• Natimaria

Ni som bor i Alfta

Min sambo vill att vi ska flytta till Alfta i höst för att han måste plugga i 9 månader där. Ni som känner till eller bor i Alfta, Vad tycker ni om stället? vad är bäst att hyra lägenhet? finns det nån bra centrum, dågis? vad kan man göra där? varken han eller mig har varit där...

massa frågor hoppas nån kan svara

• Svar på tråden Ni som bor i Alfta
  • MrsSn0w

Men fy vad hemskt.. Har varit i alft en gång och aldrig mer.. Blinkar du vid fel tillfälle så ha du missat det...

~ Liam 07~09~15 ~
  • Natimaria

hahaha! tack för svaret, nu mår jag värre

• Karpet

Jag bor inte i Alfta men är uppvuxen i grannbyn. Alfta är verkligen inte mycket att hänga i granen om du inte är väldigt naturintresserad.

Jag skulle nog hellre då, om jag var tvungen, flytta till Bollnäs där det åtminstone finns lite butiker, tågförbindelse, några restauranger etc. Mellan Bollnäs och Alfta är det bara 20 minuter med bil/buss.

• MrsSn0w
    Natimaria skrev 2008-03-13 11:12:38 följande:
    hahaha! tack för svaret, nu mår jag värre
    hahaha, men det är ju sant...

men håller med Karpet, och flytta till Bollnäs
    ~ Liam 07~09~15 ~
  • Natimaria

karpet:

bra att veta, vi bor nu på landet och jag är uppvuxen i storstäder har faktist tyckt att det är ok för att vi har hus och gillar naturen...men om vi ska flytta till en liten lägehet så vill jag kunna bo nära d man kan träffa folk..

tack för tipset

flera förslag?

• Natimaria

jag tycker att det vorde bäst att flytta till Bollnäs,jag lär visa tråden till min sambo och se :)

flera förslag??

nån som tycker bra om Alfta? nån?

MrsSn0w skrev 2008-03-13 11:23:38 följande:
    hahaha, men det är ju sant... men håller med Karpet, och flytta till Bollnäs
  • Karpet

Alltså jag tycker inte illa om Alfta, skulle bara inte vilja bo där själv. Centrumet består utav 2 mackar, 2 pizzerior, 2 mataffärer, en skola, en simhall, en camping, 2 restaruanger/värdshus, en tantklädaffär, en järnhandel, en rondell, inga trafikljus, en hel hög moppekillar, ett gatukök ja du fattar poängen. Inte enligt mitt tycke en attraktiv bostadsort men det finns ju ändå 3000-4000 som faktiskt frivilligt väljer att bo där så helt hemskt är det säkert inte.

Däremot skulle jag säkert kunna tänka mig att bo i någon utav byarna runt omkring Alfta i ett stort gammalt hus i 9 månader, men det blir ju lite svårt för er att lösa och dessutom skulle du ju bli väldigt isolerad.

Natimaria skrev 2008-03-13 11:38:30 följande:
    jag tycker att det vorde bäst att flytta till Bollnäs,jag lär visa tråden till min sambo och se :)flera förslag??nån som tycker bra om Alfta? nån?
  • Natimaria

hehe! förutom moppekillarna, så låter det bra, det är ju som "storstaden" för oss vi bor just nu mitt i mellan två små byar som är 15 min med bil och de byarna är lika eller mindre än hur du beskriver Alfta.

Det visar sig hur vi gör, vi hade tänkt att åka ditt nån helg och kolla runt vad vi tycker...
    tack för svaret!

Karpet skrev 2008-03-13 12:15:46 följande:
    [citat]
    Alltså jag tycker inte illa om Alfta, skulle bara inte vilja bo där själv. Centrumet består utav 2 mackar, 2 pizzerior, 2 mataffärer, en skola, en simhall, en camping, 2 restaruanger/värdshus, en tantklädaffär, en järnhandel, en rondell, inga trafikljus, en hel hög moppekillar, ett gatukök ja du fattar poängen.
  • StinaW

Har just skrivit lite info om lägenheter i en annan tråd av samma TS.

Jag bor i Alfta. Har bott på flera olika ställen, både mindre och större. Men jag har absolut inget emot Alfta. Tror att man kan ha tråkigt eller roligt var man än bor, det är hur man gör sej.

Visst har Bollnäs mer att erbjuda när det gäller service. Men är man van att bo på en liten ort så kan man nog trivas här i Alfta med. Man tar sej med bil till bollnäs på 15min, då kan man handla kläder och fika hur mycket man vill.
    Har man inte så höga förväntningar så blir man inte besviken på Alfta, det är en lugn och trygg uppväxt miljö för barn, det finns bra skolor och dagis.

Om man vill hyra en lägenhet billigt så tror jag mer på Alfta än Bollnäs, då Bollnäs är större och därför har högre hyror.
    Alfta har väldigt mycket fina gamla hus, om man är intresserad av det. Finns många som hyr ut lägenheter privat, i dessa fina gamla hus!

På sommaren finns det fina badmöjligheter, ett familjevänligt bad, Forsparken, där det även är en del arrangemang sommartid.
    Naturen runt Alfta är fin, mycket bra fiskevatten, fina längskidspår på vinter, skoterleder. Fina belysta elljusspår för promenader och joggning.
    Billiga och bra träningsmöjligheter på Alfta Rehab.

//Stina från Alfta

• natta84

Har bott i alfta och jag vantrivdes så hemskt så jag flyttade till edsbyn istället. Det ligger bara 1 mil från alfta och här trivs jag verkligen. Alfta är inge roligt ställe att bo på, en död och tråkig by. Flytta INTE till alfta! Edsbyn är mycke bättre.

• GurraC

Alfta är att jämföra med världens ände och stället som GUD glömde.

• Natimaria

ajdå! men vi måste flytta dit bara för en tid alltså 9 månader är ingen evighet, bara om man är gravid hihihi

• StinaW

Har bott i både Alfta och Edsbyn, skillnaden är skrämmande liten, små orter bägge ställerna.. Med allt som det innebär. Man får inte roligare än man gör sej!

Svar på tråden Ni som bor i Alfta