• Anonym

Hur man tackar nej till alkohol utan att avslöja sig?

Jag är lite fundersam hur jag ska kunna tacka nej till alkohol utan att bli avslöjad att jag är gravid.

Många tycker säker inte det är något problem, men vi är ett tjejgäng som umgås ofta. Ungefär en gång i månaden träffas vi och äter middag och dricker vin och det kan ibland bli en hel del vin under kvällen

Problemet är nu att jag är bjuden till en sådan middag snart och även en större fest där samma personer som på middag kommer delta. Om jag tackar nej till alkohol kommer de med en gång avslöja mig, särskilt om jag gör det på båda tillställningarna. Flera i våran bekantskapskrets är gravida och de väntar ju bara tills det är min tur... Min enda desperata utväg får väl vara att lämna återbud för att slippa bli påkommen, men hur kul är det?!

Som ni förstår vill jag inte på något sätt avslöja min graviditet på så tidigt stadium utan åtminstonde vänta till 12:e veckan (är nu i 5:e).

Finns det några vattentäta, vita lögner? Jag kan inte gå på att jag har urinvägsinfektion och äter antibiotika, det köper som aaaaldrig!

Jag hoppas på många tips från er

• Svar på tråden Hur man tackar nej till alkohol utan att avslöja sig?
  • Anonym

Använd fantasin! Säg att du ska upp tidigt på morronen dan efter, eller att du måste kunna köra av nån anledning... jag förstår ju att du inget vill säga än... det är svårt att hitta på bra ursäkter ibland men du lyckas nog utan att behöva lämna återbud =) lycka till!!

• Anonym

Jag läste om en tjej som köpte en flska alkoholfritt vin och bytte etikett. Tyckte att det var smart. :D

• Anonym

Jag tycker inte att det låter som att du kommer att kunna "lura" dem. Ledsen att säga det gumman, men de kommer förmodligen att avslöva dig om du går. Framförallt om du går på båda tillställningarna. Ena gången kan du nog komma undan med att påstå något, men inte två gånger.

(Det beror iofs på dina vänner men det låter väldigt likt mitt tjejgäng och där är det en tjej som är gravid och hon insåg att det var enklare att berätta direkt för vi hade ändå inte trott på henne om hon sagt något annat :D)

På tjejmiddagen tar du ETT glas vin och smuttar på under kvällen. Emellanåt lyckas du tömma ut lite i en blomkruka eller en vas eller vasken. Du lyckas också byta ditt fulla glas mot bordsgrannens tomma. Du är tydlig med att du eftersom du ska köra TIDIGT på morgonen så tänker du bara drick ett eller två glas vin. Totalt kommer u att få i dig tre klunkar vin och det tror inte jag är skadligt. Om ni har med er eget vin så kan du göra som ovan, men risken är stor att någon vill smaka ditt och då är du AVSLÖJAD... Det går också att blanda drinkar UTAN spriten... Några timmar in på kvällen är det ingen som märker något.

På festen kan du och din karl byta glas med varandra, ha bytt etikett på flaska, blanda spritfria drinkar eller så kan du vara chafför.

Detta är enklare att lyckas med om du bara går på den ena tillställningen och ser till att få förhinder på den andra.

Lyckas du genomföra detta så kommer de alla att vara mycket imponerade när de får veta... Men allvarligt hur stor är chansen att de tror att du kanske är gravid? Då misstänker de allt. Om du förnekar så köper de (förhoppningsvis) din ursäkt inför dig, men det kommer att snackas hej vilt...

Är det verkligen så farligt att berätta för dessa tjejerna att du är gravid? Var ärlig och säg att du inte vill att alla ska veta det ännu, men eftersom du ville gå på den här middagen så tidigt så kände du att de var enklare att de visste, så de kan väl glädjas med dig, men inte sprida det. De kommer att bli överlyckliga över att få vara med och dela din glädje så tidigt! Då har du dessutom MÅNGA bundsförvanter på festen som kan hjälpa dig att få det att se ut som om du gör som vanligt.

/JsN

• Anonym

JsN; Tack vilket geni du är! Jag ska i största möjliga mån smussla med ett glas vin och sedan fylla på andras glas Tjejen vi ska till har många växter som säkert behövs vattnas he he

Tyvärr har jag inte körkort men blir de för misstänksamma får jag väl avslöja mig. Vi ville dock berätta för våra föräldrar först och det hade vi tänkt göra i mitten på november när min mamma fyller år. Men någon gång kommer det ju fram och det kanske är bäst att ta tjuren vid hornen direkt

Kram

• Anonym

Det är svårt att dölja om man är en som inte bangar ett party

Men om du har kvar en tom vinflaska så fyll den med alkoholfritt vin. Det gör ju inget att du kommer med en "korkad" vinpava Se till att du har din flaska vid dig hela tiden.
    Kolla om du hittar ett konstigt vinmärke på systemet, köp den o byt innehåll. Sen hoppas du att ingen annan smakat den tidigare. Då vet de inte att det är alkoholfritt. Har dock inte smakat alkoholfritt så jag vet inte om det är så stor skillnad.
    Vet inte hur ni brukar göra, om ni öppnar en flaska i taget o delar den eller om ni håller till "egna" vinet som ni tog med er.

Har planerat själv hur jag ska göra när den dagen kommer. Man kan ha lättöl, som man dricker ur glas. (Sen gömmer man flaskan snabbt.)

Hoppas det går bra under middagen

Kram

• Anonym

säg att du äter medicin ...mot tex halsfluss eller öroninflammation....kanske??? funkade för mig...*s*

• Anonym

Jag var på fest i helgen och blev totalt avslöjad
    Jag är värdelös på att hålla masken och ingen vit lögn om att jag måste köra bil nästa dag eller att jag käkade mediciner höll...
    Kändes väl inte så kul att avslöja eftersom jag bara är i v. 8, men det kan inte hjälpas.
    Hoppas du klarar dig bättre :)
    Bäst är nog som en del föreslagit, att byta etiketter och glas..

• Anonym

Det enklaste är väl att säga att du fått kraftig huvudvärk eller mensvärk och tagit värktabletter med röd triangel för att ens kunna vara med på festen.

Det är väl ändå ingen som är korkad nog att truga på en sprit då????

• Anonym

Det du skrev 21.00 är smart!!
    Jag hoppas att du trådstartare brukar ha mensvärk och att dina vänner såklart vet det.
    Har själv svåra menssmärtor och äter värktabletter med röd triangel. Det har hänt att jag sagt nej till alkohol eftersom jag ätit dessa. Annars hade jag varit hemma sängliggandes.
    Så för mig kommer det nog att funka bra när den dagen kommer.
    Jag kommer nog att kunna "lura" mina kompisar rätt bra!
    De kommer att köpa det direkt! Hoppas dina vänner ochså gör det!!!
    Lycka till!!!!

• Anonym

Ett förslag till festen är att du köper med dig öl och cider i burk, ingen ser då att du bara låtsas dricka och emellanåt kan du gå iväg och hälla ut lite i slasken eller byta med din kille. Det funkade för mig på midsommarafton och alla var mkt impade över att jag lyckats lura dem. Ett problem kan ju vara att du bara dricker vin i vanliga fall men om inte så funkar mitt "recept".

Om du vill ha tips på bra alkoholfria så ta något av de vita, för de röda känner man direkt att de är annorlunda. Ett hyffsat bra vitt alk.fritt vin som jag ofta köper är Pol Vignan (kostar 36 kr).

Jag kan annars hålla med om att det kan vara lika bra att vara ärlig för tjejkompisarna, de kommer garanterat att känna sig hedrade över att veta om din hemlis :)

Lycka till med allt!

Svar på tråden Hur man tackar nej till alkohol utan att avslöja sig?