Inlägg från: Digitalis |Visa alla inlägg
  • Digitalis

Nån fler som försöker lära känna livmodertappen?

Aha, nu förstår jag vad du menar. Men spottings kan man ju ha även som gravid och det kan vara för tidigt att testa ännu.

Nu misstänkte jag iofs inte att jag var gravid med sonen, men jag plussade på dag 33, dvs en vecka över tiden den gången. Har såklart ingen aning om hur tidigt jag hade kunnat plussa med honom, men egentligen ska man ju vänta tills BIM kommit och gått innan man testar. Egentligen är det bara CB som tjänar på att vi testar i tid och otid före mensen.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
  • Digitalis

Apropå att kolla sin tapp. Det stod på sidan jag länkade till att man ska kolla en gång om dagen och vid samma tid och samma status. Tex om man har blåsan full eller inte. Annars kan man få olika resultat på sin tapp!

• Digitalis

Okej, då låter det som om mensen är på ingång, jag ger mig.

• Digitalis

Nick:.............. BIM:.................. ÄL:....................... TAPPEN:
    Bebis09 15/4 3-4/4 MJUK & ÖPPEN & Centrerad

Nick:.............. BIM:.................. ÄL:................... ... TAPPEN:
    Bumbi84 13mars 1mars? HALVMJUK & STÄNGD & HÖG

Nick:.............. BIM:.................. ÄL:....................... TAPPEN:
    Digitalis 22/3 5/3? INTE LIKA MJUK LÄNGRE, LÅG, ÖPPEN? FICK LITE BLOD PÅ FINGRET

Nick:...............BIM:................... ÄL:...................... TAPPEN:
    Annaklaran 1 8/3 3-4/3? HÅRD, BAKÅTLUTAD & STÄNGD

Nick:.............. BIM:................... ÄL:...................... TAPPEN:
    Disan 23/3 ca 9/3 HÅRD & LÄNGRE, CENTRERAD & STÄNGD

Nick:.............. BIM:..................
    ÄL:....................... TAPPEN:
    längtan3 24/3 10/3 MJUK & BAKÅTLUTAD, CENTRERAD & STÄNGD

• Digitalis

Verkar som mensen är på G här med. Kände precis på tappen igen och den var mjuk på ena sidan och hård på andra och jag kunde utan vidare få in fingertoppen i öppningen, det öppnade upp sig då. Och så fick jag lite blod på fingret.

Det jag är orolig för är ifall man kan framkalla missfall genom att pela på sin livmodertapp? En av teknikerna för att sätta igång en förlossning är ju att pela på tappen, reta den liksom.

• Digitalis

Brösten känns inte lika ömma längre heller, det gör inte ont i dem längre och de är inte lika svullna. Jag är så grymt besviken, efter alla mina "symptom".

• Digitalis

Aha! Tack för tipset Disan! Jag och sambon hade ju sex igår kväll, så kanske är det därför min tapp var lite öppen? Det har nämligen inte hänt når mer här *håller tummarna hårt* och jag tror jag kan ha rispat mig när jag kände efter på tappen vid första försöket, med fel finger (långfingret). För det gjorde lite ont och sen när jag kände med pekfingret istället så fick jag lite svagt blodblandad flytning på fingret med ut.

Molvärken kom tillbaka lite senare, så även den pirrande och brännande känslan i bröstvårtorna och även ömheten.

Några minuter senare än ovan: Nu har jag dessutom känt efter på tappen igen. Mjukare, mer bakåtlutad och definitivt stängd. Men än en gång fick jag blodblandad flytning med ut på fingret! Samtidigt kände jag mig öm och skavd i slidväggen precis före tappen. Vet inte om jag rivit mig där också innan, eller bara skavt?

Jag blir inte klok på det här...

• Digitalis

Vet inte om jag sagt det innan, men grattis Annaklaran!!!

• Digitalis

Min mens kom nu i morse.

• Digitalis

Åh, vad gullig du är Disan. Fast jag tror vi hoppar över nästa tillfälle, vet att många kommer att tycka att jag är fånig, men jag vill inte gärna ligga på BB runt jul/nyår. Alla jag känner eller hört talas om som är född i slutet av december tycker att det är supertrist. Och min nästa förväntade ÄL blir i slutet av mars... Jag har korta cykler runt 25-26 dagar (den här gången blev det 25) och ÄL ca runt dag 10-12. Hoppas ingen halshugger mig bara för att jag inte vill få barn i slutet av året.

• Digitalis
    Disan: Tack! Skönt att höra att vi inte är ensamma om våra tankar.

Jag har så hemska kramper att inte ens ipren hjälpte, så jag har tagit en citodon med. Funderar på ifall det är ett tidigt MF trots allt, med tanke på mina symptom. Jag har aldrig lukt-fobier som PMS och jag höll ju på att kräka rakt ut när jag kände lukten av de kokta korvarna på IKEA. Jag reagerade likadant vid ett korvstånd igår kväll. När jag var gravid med sonen så kräkte jag dessutom rakt ut en gång, fast jag lyckades fånga en soptunna, när vi var i Köpenhamn, på en gågata. Gissa om folk glodde när jag stod och hulkade och kramade soptunnan hehe.
  • Digitalis
    Disan: Med tanke på att jag är 38 (blir 39 i sept) och sambon nyss fyllde 37, så ökar nog risken för MF markant. Fler missöden vid befruktningarna tror jag. Och tidiga MF är ju kroppens sätt att sortera ut "måndagsexemplaren". Klen tröst, man vill ju helst bli gravid direkt och att allt ska gå bra! Håller tummarna för dig!
  • Digitalis
    Disan: Sifforna kan säkert stämma. Och förra gången blev jag gravid utan att vi ens visste om att vi försökte och det gick ju jättebra.
  • Digitalis

Disan: Jag vet inte om du har blandat ihop något, men vid graviditet är tappen mjuk att ta på, som läpparna liksom. Ej gravid = hård.

• Digitalis
    enny signatur skrev 2008-03-23 09:13:46 följande:
    minnorska är inte säkrskilt bra men tappen ärväl hård under graviditeten?
    Ja inte vet jag, men det står ju så här: Både myk og hard - hard inni, men med "et mykt lag" utenpå

Alltså mjuk utanpå och lite hårdare en bit innanför det mjuka lagret så att säga. Mjuk som läpparna har jag också hört det beskrivas. Har läst flera som skrivit att den ska vara mjuk när man är gravid, men jag är absolut ingen expert. Det blir ju väldigt virrigt när somliga säger att den ska vara mjuk och andra att den ska vara hård i tidig graviditet...

Men på sidan står ju att den endast är mjuk och öppen vid ÄL, och mjuk fast lite hårdare innanför det mjuka lagret, när man är gravid. För övrigt är tappen hård, i övriga situationer. Men men, det är kanske bara jag som tolkar texten så.

(Hard = hård, myk = mjuk).

• Digitalis

Jag har inte kännt på min tapp ännu, sen mensen (eller troligtvis tidiga MF) kom. Vill inte gärna pela där när det blöder. Nu blöder det nog inte mer, kommer bara nån prick då och då i trosskyddet. Men nu är vi sjuka istället och jag är rädd för att peta upp nån bakterie eller virus. Sonen (23 mån) blev sjuk natten till långfredagen och hade 39 graders feber hela helgen och blev inte bättre. Alldeles skrovligt prickig med. Till sjukhuset i måndags och fick diagnosen scharlakansfeber, halsfluss och öroninflammation. Själv är jag fruktansvärt tokförkyld, hemskt ont i halsen, hes och febrig och väldigt hostig, sådär så att det gör ont i halsen. Sonen fick kåvepenin och har redan piggnat till, själv är jag en zombie.

• Digitalis

Det tror jag inte, Bebis09. Men i min ålder (38, blir 39 i sept) så ökar riskerna för MF. Tror någon skrev att under 35 är antalet MF ca 20% och efter 35 ökar det till 30% (eller om det var ännu högre?). Även mannens sperma åldras och försämras, även om den nybildas, efter 35. "Måndagsexemplaren" blir fler helt enkelt, i början av befruktningen.

• Digitalis

bumbi84: Kanske dags att göra ett gravtest?

Svar på tråden Nån fler som försöker lära känna livmodertappen?