• Soffi propp

Billig kakeldekor

Köpte svart kakel dekor på tradera precis, köp nu pris 140:- för 30 st lr 15 st/ 70:-.
    Annars tror jag det burkar kosta nått i stil med 80:- för 10st.
    Tog köp nu eftersom jag inte är så bra på att vänta;)
    så nästa vecka blir det svart kakel i köket;)

• Svar på tråden Billig kakeldekor
  • ÄlskarMina

jo visst är det billigare..men att göra det själv är absolut billigast- se mitt galleri-vår lägenhet..ca.100plattor-150kr!

• ÄlskarMina

tar mitt citat fr. Pimp my hyresrätts-tråden:

"kul att ni tyckte om det! Det är kontaktpapper från färgaffärn på löpmeter (45cm bred) så man får ut ca.40rutor på 2m. 30kr/m...Jag har gjort hela köket på 4,5m och sparar lite om det skulle släppa nångång i framtiden.. så alltså 150kr! Istället för att köpa styckpris (typ 6sy-119kr=ca.2000kr för hela köket!)

Det enda som behövs är en bra linjal och skärare (rakblad,tapetskärare typ), och en skärbräda att skära mot. Mät kaklet exakt! Mina är 14,9cm så då gör man de så...
    Tvätta kaklet noggrant för att få bort fettet och sen är det bara att sätta upp, använd en utstrykare så det inte blir bubblor...klart! Mitt kök med ca.100plattor tog 2kvällar=några timmar alltså!"

• mjuik

Har kollat på att köpa lösa men det är nära 100 plattor i badrummet som jag vill ändra färg på så det blir dyrt.

Det här låter väldigt mycket bättre.

Finns kontaktpapper i alla färgaffärer?

• ÄlskarMina

ja, det skulle jag faktiskt tro att det gör...men om du vill ha lite att välja mellan ska du nog till nån större affär...jag hade ca.30st olika mönster/färger att välja på.

• Soffi propp

ÄlskarNova....Har du gjort fogarna vita själv? innan lr efter du satte upp kakeldekoren?
    Riktigt snyggt var det iaf måste jag säga.
    Jag orkar inte klippa o greja så därför tyckte jag att det här var smidigast för min del.

• ÄlskarMina

fogarna var vita innan...men runt spisen rengjorde jag extra med ett medel från färgaffärn då det vita inte längre var så vitt!

• Tjofsen
    ÄlskarNova: har kikat in på ditt kakel och tycker det är supersnyggt. En fråga bara. Tror du det går att sätta på kakel som har mönster? Det borde nog bli luft och släppa då va? Här bor man i en villa a´la 70-tal och de har ju satt kakel med mönster....Suck
  • Mamsis

Tjofsen, finns en annan tråd om detta och där var det en som skrivit att hon satt över sitt mönster, men mönstret syntes igenom så jag antar att hon verkligen hade gnuggat fast sin plast.

• Tjofsen
    Mamsis skrev 2008-03-14 11:37:38 följande:
    Tjofsen, finns en annan tråd om detta och där var det en som skrivit att hon satt över sitt mönster, men mönstret syntes igenom så jag antar att hon verkligen hade gnuggat fast sin plast.
    Aha...ja, det är väl risken om man trycker dit det för mycket. Undra just om det är svårt att få bort dekoren om det blir fel.
  • riboflavin
    Tjofsen skrev 2008-03-13 21:34:46 följande:
    ÄlskarNova: har kikat in på ditt kakel och tycker det är supersnyggt. En fråga bara. Tror du det går att sätta på kakel som har mönster? Det borde nog bli luft och släppa då va? Här bor man i en villa a´la 70-tal och de har ju satt kakel med mönster....Suck
    Min syster (som hade ett brunt 70-talskakel med mönster) målade över sitt kakel, hennes blev jätte fint i vitt, jag har apat efter men jag har ju vanligt slätt kakel och valde svart.

www.familjeliv.se/Forum-22-87/m57140642.html

Min pågående minirenovering.
  • Isabella 550

ÄlskarNova: Vilken butik köpe du din dekorfilm hos? Hittar bara för 75 kr/m

• jassikan

Tråden är nu nästan fyra år gammal, så det är väl tveksamt om man kan få tag i dekorplast för 30:-/m.
    Kärt barn har många namn - dekorplast, plastfilm, vinylplast, kontaktplast, kontaktpapper, självhäftande plast, dcfix - alla dessa har jag hört folk nämna.

Men Bauhaus, Coop Bygg (om det finns kvar något sådant någonstans), Hornbach och K-rauta har förpackade rullar.
    Vill du ha metervara brukar det vara lite dyrare. Men 75:-/m låter i dyraste laget, särskilt om den är 45 cm bred.
    Metervara går att köpa för 45-49:-/m så vitt jag vet, där jag sett/köpt metervara.

Svar på tråden Billig kakeldekor