• Lillatroll

Recept på smoothies till barn...och till vuxna också förstås

Häromdagen köpte jag en smoothie till min son. Det fanns i en liten drickförpackning med sugrör. Han älskade det och slukade allt. Så nu tänkte jag försöka göra själv här hemma och ha som mellanmål.
    Är det någon som kan tipsa om vad era barn gillar att ha i? Vad har ni som bas? Yoghurt eller?

• Svar på tråden Recept på smoothies till barn...och till vuxna också förstås
  • LuMa

Jag brukar laga någonsorts blandning på smoothie och milkshake.
    Lagar på yoghurt, mjölk, vaniljglass och så frukter vad jag har hemma (ex. banan, jordgubb, mango, kiwi..).
    Den brukar vara uppskattad av ungarna och oss vuxna.

• Me o Mike

Ja nån god vaniljyougurt.. Tex Valios,. Sen mixa tex, jordgubbar. Och så kan man ha i lite vaniljglass.. Supergott..

• kajsa27

Såhär gör jag smoothie:

En banan
    frysta jordgubbar och blåbär som fått tina litegrann
    mjölk

mixa med stavmixer

har man med banan behövs inget socker som en del har i.

• Allt går fort

jag kör vaniljyougurt och sen frystna bär=)

• MissLaila
    MulleNuh skrev 2008-03-14 09:40:51 följande:
    Ja nån god vaniljyougurt.. Tex Valios,. Sen mixa tex, jordgubbar. Och så kan man ha i lite vaniljglass.. Supergott..
    Precis vad jag skulle säga.. Man kan söta med lite honung och det blir supergott om man har solrosfrön i efteråt.. :)
  • marre81a

likadant här

Allt går fort skrev 2008-03-14 09:45:11 följande:
    jag kör vaniljyougurt och sen frystna bär=)
  • marre81a

Man kan ju använda sig av kesella oxå om man hellre vill de...

• kixan

Vi gör med hallon och jordgubbar, vanlig yoghurt och sötar med lite honung. Brukar ha i kanel och linfrön också. Båda ungarna älskar det. Dessutom brukar jag tina bären i mikron så dom blir lite varma, tycker smoothien är godare att dricka än om den är iskall som den blir om man mixar med frysta bär.

• Vintermånen
    MissLaila skrev 2008-03-14 09:48:33 följande:
    Man kan söta med lite honung och det blir supergott om man har solrosfrön i efteråt.. :)
    Tänk på att man inte får ge honung till bebisar...
  • Lillatroll

Tack för era svar! Jag var och handlade lite ingredienser så i morgon ska jag prova att mxa ihop en smoothie.

Idag blev det köttbullepizza istället. Det var mums det med

• mammatillpojkar

på öppna förskolan brukar vi få smoothies å den är gjort på mild yoghurt, hallon, banan och apelsin!! mumsigt!

• miss Y

om du är sugen en dag men inte hinner så kan jag rekommendera Brämhults smoothie. mkt frukt och smak och basen är apelsinjuice. jag har testat hallon & blåbär, sambon ngn med mango tror jag.

annars gör jag så här:
    1 dl mjölk
    1 dl valio vanilj orginal (2%)
    1 dl bär

mixa med handmixer

• Pokoyo

Havregryn i så blir det extra nyttigt (och gott).

• Lillatroll

Nu har jag provat att göra en smoothie. Jag tog lika delar mjölk, vaniljyoghurt och skogsbär och en banan och mixade ihop.
    Det var ju superenkelt och Sam älskade det.

Tack för hjälpen.

Svar på tråden Recept på smoothies till barn...och till vuxna också förstås