• Anonym

Fler med bmi över 32 när ni blev gravida?!

Var hos barnmorskan idag på inskrivning vägde 88 kg och är bara 1,65 cm, gick upp över 20 kg förra graviditeten och inte gått ner det än. Det klassas ju som att jag har grav fetma men så himla stor tycker jag inte att jag är, visst lite övervikt med skulle inte kalla det fetma.

Saken är den att även i högstadiet när jag var pinnsmal och kallades planken så vägde jag mycket, typ på gympan när man skulle göra övningar och bära varandra så blev dom så chockade att jag var så tung fastän jag var så smal.

Usch vill absolut inte passera över 100 kg, nån som har nån tips på sund mat, äter mycket frukt och promenerar mycket, skulle egentligen bantat och gick ner flera kg men sen upptäckte jag att jag var gravid så hann aldrig så långt som jag velat.

Fler med samma problem????

• Svar på tråden Fler med bmi över 32 när ni blev gravida?!
  • Nyfiken gul

jag har ett bmi på 33...  165 cm lång o vägde 92 kg på inskrivningen hos barnmorskan...

Jag har fått hjälp via en dietist att hålla min vikt och jag är nu gravid i vecka 24 o väger 89 kg....

prata med din barnmorska o be om att få komma till dietist - och även barnmorskan kan hjälpa dig med hur du ska äta rätt.

• Anonym

Tack så mycket för ditt svar det ska jag absolut göra, vill åtminstone försöka så gott det går att inte gå upp mer än 10 kg helst mindre!

• Anonym (*)

Jag skulle inte säga att du lider av fetma.

Själv vägde jag 107 kg när jag blev gravid och är 166 cm lång. Visst önskar jag att jag varit smalare, jag har ju inte gått ner mer efter graviditeten heller,. Vill gärna bli gravid igen, men denna gång ska jag ner ivikt före

• Octobers

Jag vägde 95 till mina 162 cm när jag blev gravid. Om du bor i Stockholm så finns det på danderyd ett program för gravida med högt BMI och där får man gå på vattengympa och lära sig kosthållning osv. Har en väninna som gick det och hon tyckte det var superbra.

• Jenny28

Hejsan.
    Jag hade 35 när jag blev gravid. Jag gick "bara" upp 10 kilo under denna graviditeten. Vägde 98 innan. Och jag bestämde mig sen efteråt att nu jäklar ska jag gå ner i vikt. Så jag gick med i viktväktarna och nu snart 3 månader efter förlossningen har jag gått ner 12 kilo utöver dem jag gicxk upp. är jättestolt, väger "bara" 86 nu. Har minskat mitt bmi till 31.
    Gör så att du försöker inte äta fööör mycket onyttigt under gravven och efteråt så passa på att använda amningsperioden att gå ner lite extra. Detfixar du galant!!!

Grattis till graviditeten!!! Och njuuuut

• Octobers

Just ja... Glömde ju säga att jag gick inte upp ett enda kg under min graviditet förräns sista veckan då jag gick upp 8 kg på en gång. Det visade sig vara havandeskapsförgiftning. Nu har jag gått ner ett par kg till och ligger och väger fram och tillbaka på 90strecket. Är på väg ner, men låter det ta tid.

• Anonym

Tack så mycket för alla svaren! hehe ja jag får väl satsa på beach 2009 sen . Bor tyvärr inte i sthlm men vet att dom har gravidgympa och sånt här med så det kanske man skulle börja på .

• Anonym

Jag är 160 cm och vägde 91 kg vid inskrivningen. Jag gick bara upp 8 kg under graviditeten, jag gjorde väl inget speciellt, tänkte bara på att inte alltför onyttigt också spydde jag ganske mycket också förstås.... Två veckor efter förlossningen hade jag gått ner 11 kg.

• Octobers

Jag motionerade inget extra under graviditeten men slutade med godis och läsk. Fick foglossningar ganska tidigt och var en riktig soffpotatis trots det gick jag inte upp något så jag antar att det är en hiskelig massa kg som ligger i den där lilla "extra kryddan i livet" även kallat godis. Äter iofs inga mängder och har aldrig gjort, men dom vet vart dom skall sätta sig.

• Maglan

Hej! Jag hade ett bmi på 33 när jag blev gravid. Väga ca 87 då till mina 160. Har dock bara gått upp 3 kg nu och går in i vecka 37 i morgon. Inte gjort något spec alls. Har säkert gått ner tio kg under grav eftersom allt utom magen blivit mindre. vilken känns himmla skönt. Kommer ju att kunna börja ta av kilona jag hade innan grav.
    Jag tror min ämnesomsättning ökat nåt kopiöst under grav och därav har jag inte gått upp nå spec... Lycka till å grattis till graviditeten

• Anonym (nettan)

jag har ett bmi på 32, är 155 cm lång (kort) och väger 78 kg.

första gången jag blev gravid vägde jag 70-72 kg men gick upp 8 kg till inskrivningen. dessa kilon har jag aldrig blivit av med igen.

nu väntar jag nr 2 och har samma inskrivningsvikt som sist. jag blir lätt gravid, inget av barnen är planerade alls men lika välkomna för det.

efter förlossningen så gick jag inte ner något, utan fick ta tag i det själv och gick ner 15 kg med hjälp av rätt mat och motion. detta på 4 månader. efter graviditeten hade jag ett bmi på nästan 38 och efter viktnedgången 31 men gick upp lite igen.

nu när jag är gravid igen så tar jag det lugnt, men tänker inte gå upp lika mycket i vikt som förra gången. så tänker fortsätta mtionera och äta rätt.

ät lite många gånger om dagen, frukt 2 ggr om dagen till mellanmål, en större frukost så du håller dig mätt längre. ät helst inte efter 21.00.
    ut och gå 30 min minst varje dag. sänk ditt kaloriintag, måste du ha smör på mackan? måste du steka i smör? vatten till vissa saker går bra som tex lax, köttbullar m.m.

drick inte läsk eller saft, gör i så fall egenpressad apelsinjuice och drick vatten!

allt har ju undantag, ska du på kalas så självklart kan du ta en bit tårta, men bara en. man behöver inte ta fler även om ögat och magen vill annat. ät i så fall innan kalaset.

hoppas din viktminskning ska gå bra!

själv tänker jag fortsätta trots att jag är gravid, men i en mindre skala. bara hålla fast vid motionen och tänka på vad jag äter.

sedan hoppas jag på att återgå till min normala vikt runt 64 kg efter graviditeten igen.

• Anonym

Godis har jag dragit ner på och läsk försöker hålla mig till helgerna, och går ca 5 kilometer per dag och försöker hålla mig till nyttigt så jag hoppas det hjälper så man inte går upp allt för mycket i vikt

• Anonym (nettan)

låter jättebra!

försök att äta nyttig mat.

det finns mycket som lurar. köttbullar tex. helt okej om man håller sig till 5 st.

fisk ska du äta mycket, men glöm inte att kolla så den är färsk och att du får ta äta den som gravid.

ät hellre fullkornspasta än vanlig. det smakar precis likadant tycker jag!

ät alltid grönsaker till middagen.

många bäckar små...

• Anonym
    Anonym (nettan) skrev 2008-03-12 20:51:00 följande:
    låter jättebra! försök att äta nyttig mat. det finns mycket som lurar. köttbullar tex. helt okej om man håller sig till 5 st. fisk ska du äta mycket, men glöm inte att kolla så den är färsk och att du får ta äta den som gravid. ät hellre fullkornspasta än vanlig. det smakar precis likadant tycker jag! ät alltid grönsaker till middagen. många bäckar små...
    Ja fullkornspasta är jättegott! Kanske kan ta 1/3 mat och sen en massa sallad och grönsaker istället
  • Anonym (nettan)
    Anonym skrev 2008-03-12 21:15:55 följande:
    Ja fullkornspasta är jättegott! Kanske kan ta 1/3 mat och sen en massa sallad och grönsaker istället
    svält dig inte bara.

men att minska lite på portionerna kan göra mycket! men gör som du skrev och lägg upp rejält med grönsaker på tallriken Glad
  • Anonym (hm)

vi var på infosamtal hos bm i måndags och då fick jag väga mig.

jag är 178cm långt och vägde hos henne 104,3kg.
    vilket då medförde ett bmi på 33.

MEN till saken är den att jag inte ser såå stor ut och mitt midjemått ligger på 93cm innan magen svällde som en balong(antar att det är tarmarna som svällt..:S)..

jag har en rätt rejäl benstomme(kompisar som e ungefär lika långa som mig har mycket tunnare armar, t.ex handlederna på dem är mkt mindre än på mig, jag har stora fötter, stl 42 och rätt stora händer med för den delen).

min bm gav mig bannor och sa att jag måste akta mig och fick absolut inte gå upp knappt något alls! och att jag är kraftigt överviktig, bara genom att kolla på bmi'et.

jag tycker att man ska se till hur man SER UT också och var fettet sitter..

menar tänk om jag skulle vara en bodybuilder med samma vikt, då skulle jag också klassas som överviktig/fetma enligt bmi!!!

blir tokig på sånt här.. :(

har rejält med muskler på benen exempelvis också, staarka ben.
    på vaderna finns det knappt något fett alls som sladdrar, utan dem är hårda och fasta.

det var inte alls roligt att hon var sådär, även om jag självklart är medveten om min vikt..
    och varför jag väger som jag gör..
    har pendlat upp och ner senaste år +20kg.. - 20kg.. +20kg.. -10kg.. +6kg..
    helt galet.. :S

men har ju varit riktigt smal.. så det känns så knasigt bara :(

är iaf gravid i v8 nu och känner inget godissug alls.. :) som tur är!

• Anonym
    Anonym (hm) skrev 2008-03-13 04:25:46 följande:
    vi var på infosamtal hos bm i måndags och då fick jag väga mig.jag är 178cm långt och vägde hos henne 104,3kg. vilket då medförde ett bmi på 33.MEN till saken är den att jag inte ser såå stor ut och mitt midjemått ligger på 93cm innan magen svällde som en balong(antar att det är tarmarna som svällt..:S)..jag har en rätt rejäl benstomme(kompisar som e ungefär lika långa som mig har mycket tunnare armar, t.ex handlederna på dem är mkt mindre än på mig, jag har stora fötter, stl 42 och rätt stora händer med för den delen).min bm gav mig bannor och sa att jag måste akta mig och fick absolut inte gå upp knappt något alls! och att jag är kraftigt överviktig, bara genom att kolla på bmi'et.jag tycker att man ska se till hur man SER UT också och var fettet sitter..menar tänk om jag skulle vara en bodybuilder med samma vikt, då skulle jag också klassas som överviktig/fetma enligt bmi!!!blir tokig på sånt här.. :(har rejält med muskler på benen exempelvis också, staarka ben.på vaderna finns det knappt något fett alls som sladdrar, utan dem är hårda och fasta.det var inte alls roligt att hon var sådär, även om jag självklart är medveten om min vikt..och varför jag väger som jag gör..har pendlat upp och ner senaste år +20kg.. - 20kg.. +20kg.. -10kg.. +6kg..helt galet.. :Smen har ju varit riktigt smal.. så det känns så knasigt bara :(är iaf gravid i v8 nu och känner inget godissug alls.. :) som tur är!
    Vad tråkigt att din barnmorska sa så, min var som tur var jättebra och sa ingenting om sånt hur gullig som helst
  • miggs

Jag hade ett BMI på 35, är 160 lång. Jag anser inte mej själv som FET, mullig mer. Beror kanske på hur kroppen är uppbyggd och vart ens hull lägger sej. JAg är tung och har alltid varit, men jag har nu i vecka 21 gått upp 5 kg, vilket jag är såå nöjd med! Gick upp 6 kg med första pojken, sen nästan 50 kg med andra, så 5 kg och jag är halvvägs är skitbra för MEJ! Och livmodern är exakt så stor/liten som den ska vara så jag är inte alsl orolig att jag kommer få ett stort barn...

Svar på tråden Fler med bmi över 32 när ni blev gravida?!