Inlägg från: Anonym (nettan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (nettan)

Fler med bmi över 32 när ni blev gravida?!

jag har ett bmi på 32, är 155 cm lång (kort) och väger 78 kg.

första gången jag blev gravid vägde jag 70-72 kg men gick upp 8 kg till inskrivningen. dessa kilon har jag aldrig blivit av med igen.

nu väntar jag nr 2 och har samma inskrivningsvikt som sist. jag blir lätt gravid, inget av barnen är planerade alls men lika välkomna för det.

efter förlossningen så gick jag inte ner något, utan fick ta tag i det själv och gick ner 15 kg med hjälp av rätt mat och motion. detta på 4 månader. efter graviditeten hade jag ett bmi på nästan 38 och efter viktnedgången 31 men gick upp lite igen.

nu när jag är gravid igen så tar jag det lugnt, men tänker inte gå upp lika mycket i vikt som förra gången. så tänker fortsätta mtionera och äta rätt.

ät lite många gånger om dagen, frukt 2 ggr om dagen till mellanmål, en större frukost så du håller dig mätt längre. ät helst inte efter 21.00.
    ut och gå 30 min minst varje dag. sänk ditt kaloriintag, måste du ha smör på mackan? måste du steka i smör? vatten till vissa saker går bra som tex lax, köttbullar m.m.

drick inte läsk eller saft, gör i så fall egenpressad apelsinjuice och drick vatten!

allt har ju undantag, ska du på kalas så självklart kan du ta en bit tårta, men bara en. man behöver inte ta fler även om ögat och magen vill annat. ät i så fall innan kalaset.

hoppas din viktminskning ska gå bra!

själv tänker jag fortsätta trots att jag är gravid, men i en mindre skala. bara hålla fast vid motionen och tänka på vad jag äter.

sedan hoppas jag på att återgå till min normala vikt runt 64 kg efter graviditeten igen.

• Anonym (nettan)

låter jättebra!

försök att äta nyttig mat.

det finns mycket som lurar. köttbullar tex. helt okej om man håller sig till 5 st.

fisk ska du äta mycket, men glöm inte att kolla så den är färsk och att du får ta äta den som gravid.

ät hellre fullkornspasta än vanlig. det smakar precis likadant tycker jag!

ät alltid grönsaker till middagen.

många bäckar små...

• Anonym (nettan)
    Anonym skrev 2008-03-12 21:15:55 följande:
    Ja fullkornspasta är jättegott! Kanske kan ta 1/3 mat och sen en massa sallad och grönsaker istället
    svält dig inte bara.

men att minska lite på portionerna kan göra mycket! men gör som du skrev och lägg upp rejält med grönsaker på tallriken Glad
Svar på tråden Fler med bmi över 32 när ni blev gravida?!