannan minut. Till slut tänkte ja att jaja hon ramlar och slår sig men då lär hon sig. Hon har än så länge inte trillat ned och hon slutade rätt snart att klättra upp på bordet och gör det bara ibland oftast om hon vill titta ut.

• Snigel 2

Grind/dörr till köket! Annars kan ju gubben stå på vakt om han nu prompt vill ha stolarna ståendes. Har han vaktat barn nån gång? Man blir ju galen om man ska vara överallt hela tiden! Eller inred japanskt med lågt bord och kuddar på golvet...

• trollmor 4

samma problem här...min 11 mån klättrar på allt....vi har ett snöre runt stolarna så hon inte kan dra ut dom.....annars drar hon ut dom & är på bordet på ett kick...
    Vi har kök& vardagsrum i ett,,annars hade väl grind till köket kanske varit ett alternativ...
    Ena storebrorsan var precis likadan & jag lovar att det går över :)
    Men det är jobbigt under tiden....

• lövet2

Vi har lagt omkull stolarna. Det är en så pass kort period ändå!

• haberg

vi skaffade stapelbara stolar(fast det hade vi iofs tänkt hursomhelst...) och ställer dem en bit bort från bordet. Annars blir det farligt, min son är 16 månader.

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Sonen fick tillslut klättra upp på stolen,nångång måste de ju lära sig det ändå. Men aldrig på på bordet. Då var vi alltid bestämd och berätta att det är på stolen man sitter och maten på bordet, men det kan ta tid. Men sen han var 16ån går han inte på bordet,nu är han 19mån. Min son började klättra redan vid 10mån,upp i sängen,soffan,toaletten. Tog hela trappen upp vid 9mån. En riktig vilde med andra ord.

• FruMadde4barnTätt

tack för alla svar och tips, då är det fler än vi som har problem med detta läser jag,
    ja får hoppas att det inte är någon lång period,
    blir ju jobbigt sedan när man ska åka på besök hos andra som också har köksstolar, men då finns det ju också mycket annat bus att hitta på där

Svar på tråden vår son 15 månader klättrar på köksstolarna upp på bordet, vad göra?