• mysisen

får man bada badkar när man e gravid?

får man bada vamrt hemma i badkaret när man e gravid?

Stanna hos oss lilla älskade pyret.
  • Svar på tråden får man bada badkar när man e gravid?
  • Twinkiie
    Kakan83 skrev 2008-03-13 16:09:22 följande:
    Bada du på TS! Jag badade till och med på sjukhuset när jag skulle föda våran son, efter att vattnet hade gått. Låg där i två timmar.
    ja fast de ska man ju inte om man e rädd för in´fektion, men vet att de finns fler som gjort det..
  • famgiger

Mitt vatten gick och jag fick inte bada....konstigt olika sjukhus har väl olika regler??

Kakan83 skrev 2008-03-13 16:09:22 följande:
    Bada du på TS! Jag badade till och med på sjukhuset när jag skulle föda våran son, efter att vattnet hade gått. Låg där i två timmar.
  • hemmafrun

Här i Usa avråder man att bada för varmt.
    Jag badade jätte mycket med mina båda barn i dag 6 och 5 när de var i magen men denna haha e jag mer försiktig eftersom min läkare har avrått men jag har iof en hög risk grav.

• Kakan83
    famgiger skrev 2008-03-13 16:10:38 följande:
    Mitt vatten gick och jag fick inte bada....konstigt olika sjukhus har väl olika regler??
    ja, det var kosntigt. Men dom sa det att eftersom jag hade fått värkar så var det ingen fara.
  • Twinkiie
    famgiger skrev 2008-03-13 16:10:38 följande:
    Men de är ju för ditt eget bästa, infektionsrisken är ruskigt hög efter att vattnet gått!
  • qazws

Jag har hört att man inte ska bada varmt mer än 10-15 min de första tolv veckorna för då kan risken för ryggmärgsbråck öka. Men jag vet inte om det är vetenskapligt....

• DorisDaisy

Det är mest sannorlikt absolut inte vetenskapligt. Har ett barn med rmb och har aldrig hört talas om detta. Och jag läsre allt jag kommer över. Låter som den om att om "man ser en yxa i en huggkubbe är man är gravid, så föda barnet med kluven gom." En gammal skröna mao.

qazws skrev 2008-03-16 18:57:04 följande:
    Jag har hört att man inte ska bada varmt mer än 10-15 min de första tolv veckorna för då kan risken för ryggmärgsbråck öka. Men jag vet inte om det är vetenskapligt....
  • Sess82

Bada på du, som alla andra sagt. Sen kan jag ju tipsa om att inte bada för ofta eller för länge om du samlar på dig massa vatten i kroppen mot slutet. Visst är det skönt och avkopplande men värme gör att kroppen sväller ännu mer.
    jag har t.ex. karpaltunnelsyndrom och jag bör helst inte skölja mina händer under varmvatten ens för det ökar trycket på nerverna. Men som sagt, det är något man kanske lider mer av mot slutet sen :)

BF april 2008
  • qazws
    DorisDaisy skrev 2008-03-16 21:40:55 följande:
    Det är mest sannorlikt absolut inte vetenskapligt. Har ett barn med rmb och har aldrig hört talas om detta. Och jag läsre allt jag kommer över. Låter som den om att om "man ser en yxa i en huggkubbe är man är gravid, så föda barnet med kluven gom." En gammal skröna mao.
    Jag läste det på "fråga barnmorskan" på gravid.se men skrönor och myter förekommer ju överallt. Anledningen var att kvinnans kropp inte skulle bli uppvärmd en längre tid så det gällde bastu också...
  • Camilla85

Jag badade vaaarmt bad i stort sett varje dag under heka graviditeten! Speciellt på slutet när magen är tung va det superskönt!! Cool 

***Amber 071120***
  • jagat

Hej!

En kompis till mig sade att man inte skall bada bubbelbad när man är gravid. Är det någon som vet något om det??

• tea1982

Jag badade i hett vatten varenda dag när jag var gravid och det var det bästa jag varit med om. Man blir viktlös, musklerna slappnar av. Bebisen skyddas av fostervätskan och den ändrar inte temperatur på en gång.. Bada på du, om du tycker det är skönt. Innan vattnet går är infektionsrisken i livmodern mer eller mindre noll eftersom allt skyddas av slemproppen. Inget kommer in, det kan bara komma UT nåt.

• Sess82
    jagat skrev 2008-03-17 09:52:44 följande:
    Hej!En kompis till mig sade att man inte skall bada bubbelbad när man är gravid. Är det någon som vet något om det??
    Det har jag med hört. Anledningen var att man kan få proppar lättare.
    Googla efter info och såhär svarar någon inom trygghansa på frågan.
    http://www.tryggabarn.nu/barn/Page3745.html
    BF april 2008
  • tea1982
    Sess82 skrev 2008-03-17 10:01:39 följande:
    Det har jag med hört. Anledningen var att man kan få proppar lättare. Googla efter info och såhär svarar någon inom trygghansa på frågan.www.tryggabarn.nu/barn/Page3745.html
    Fast detta gäller inte "bubblor" skapade av tvål eller badskum (ifall nån missförstått) utan JACUZZI. :)
  • Sess82
    tea1982 skrev 2008-03-17 10:08:30 följande:
    Fast detta gäller inte "bubblor" skapade av tvål eller badskum (ifall nån missförstått) utan JACUZZI. :)
    Jag trodde det var bubbelbad=jacuzzi som ni menade... :)
    Bubbelbad skapad av två eller badskum kallar jag för skumbad :)
    Va olika det kan vara. Nåja nu vet ni :)
    BF april 2008
  • FrökenR

Bada på så länge inte vattnet gått.

• tea1982
    Sess82 skrev 2008-03-17 10:13:44 följande:
    Jag trodde det var bubbelbad=jacuzzi som ni menade... :)Bubbelbad skapad av två eller badskum kallar jag för skumbad :)Va olika det kan vara. Nåja nu vet ni :)
    JAG missförstod inte (har ju varit gravid också och fått höra det mesta) men många andra är inte så smarta som vi. =)
  • Sess82
    tea1982 skrev 2008-03-17 10:17:46 följande:
    JAG missförstod inte (har ju varit gravid också och fått höra det mesta) men många andra är inte så smarta som vi. =)
    Haha, ja men det var bara bra att du förtydligade det hela :) Så det inte sker missförstånd. Men oavsett vad så är ju inget av de alternativa bubbelbaden farligt :)
    BF april 2008
Svar på tråden får man bada badkar när man e gravid?