• Girly

Fredagsmat, äta vad?

Det står verkligen still i tankeverksamheten...
    Vad äter man till middag en fredag?

Vi brukar äta skaldjur men nu när jag é gravid går det fullständigt bort.
    Gubben äter allt men jag är desto mer kräsen :)

Kom gärna med förslag!
    Tänkte åka o handla under lunchen så slipper man kvällsrusningen!

• Svar på tråden Fredagsmat, äta vad?
  • Girly

Annakay: È det så?!
    Jag som älskar all sorts ost!
    Okej, då blir det mina painrichspecialiteter till förrätt idag!

Varmrätt o efterrätt då också...
    Livsfarlig att prata mat vid lunchtid...rinner nästan ur munnen på en :D

• henlin
    Lantani skrev 2008-03-14 11:22:23 följande:
    men skaldjur går väl att äta sålämnge de inte är råa?
    Ja, vi åt mycket skaldjur under min garviditet i alla fall!
  • Iroyg
    Lantani skrev 2008-03-14 11:22:23 följande:
    men skaldjur går väl att äta sålämnge de inte är råa?
    Jag uppfattade det som att TS inte åt det för att hon inte tyckte om det längre när hon blivit gravid. Men menar hon att hon inte får äta för att hon är gravid så är det ju en missuppfattning, det är bara att äta på.
    Jag slutade tycka om té när jag blev gravid, jag som älskar olika sorters té annars, kunde inte tänka mig frukost utan en kopp té.
  • Iroyg
    Girly skrev 2008-03-14 11:20:51 följande:
    Annakay: È det så?!Jag som älskar all sorts ost!Okej, då blir det mina painrichspecialiteter till förrätt idag!Varmrätt o efterrätt då också...Livsfarlig att prata mat vid lunchtid...rinner nästan ur munnen på en :D
    Ja, om jag inte minns fel så dör de patogena bakterierna vid 70 grader.
    "Ät gärna ost under graviditeten men välj helst vanlig hårdost och smältost. För att minska risken för skadliga bakterier rekommenderar livsmedelsverket att du undviker mjuka och halvmjuka lagrade dessertostar såsom mögelostar och kittostar. Exempel på sådana ostar är Brie, Camembert och Gorgonzola respektive Vacherol och Livarot. Rekommendationen gäller även om osten är tillverkad av pastöriserad mjölk. Risken för höga halter av skadliga bakterier är störst på kanterna av osten. All ost är säker ur bakteriesynpunkt om den upphettas till bubblande het."
  • Girly

Skära bort kanterna o hetta upp osten så är nog problemet löst... Ostar som é såå gott!

Jo, det jag menade är att jag inte får i mig räkor pga. att jag é gravid. Annars så hade jag mer än gärna ätit det :)

• Iroyg

Den där painrichespecialitén lät faktiskt väldigt god! Vrålhungrig nu, snart lunch...

• Girly

Annakay,
    Pröva dom!
    Jag gjorde en plåt sådana när vi hade en bekant hemma. Det blev totalt 20 st kanske.
    Han åt upp 16 st, visserligen utan att tänka på det. men jag blev glad för han tyckte ju verkligen om dom :)
    Lite tjurig också med tanke på att jag gärna hade ätit alla själv, hehe!

• Wicke

Mina killar bestämmer mat på fredagarna så här har vi käkat tacos i 14 fredagar i rad idag blir det tacopaj med sallad istället

¤You can have a piece of me-Watch Out!!!¤
  • henlin
    Wicke skrev 2008-03-14 11:55:16 följande:
    Mina killar bestämmer mat på fredagarna så här har vi käkat tacos i 14 fredagar i rad idag blir det tacopaj med sallad istället
    Dina söner kanske är som jag, mexican i sitt förra liv!!! Jag älskar tacos i alla dess former!
  • Girly

Haha! Det låter som hemma hos mina föräldrar. Syskonen bestämmer mat o då blir det tacos. Och ÄNDÅ undrar dom varför vi inte ätit där på...länge :)

Men tacopaj är gott!

Allt med kött får gubben göra, köttfärs é dock okej.
    Har ont av att se rått kött så jag står för kokning av potatis, pasta eller så...hehe!

• Frediza1980

Ja då cambozola går bra att äta i sås de gjorde jag när jag var gravid, kollade med bm och hon sa att det var lugnt.

Här är receptet:
    Köttet: Skiva filén i tunna skivor och lägg i marinad som består av, 1 msk olivolja, 1 msk citronsaft, 1 tsk citron peppar 1 tsk salt ev lite riven citronskal. låt gärna stå i kylen några timmar. det går också att göra med kyckling eller skinksnizel)
    Stek på hög värme med marinaden

Såsen:
    Värm creamfraich i en kastrull, när den smällt tar du i en halv grönsaksbuljong och rör så den löseruppsig. ta i cambozola osten som du skärt bort kanterna på och skurit i mindre bitar, rör tills osten smällt, såsen ska små puttra men inte toka förhårt, då kan den skära sig.

serveras med pasta gärna färsk

• Girly

printar ut!

Låter verkligen supergott!
    Tusen tack!

• Frediza1980
    Girly skrev 2008-03-14 12:02:59 följande:
    printar ut!Låter verkligen supergott!Tusen tack!
    Är en höjdare och en favorit hos barn hoppas ni också gillar den
  • Girly

Återkommer med betyg efter helgen ;)

• Frediza1980
    Girly skrev 2008-03-14 12:59:49 följande:
    Återkommer med betyg efter helgen ;)
    åh vad kul! gör gärna det!
  • henlin
    Iroyg skrev 2008-03-14 11:01:09 följande:
    Mer teriyakisås... Det här receptet är ett av mina absoluta favoritrecept!Japansk het teriyakibiff, jag föredrar en aning sting bara, inte hetta.www.expressen.se/1.178174
    Ja, det är fantastiskt gott! En av våra absoluta favvorätter!
Svar på tråden Fredagsmat, äta vad?