Total nästäppa vid graviditet!!! Erfarenheter emottages tacksamt! Snälla hjälp mig!
Snälla hjälp mig!
Ni som har eller har haft "graviditetsnästäppa":
Hur yttrade sig den jämfört med en vanlig "förkylningsnästäppa"?
Bakgrunden till min fråga är följande:
Är gravid i vecka 33.
Blev förkyld för en dryg vecka sedan med nästäppa,snuva, halsont osv. Nu tio dagar senare mår jag hur bra som helst förutom att min nästäppa har blivit TOTAL .
Det är totalt stopp i näsan på mig. Jag får riktiga panikkänslor!
När jag sväljer så slår det lock för öronen.
Svårt att äta, då jag måste äta med öppen mun för att kunna andas.
När jag snyter mig får jag ta i med en sådan kraft att jag tror nästan att beben ska komma ut . Just när jag snyter mig så känner jag att det lättar i näsan, men redan innan jag har hunnit torka mig färdigt om nosen så känner jag hur det svullnar igen direkt. Och det är som om jag aldrig hade snytit mig. (När jag smyter mig får jag ut lite goja, ljusgrönvitt slem ibland helt genomskinligt...)
Jag har huvudvärk av denna otroliga kraftansträngning som det innebär att snyta mig. Har tappat räkningen på hur många gånger per dag jag snyter mig, men det är åtskilliga gånger i timmen.
Har ett "tryck" i huvudet som jag inte kan bli av med genom tryckutjäming.
När jag tar mitt nässpray så lättar problemen för en stund. Men jag märker till min förskräckelse att effekten nu endast varar ett par timmar, jämfört med de 6-8 timmar som jag fick lindring i början.
Jag är SÅ torr i munnen och i halsen eftersom jag hela tiden andas igenom munnen. Vilket gör att känslan av att inte kunna andas förvärras.
Tungan är öm. Känslan är samma som när man har bränt sig på tungan.
Jag känner inte längre någon smak, inte ens när nässprayet verkar som bäst.
Är rädd att bli beroende av mitt nässpray(Nezeril) men just nu struntar jag i det, för jag bara MÅSTE ta den!!!
Jag har aldrig någonsin upplevt en sådan här nästäppa tidigare och har riktig panik då jag känner att jag inte kan andas ordentligt.
Är detta en vanlig graviditetstäppa, eller är det något annat som jag kan få behandling för?
Mycket tacksam för svar!!!