• stiletto

hårkur för mycket torrt hår

Jag har tröttnat på mitt mycket torra hår, använder inpackningar från frisören men märker nästan ingen skillnad så nu eftersöker jag era bästa tips.

Hur ska jag fuktbomba mitt hår på bästa sätt? Hur gör ni?

Kan tillägga att jag tvättar mitt hår 1-2 ggr/vecka och vid alla tvättar använder jag redan inpackning.

• Svar på tråden hårkur för mycket torrt hår
  • Anna m Hampus o Malte

Har du provat ägg? Har gjort det förr och tyckte det var bra då men har inte gjort det på många år. Olivolja e oxå bra.

• Nyfiken gul

Vad använder du för schampoo o styling??  Mycket av problemet beror oftast på att man använder fel shcampo och överstylar håret så det slits o blir torrt och då hjälper inte inpackning om man hela tiden återgår till problemet.....

• stiletto

Anna m Hampus o Malte skrev 2008-03-12 19:04:07 följande:

Har du provat ägg? Har gjort det förr och tyckte det var bra då men har inte gjort det på många år. Olivolja e oxå bra.
    Exakt hur ska man göra? Bara äggulan?

Funderade faktiskt på om man skulle ta olivolja i håret och sova med det i en handduk över natten, hur låter det?
  • stiletto

Har nästan aldrig produkter som spray, vax eller dylikt i håret. Försöker variera uppsättning av håret (om någon alls) så det inte ska slitas och nötas på samma ställe.

Grejen är det att mitt undre hår nästan inte alls känns torrt utan bara det övre lagret, om ni förstår.

Har långt hår kan tilläggas.

• Nennis1

Jag provade olivolja efter tips från min svärmor... Mitt hår blev inte fint och friskt utan j-t flottigt. Jag fick tvätta håret med diskmedel typ 10 gånger för att få bort all olja =( Jag blev minst sagt missnöjd... Sist jag var hos frissan klippte jag av ca 15 cmoch nu känns det mycket bättre...

• Sandra 75

Babyolja istället för olivolja :)

Låt verka medan du ser på en film, och shamponera efteråt.

Gör själv detta 1-2 ggr i veckan, rekommenderar :D

• dealiy

Oo vad smart ide! skall testas på mina toppar :)

• Magrat

Olja ÄR bra för håret, men 99% som testar olja tar för mycket.

Vill du olja håret ska du bara ta en eller två droppar olja (kallpressad olivolja eller kokosolja är bäst till hår!), sedan några droppar vatten så det är lättare att sprida ut, gnugga händerna mot varandra och stryk sedan händerna längs håret. Börja inte allra högst uppe vid hårbotten, utan från öronen och nedåt ungefär.
    Är underhåret i bra form, stryk bara "utanpå", alltså på det övre lagret försiktigt.
    Detta kan du göra varannan dag och behöver INTE tvättas ut om du bara tar lite, då kan allt sugas upp av håret och får det att må bra efter några applikationer.

Är det fukt ditt hår behöver kan du i stället prova aloe vera gel. Funkar jättebra som inpackning eller som styling och där kan du ta en rejäl klick, ta i hela håret OCH hårbotten och låta vara kvar medan du sover. Förmodligen är håret bra på morgonen, men det kan smidig sköljas ur med bara vatten om du skulle ha för mycket.

• Miss T
    Daglig inpackning
    Avokador är rika på naturliga oljor och fungerar särskilt bra på normal till torrt hår, men också på fett hår som tvättas dagligen.

Ingredienser
    3 små mogna avokador
    1 tsk (5ml) avokadoolja
    1 tsk honung

Dela frukten på mitten o mosa med gaffel till en smet. Häll i olja och honung o blanda väl. Massera in inpackningen efter schamponeringen. Koncentrera dig på topparna. Täck håret med en duchmössa och linda runt en varm handduk. Lägg dig och vila i 30 min och skölj sedan med ljummet vatten. 
  • Miss T
    Inpackning för fint/flygigt hår. Enligt boken är den bra för att berrika torrt hår samt för att ge stadga och volym.

5msk (75ml) naturell yoghurt
    1 äggula

Vispa ihop yoghurten och äggulan till en slät, krämig smet. Ställ åt sidan. Schamponera och handdukstorka håret, massera sedan in inpackningen. Täck med en plasthätta och linda en varm handduk. Låt verka i 15 min medan du vilar. Skölj håret väl i ljummet vatten och ge sedan håret en sist aavsköljning i kallt vatten.

Nästa inpackning för skadat hår.

1 ägg
    1 tsk (5 ml) honung
    1 msk (15ml) avokadoolja
    15 droppar eterisk rosmarinolja
    75ml jungfruolivolja
    1 msk äppelcidervinäger

Vispa ihop ägget och honungen och tillsätt sedan avokado- och rosmarin oljorna. Värm olivoljan.

Mätta håret med varm olivolja och linda sedan in i gammal,varm handduk i 20min. Massera därnäst in oljan i håret med fingertopparna. Massera hårbotten på hjässan, bakhuvudet och tinningarna med små cirkelrörelser. Dra lätt i håret över hela huvudet för att stimulera hårrötterna och slå lätt mot hårbotten med knuten hand. Skölj bort oljan med kallt vatten och schamponera håret. Applicera ägg- och houngblandningen i håret och kamma igenom det med en gleskandad kam. Låt sitta i en minut. Skölj med varmt vatten och ta sistan gången med vatten blandat med ÄCV.  
  • Lady Dahmer

1. sluta använd shampoo.

2. världens bästa inpackning. återfuktande som fan.

1/4 honung
    1/4 aloe vera
    1 del balsam

smält honungen och rör ner aloe veran och balsamet försiktigt. blanda ihop till en jämn smet. Dränk in håret och låt sitta MINST en timme, men gärna över natten.

skölj.

• Lady Dahmer

Sandra 75 skrev 2008-03-13 09:35:05 följande:

Babyolja istället för olivolja :)Låt verka medan du ser på en film, och shamponera efteråt.Gör själv detta 1-2 ggr i veckan, rekommenderar :D
    aldrig aldrig aldrig babyolja i håret. full av mineraloljor som täpper till hårbotten och hårstrået.
  • malinka2

ha ha kände mej välldigt träffad av kommentaren om att 99% har för mycket olja Har testat olivolja en gång o det var mer än några droppar trode aldrig jag skulle få det ur håret! Aloe vera ska jag testa, ganks alogiskt att det det skulle vara bra! Tack för tipset!

*risbusken*

• Nocturne

Måste bara tillägga att om olivolja används, var då mer uppmärksam än vad jag var. Det råkade visst vara vitlök i den oljan jag använde. Fy fasen vad mitt hår stank! Tog många tvättar för att få ur den lukten...

• Bebbe2006

Tvätta håret max en gång i veckan.

Inpackning: Kerastase age recharge (den gröna burken) eller Redkens buttertreat.

Efter att du sköljt ur inpackningen lägg i lite Redken Anti-snap. en leave in produkt.

Har också laborerat med oljor hit och dit i min ungdom. Funkar bara om man tror på det.

• Bebbe2006
    Nocturne skrev 2008-03-13 15:34:47 följande:
    Måste bara tillägga att om olivolja används, var då mer uppmärksam än vad jag var. Det råkade visst vara vitlök i den oljan jag använde. Fy fasen vad mitt hår stank! Tog många tvättar för att få ur den lukten...
  • Lady Dahmer
    malinka2 skrev 2008-03-13 15:28:12 följande:
    ha ha kände mej välldigt träffad av kommentaren om att 99% har för mycket olja Har testat olivolja en gång o det var mer än några droppar trode aldrig jag skulle få det ur håret! Aloe vera ska jag testa, ganks alogiskt att det det skulle vara bra! Tack för tipset!*risbusken*
    fast det SKA gå att dränka in håret för att sen tvätta ur. och utan diskmedel. jag gör det ofta och använder inte ens shampoo!

nästa gång, prova att låta shampoot sitta i en stund och verka innan du sköljer ur.
  • anki01

Måste nu få tips på vad jag kan göra med mitt riktigt torra hår..går inte göra nått med håret!! smeta in håret med ägg?är de bra?eller vad ska jag göra..får panik snart..snälla ge mej tips..tack så mkt på för hand..kram anki

Svar på tråden hårkur för mycket torrt hår