Inlägg från: Vicryl |Visa alla inlägg
  • Vicryl

Gallstensoperation!

Som så många redan har skrivit så opereras de allra flesta gallblåsor idag laparoskopiskt, dvs med titthålsteknik. Man gör då 4 små hål i buken, ett i naveln som är lite större (ca 2cm), ett nedanför vänstra revbensbågen som är lika stort som det i naveln och 2 st på höger sida av buken som bara är ca 1 cm stora. Under operationens gång så fylls buken med gas (koldioxid) för att blåsa upp den så att man får fri sikt och kommer åt med instrumenten. Det är detta gastryck som sedan kan ge upphov till smärta i axlarna, framför allt höger axel. Operationen tar för det mesta inte mer än 30-45 minuter och snitten på magen brukar sys med tråd som försvinner av sig själv. Ibland använder man en nylontråd och då får några enstaka stygn plockas bort av ex distriktssköterska efter en till två veckor. Man brukar få lokalbedövning i huden kring snitten och har därför sällan ont i själva såren direkt efter operationen.

Man måste alltid vara sövd när man opererar gallan. Det går nämligen inte att vara vaken under ett ingrepp där buken fylls med gas, eftersom det ökade trycket gör att man får svårt att andas och behöver hjälp från narkosapparatens ventilator.

I extrema fall kan man behöva öppna buken under pågående titthålsoperation, dvs man måste göra ett större arcussnitt under höger revbensbåge och plocka ut gallblåsan den vägen. Det är ovanligt och kirurgen kan ofta i förväg tala om ifall risken för detta är större än vanligt.

Jag är legitimerad operationssjuksköterska och har instrumenterat vid otaliga galloperationer, så fråga gärna om det är nåt mer du undrar.

• Vicryl
    Svar på #22
    jojoje skrev 2008-03-28 15:47:31 följande:
    Jag är som sagt jätterädd för det här, har panikångest och tar stesolid vid behov, kan man göra det innan och efter operation?
    Jag tycker inte att du ska ta några mediciner på operationsdagen innan du pratat med den läkare som ska operera eller söva dig. De vill säkert premedicinera dig efter deras egna protokoll och då kan det hända att det inte är så bra med Stesolid i kombination med det... Men det ska du fråga läkaren om innan, du kommer ju att få träffa narkosläkaren i god tid innan operationen för en så kallad narkosbedömning. Han/hon kan svara dig på de frågorna då.
  • Vicryl
    Svar på #29
    musli skrev 2008-03-30 00:15:30 följande:
    Nja, så enkelt kommer det inte att bli... Öppen buk-operation blir det, inflammerat som det är, plus att de måste det för att komma åt att rensa gallgångarna som är igensatta av stenar... 4 - 5 timmars operation räknar de med... Men som sagt jag får lugnande innan!
    Jobbigt läge... Men 4-5 timmars operationstid låter verkligen mycket... De måste mena den totala tiden, med förberedelse och uppvak inräknat..?
  • Vicryl
    Svar på #31
    Åh, vad skönt! Jag håller tummarna för dig!
    musli skrev 2008-03-30 13:32:36 följande:
    Nu har jag kanske sån jädrans tur att stenen i gallgången har tagit sig därifrån!!! Så förhoppningsvis så räcker det nu med titthålsoperation!Nä, 4 - 5 timmars operationstid var inte mycket sa han när det gällde att rensa olika gallgångar också. Eventuellt hade de inte kommit åt genom operations-öppningen utan kanske hade fått kalla upp endoskopi-gänget som fått gå ner genom hals, mage, tolvfingertarm och rensat från det hållet under operationen så nä, 4 - 5 timmar låter normalt i mina öron... Men nu slipper jag kaaaanske det!!!!
Svar på tråden Gallstensoperation!