• stardream

Träpaneltak i badrum!!

Har hittat något som jag tycker är extremt snyggt, och det är vitlaserad panel att ha i taket :)
    Dock står det på förpackningen att det är till för torra utrymmen. Men så vitt jag vet så finns det inga regler om tätheten i tak i badrummet? kan man kanske ha det änndå?

är det någon som har satt detta i taket i badrum? Hur ha ni i så fall gått tillväga?

• Svar på tråden Träpaneltak i badrum!!
  • kobra

vi kommer att ha det i vårt nya badrum uppe, högt i tak..blir super

• stardream

japp! det är skitsnyggt! men jag oraoar mig lite över ev fukt? hur ska ni göra spikar ni bara upp det på det befintliga taket eller gör ni en lite luftspal emellan?

• Dannee

vi har trätak och även timmrade väggar i vårat badrum, det ända som jag har tänkt på är att ha god ventilation i rummet. Mitt tips till er är att inte lämna en luftsplat efter som att det kan bli en ficka för fukt att krypa in i och stängas in och då kan nu få mögel. Men om ni måste göra det för att få det nya taket jämt och rakt så borra några större hål igenom det gammla och upp så att ni får en god cirkulation i taket.

• Butterscotch

Vi har träpanel i taket badrummet i vårt fritidshus. Vi har dock valt att inte lasera just där, utan använt våtrumsfärg istället. Antar att det inte ska vara några problem, eftersom det var det materialet som levererades med huset (byggdes förra året).

• frítz76

Vi har med panel i badrummet. Vi har ett ´bra ventilationssystem men vårat tak är bara lackat. Men snart blir det vitt. Målar 130 kvm trätak just nu. Ett jäkla jobb

• MrsQ

Vi håller på och bygger upp huset o jag har som önskemål en panelvägg i badrummet. Och byggmästaren sa att det är inga problem.
    Jag ska ha plastmatta i övriga badrummet så de sätter panelen på plastmattan så håller det x-tra tätt.

• Stugmamman

Vi har pärlspont både i tak och på väggarna målade med linoljefärg. Vi har duschkabin och fläkt som sätts igång av fukt. I väggarna har vi rent timmer dvs inga konstgjorda material som ger kondens och problem med fukt.

• biaw

som sagt, det finns ju våtrumsfärg. sån som ju används på vävtapeter i badrum..så då går det väl utmärkt att ha den i taket..

• Kålrot

Vi målade panelen med vit ute-lack i badrummet.

• stardream

vår panelsom vi köpte är redan vilaserad, och vi vill inte ha det vitare än så. finns det kanske någon transparent våtrumsfärg?

• biaw

transparent innomhus våtrumsfärg? hmm..har målat mycket i mina dar, men det vet jag inte säkert om det finns..det gör det säkert.. men som ngn skrivit, utefärg kan ju användas, och de finns ju i alla kulörer och icke kulörer.. ofärgad lasyr finns. det har jag anv. flera ggr.lasyr är ju kanske lämligt eftersom det redan var laserat.. se bara till att färgen ni köper är samma typ som taket redan var målat med.(dvs är det en vatten baserad eller oljebaserad färg, dvs lösligt i vatten eller lacknafta)

• stardream
    biaw skrev 2008-03-13 23:24:45 följande:
    transparent innomhus våtrumsfärg? hmm..har målat mycket i mina dar, men det vet jag inte säkert om det finns..det gör det säkert.. men som ngn skrivit, utefärg kan ju användas, och de finns ju i alla kulörer och icke kulörer.. ofärgad lasyr finns. det har jag anv. flera ggr.lasyr är ju kanske lämligt eftersom det redan var laserat.. se bara till att färgen ni köper är samma typ som taket redan var målat med.(dvs är det en vatten baserad eller oljebaserad färg, dvs lösligt i vatten eller lacknafta)
    Okej, tack för hjälpen!
  • hockeygirl

vi har precis byggt klart vårat hus och vi har pärlspont i hela huset även toaletterna och är ventilationen helt ok så behöver det inte vara speciell färg i taket annars är det att rekomendera. det blir kananonsnyggt LYCKA TILL!!!!

Svar på tråden Träpaneltak i badrum!!