• Pebbels1

Total nästäppa vid graviditet!!! Erfarenheter emottages tacksamt! Snälla hjälp mig!

Snälla hjälp mig!

Ni som har eller har haft "graviditetsnästäppa":
    Hur yttrade sig den jämfört med en vanlig "förkylningsnästäppa"?

Bakgrunden till min fråga är följande:
    Är gravid i vecka 33.
    Blev förkyld för en dryg vecka sedan med nästäppa,snuva, halsont osv. Nu tio dagar senare mår jag hur bra som helst förutom att min nästäppa har blivit TOTAL .
    Det är totalt stopp i näsan på mig. Jag får riktiga panikkänslor!
    När jag sväljer så slår det lock för öronen.
    Svårt att äta, då jag måste äta med öppen mun för att kunna andas.
    När jag snyter mig får jag ta i med en sådan kraft att jag tror nästan att beben ska komma ut . Just när jag snyter mig så känner jag att det lättar i näsan, men redan innan jag har hunnit torka mig färdigt om nosen så känner jag hur det svullnar igen direkt. Och det är som om jag aldrig hade snytit mig. (När jag smyter mig får jag ut lite goja, ljusgrönvitt slem ibland helt genomskinligt...)
    Jag har huvudvärk av denna otroliga kraftansträngning som det innebär att snyta mig. Har tappat räkningen på hur många gånger per dag jag snyter mig, men det är åtskilliga gånger i timmen.
    Har ett "tryck" i huvudet som jag inte kan bli av med genom tryckutjäming.
    När jag tar mitt nässpray så lättar problemen för en stund. Men jag märker till min förskräckelse att effekten nu endast varar ett par timmar, jämfört med de 6-8 timmar som jag fick lindring i början.
    Jag är SÅ torr i munnen och i halsen eftersom jag hela tiden andas igenom munnen. Vilket gör att känslan av att inte kunna andas förvärras.
    Tungan är öm. Känslan är samma som när man har bränt sig på tungan.
    Jag känner inte längre någon smak, inte ens när nässprayet verkar som bäst.
    Är rädd att bli beroende av mitt nässpray(Nezeril) men just nu struntar jag i det, för jag bara MÅSTE ta den!!!

Jag har aldrig någonsin upplevt en sådan här nästäppa tidigare och har riktig panik då jag känner att jag inte kan andas ordentligt.

Är detta en vanlig graviditetstäppa, eller är det något annat som jag kan få behandling för?

Mycket tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Total nästäppa vid graviditet!!! Erfarenheter emottages tacksamt! Snälla hjälp mig!
  • Iorlover

Jag hade likadant! Blev förkyld i början av graviditeten o sen satt nästäppan kvar till dagen efter min son föddes! Det var otroligt jobbigt o jag testade alla möjliga "trick" o sprayer. Fick nåt utskrivet också mot det men det var bara Nezeril som fungerade så jag körde med det!

• iconic

Jag använde också helt sjukt mkt nezeril på slutet av graviditeten. Trodde att slemhinnorna i näsan skulle bli helt förstörda... Men vad gör man när inget annat hjälper? Som tur var så försvann nästäppan helt några dagar efter förlossningen.

• lövet2

Först kanske du borde kolla med doktorn, så det inte har slagit sig på bihålorna. Jag har fått Rinexin utskrivet vid mina senaste graviditeter, och då har det blivit klart bättre. Utöver det kan du köpa en nässpray som heter Renässans på apoteket. Den kan du använda hur många gånger som helst per dag, och hur många dagar du vill. Be att få den nya starkare versionen av Renässans!

• Spartacus

jag körde med näsdroppar när det var som värst för mig... det är väl bara att begränsa det så mycket det går, för mig räckte det med 3 gånger om dygnet... 1 gång på morgon, en på eftermiddag och en innan sängdags..

sen när jag skulle avvänja mig från nässprayet körde jag med renässans och att smörja på insidan med olja för att slemhinnorna inte skulle vara så torra, funkade skitbra!

lycka till!

• Spartacus
    lövet2 skrev 2008-03-13 17:37:21 följande:
    Först kanske du borde kolla med doktorn, så det inte har slagit sig på bihålorna. Jag har fått Rinexin utskrivet vid mina senaste graviditeter, och då har det blivit klart bättre. Utöver det kan du köpa en nässpray som heter Renässans på apoteket. Den kan du använda hur många gånger som helst per dag, och hur många dagar du vill. Be att få den nya starkare versionen av Renässans!
    renässans kanske fungerade vid ytligare täppa men inte funkar det mycket vid en ordentlig täppa inte! det svider och gör inte så mycket mer
  • lövet2
    Spartacus skrev 2008-03-13 17:39:29 följande:
    renässans kanske fungerade vid ytligare täppa men inte funkar det mycket vid en ordentlig täppa inte! det svider och gör inte så mycket mer
    Jodå. Spraya, vänta några minuter, snyt, spraya. Vid behov är det bara att fortsätta spraya varje kvart.
  • Me o Mike

Jag har haft totalt stopp ända sedan jag plussade! Är nu i vecka 36/37.. det är VIIIDRIGT! Renessens funkar INTE!! Jag har ätit medicin som inte heller funkar.. Så jag har blivit beroende av Otrivin.. Tänker köra med det tills jag fött..

• Pebbels1

Tack snälla ni för era svar!
    Ringde till sjukvårdsupplysningen nyss och även de tipsade mig om Rinexintabletter. Ska ringa MVC imorgon och höra om jag kan få Rinexin utskrivet inför helgen.

Tack än en gång för att ni tog er tid!

• Me o Mike

Det va dom jag åt! Hoppas dom hjälper dig!!!

Pebbels1 skrev 2008-03-13 18:02:16 följande:
    Tack snälla ni för era svar! Ringde till sjukvårdsupplysningen nyss och även de tipsade mig om Rinexintabletter. Ska ringa MVC imorgon och höra om jag kan få Rinexin utskrivet inför helgen.Tack än en gång för att ni tog er tid!
  • Ess

När jag var som mest täppt så tog jag både rinexin och nässpray.
    Nu tar jag rhinocourt på morgonen och otrivin innan jag lägger mig.

Svar på tråden Total nästäppa vid graviditet!!! Erfarenheter emottages tacksamt! Snälla hjälp mig!