• vinterbabyn

har det varit en överraskning med prematur?

jag menar, har förlossningen startat pang bom eller vad har hänt när ni fött tidigt.

Kämpar själv med alldeles förtidiga sd igen en gång.. senast lika, men dåå gick de ju bra 38+5 födsel.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 08:39
    skriv också gärna vilken vecka babyn föddes o hur stor den var..

• Svar på tråden har det varit en överraskning med prematur?
  • LuMa

Här var det en riktig överraskning.
    Vattnet gick en kväll när jag låg på soffan utan några som helst förvarningar, hade inte haft några förvärkar eller sammandragningar att prata om.
    Dagen efter var han född på förmiddagen. Föddes i v. 34+6 tror jag det var. Vägde 2650 och var 47 lång.
    Hade inga fel förutom gulsot så han fick sola i några dagar. Åt som han skulle och gick upp i vikt som han skulle.

• Dammtussan

Jo ,jag vart rätt paff när förlossningen startade. Mitt vatten gick när jag låg och sov i v. 34. Bara att åka in till sjukhuset, men värkarna kom aldrig igång så efter 1½ dag fick jag värkstimulerande dropp och då var det klart på 40 min

Sonen föddes i 34+3 och vägde 2540g och var 46 cm lång. Låg på neo i två veckor eftersom han åt så dåligt och hade gulsot. Han hade c-pap och värmesäng ett dygn och sen solade han några dagar. Sondmatades ca 10 dagar.

Hoppas dina sd lugnar sig och att du går lika långt denna graviditet. Lycka till

• Pormoicheia

Pang bom sa det i v. 32+5 så var sonen ute.
    Ingen förvarning överhuvudtaget och läkarna hittade ingen uppenbar orsak.

It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • vinterbabyn

tack för svaren!! har nån av er fått nån förklaring till den tidiga vattenavgången? gbs eller så? de har jag nämligen... igen..

Men de har ju som tur gått riktigt bra för er fast de kommit 6 veckor i förtid ungefär!

• LuMa
    vinterbabyn skrev 2008-03-14 08:47:02 följande:
    tack för svaren!! har nån av er fått nån förklaring till den tidiga vattenavgången? gbs eller så? de har jag nämligen... igen..Men de har ju som tur gått riktigt bra för er fast de kommit 6 veckor i förtid ungefär!
    Dom hittade ingen orsak hos oss heller. Han var väl färdig bara.
    Det visade sej att jag var rätt trång så han kanske inte hade kommit ut om jag gått längre, kanske kroppen är så smart att den märker av det? *spånar*
  • Alvi

Jag hade massa SD som sedan blev till värkar, men förstföderska som jag var, litade jag på min BM som sade att det var bäckenuppluckring.

Ilfart till sjukhuset i ambulans (elva mil bort) där förlossning konstaterades och fyra minuter mellan värkarna. Det var i vecka 33+1.

Motsatt till vad alla trodde, lyckades det stoppas, och Lilja föddes i stället i 37+2, två dagar efter sista Bricanyltabletten.

BillaLilla och LäskeLäske - mina gullenuttiga hjärtefjun!
  • Dammtussan

Ingen förklaring varför vattnet gick... nr 2 föddes på BF.

• Pormoicheia
    Pormoicheia skrev 2008-03-14 08:46:05 följande:
    Pang bom sa det i v. 32+5 så var sonen ute.Ingen förvarning överhuvudtaget och läkarna hittade ingen uppenbar orsak.
    Ja just det ja.

Han vägde 1960 g och var 44,5 cm lång.
    Fick ligga på Neo 3 veckor.
    2 veckor i öppen kuvös med c-pap, värmebädd, sondmatning och solning.

Första veckan var han DÅLIG p.g.a. infektion och omognad i lungorna (hade inte fått något kortison).
    Han fick blod och var uppe på 90% syrgas ett tag.

Andra veckan kryade han på sig, slangar togs bort och vi kunde börja hålla i honom.

Tredje veckan började han amma och sen fick vi åka hem.
    Läkarna var lite emot det dock då dom ansåg att han egentloigen var för liten och svag för att kunna hålla värme och amma. Men eftersom han uppenbarligen fixade det som behövdes så hade dom ingen anledning att hålla oss kvar.

Han är idag som vilken 18 månaders som helst.
    Lite senare i vissa saker men inte senare än andra sena barn.
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
  • MansonDust

Fick mitt andra barn i v 36+1, så det står prematur i papprena. Men det var inga problem.

Förlossningen kom utan förvarning. Jag vaknade av magont på natten & efter 1-2 timmar så kom det blod i toan. Då ringde vi till förlossningen & vi fick komma in.

Första barnet kom i v 38+2, så det verkar bara bli tidigare..

Svar på tråden har det varit en överraskning med prematur?