• Anonym

Söka nytt jobb trots att man är sjukskriven?

Är sjukskriven hela mars 100% vad jag vet än så länge, och enligt min läkare är det "till att börja med".
    En stor orsak till varför jag må dåligt är min nuvarande arbetssituation/arbetsplats. Jag söker nya jobb och vill ju därifrån, men kan man verkligen göra det trots att man är sjukskriven??

• Svar på tråden Söka nytt jobb trots att man är sjukskriven?
  • Jennie med ie

Ja visst kan man. Och du lär absolut få det för FK också, om en stor del av din oförmåga att arbeta har med arbetsplatsen som sådan att göra är det ju positivt att du försöker återfå arbetsförmågan snabbare genom att söka annan tjänst.

Sen hur och vad man ska säga till potentiella nya arbetsgivare är svårt... Jag fick mitt nuvarande jobb när jag var sjukskriven och var ärlig om det på intervjun, att det hade med arbetsplatsen som sådan att göra att jag inte kunde arbeta och att jag därför sökte ny tjänst hellre än att vara kvar och fortsätta må dåligt eller fortsätta vara sjukskriven.

• Anonym

jo, det är ju lite så jag tänker.
    Har nämligen hitat två jobbannonser som låter jättespännande och vill heller inte missa chansen bara för att man är sjukskriven

• Anonym

Jag ska få komma på intervju!
    Vad ska jag säga? Ska jag säga att jag är sjukskriven eller?
    Tjänsten är på deltid så jag skulle gärna vilja få bli deltidssjukskriven istället om jag skulle få jobbet..!
    HJÄLP!
    Vad gör man?
    Jag vill så gärna få detta jobb!

• NadiaMi

Det bästa är nog att vara ärlig.

Säg att du är sjukskriven och berätta även orsaken i korta drag. Sedan berättar du varför du sökte dethär jobbet och varför du känner att du dels kommer att må bättre och klara det och vad du ser som de största skillnaderna.
    Då kan intervjuaren även fundera på om något av det du haft problem med förr riskerar att dyka upp igen (för det kan ju finnas samarbetsproblem/stress eller annat på arbetsplatsen som du inte fått reda på genom annonsen eller den information du har om arbetsgivaren.

Bra både för deras skull och för din skull, då det ju inte vore någon större mening med att flytta från en arbetsplats där du vantrivs till en annan där det inte skulle bli bättre mer än kanske i början genom miljöombytet.

• Anonym

Men hur fungerar det då om man är arbetslös och blir sjukskriven? Kan man inte vara sjuksriven då eftersom man inte har ett arbete?

Jennie med ie skrev 2008-03-20 16:57:38 följande:
    Du lär inte få vara sjukskriven på deltid om du har ett deltidsjobb, t ex jobba 50% på en tjänst som ÄR en 50%-tjänst och sen vara sjukskriven 50%, du kan ju inte vara sjukskriven från en tjänst du inte har så att säga. I
  • Jennie med ie
    Anonym skrev 2008-03-20 16:59:57 följande:
    Men hur fungerar det då om man är arbetslös och blir sjukskriven? Kan man inte vara sjuksriven då eftersom man inte har ett arbete?
    Jo, men då är man sjukskriven från just arbetssökandet, dvs sjukdomen anses inskrönka din förmåga att söka arbete... Det är ju inte du, din sjukskrivning baseras på andra grunder....
  • Anonym

ok.
    då kan jag få problem med andra ord kanske...
    Jag jobbar just nu 100% (fast är ju som sagt sjukskriven). Mitt jobb är en åtgärd från arbetsförmedlingen eftersom jag är långtidsarbetslös. Jag får dock ut en heltidslön (betalas av kommunen som jag jobbar åt) och är nu då sjukskriven pga depression som jag får behandling för.
    Men eftersom detta jobb är en åtgärd från af så är jag fortfarande arbetssökande (bara inte öppet arbetslös) och måste söka jobb i hela landet.
    En stor del till varför jag är dep är just jobbsituationen. Jag har inget ansvar, räknas inte med i arbetslaget och går utöver all ordinarie personal osv. och därför försöker jag ju då söka mig därifrån.
    Men jag blir ju avstängd från a-kassan om jag säger upp mig från denna åtgärd utan att ha ett annat jobb...
    Det är liksom en enda stor röra...

Jennie med ie skrev 2008-03-20 17:01:39 följande:
    Jo, men då är man sjukskriven från just arbetssökandet, dvs sjukdomen anses inskrönka din förmåga att söka arbete... Det är ju inte du, din sjukskrivning baseras på andra grunder....
  • Anonym

Jo, eftersom jobbet är en åtgärd från arbetsförmedlingen.
    Jag är fortfarande arbetssökande, men inte öppet arbetslös utan satt i åtgärd (detta heltidsjobb).

Jennie med ie skrev 2008-03-20 17:10:45 följande:
    Men, om du jobbar och är sjukskriven från det jobbet är du ju inte långtidsarbetslös? Jag får nog inte ihop det där...
  • Anonym

Jag har redan meddelat AF att jag är sjukskriven.
    Men har i och för sig inte sagt till dom att jag ska på intevju eftersom jag fick veta det kl 15.30 igår och då hade AF redan stängt. Nu har dom ju inte öppet förräns på tis och då ska jag på intervju dirkt på morgonen.
    Väntar på svar från FK, har fortfarande inte fått hem några papper som jag ska skriva och skicka in ang min sjukskrivning...

Svar på tråden Söka nytt jobb trots att man är sjukskriven?