• Iroyg

Jummie: Om jag testar det ikväll så meddelar jag hur det blev! *hungrig av att läsa recept*

• Iroyg

Opastöriserade ostar brukar väl gå att äta om man hettar upp dem till minst 70 grader?

• Iroyg
    Lantani skrev 2008-03-14 11:22:23 följande:
    men skaldjur går väl att äta sålämnge de inte är råa?
    Jag uppfattade det som att TS inte åt det för att hon inte tyckte om det längre när hon blivit gravid. Men menar hon att hon inte får äta för att hon är gravid så är det ju en missuppfattning, det är bara att äta på.
    Jag slutade tycka om té när jag blev gravid, jag som älskar olika sorters té annars, kunde inte tänka mig frukost utan en kopp té.
  • Iroyg
    Girly skrev 2008-03-14 11:20:51 följande:
    Annakay: È det så?!Jag som älskar all sorts ost!Okej, då blir det mina painrichspecialiteter till förrätt idag!Varmrätt o efterrätt då också...Livsfarlig att prata mat vid lunchtid...rinner nästan ur munnen på en :D
    Ja, om jag inte minns fel så dör de patogena bakterierna vid 70 grader.
    "Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar livsmedelsverket att du undviker mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
  • Iroyg

Den där painrichespecialitén lät faktiskt väldigt god! Vrålhungrig nu, snart lunch...

Svar på tråden Fredagsmat, äta vad?