• Kall öl

Fina finska flick och pojknamn

Jag är INTE gravid men jag funderar lite hejvilt bara...

Jag BOR i Finland så jag känner till de vanliga namnen: Jaakko, Timo, Jarmo, Jukka, Sami, Matti, Matias, Markus, Erkki, Erik/Aino, Hanna, Sanna, Sofia, Anu, Maria, Hannele, Annikki etc... Men finns det några jättefina som hjärnan direkt säger "Jisses vad fint!" till? Några som är ok är Siri, Nelli.. Satu... Men pojknamn är svårt. Så säg vilka du tycker är fina (även fast jag redan nämnt dem)

(¯`°?.¸ ღ Guld till HV! ღ ¸.?°´¯) www.puertorico.webblogg.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-14 21:14
    Här är två bra länkar ifall någon är på jakt efter finska namn: www.sci.fi/~kajun/finns/male.htm www.sci.fi/~kajun/finns/female.htm
  • Svar på tråden Fina finska flick och pojknamn
  • Mondino

Jag har förstått att Elina är ursprungligen finskt. I sverige betonar man på i:et men i Finland på L:et med ett kort och hårt E innan ELLina.. Jag tycker det är jättefint!

• Kall öl
    lillmondinos mamma skrev 2008-03-14 21:03:33 följande:
    Jag har förstått att Elina är ursprungligen finskt. I sverige betonar man på i:et men i Finland på L:et med ett kort och hårt E innan ELLina.. Jag tycker det är jättefint!
    Ja, det är ju iofs fint! Ja, det uttalas lite finare på finska om jag får säga det, men fint på båda språken. I finskan "trycker" man inte på någon som helst bokstav utan säger det rappt. Eliiiina blir det om det skrivs Eliina. Mysko vi är här i Finland.
  • mamax3

Är också finsk och gift med en finne. Men vi bor i Sverige. Våra tre barn heter;
    Linus Matias, Emilia Alexandra och Ella Amanda.

Linus & Emilia & Ella mina älskade busisar
  • Kall öl
    mamax3 skrev 2008-03-14 21:10:48 följande:
    Är också finsk och gift med en finne. Men vi bor i Sverige. Våra tre barn heter;Linus Matias, Emilia Alexandra och Ella Amanda.
    Fina namn! Ella är ett namn jag inte tänkt på, men det är ju fint!
  • MILF

Helli tycker jag är gulligt.

• superasstess

Saara och Jari tycker jag är fint. Saara heter jag i andra namn:P

• Kall öl
    superasstess skrev 2008-03-14 21:13:57 följande:
    Saara och Jari tycker jag är fint. Saara heter jag i andra namn:P
    Sarah heter jag i förnamn.
  • fruis

Det finaste finska flicknamn jag kommer på är Venla. Pojknamn kommer jag inte heller på just nu tyvärr.

• superasstess

Ja sen har vi Alina, ville döpa dottern till det men fick inte.

• Kall öl
    MILF skrev 2008-03-14 21:12:56 följande:
    Helli tycker jag är gulligt.
    Fint!
    fruis skrev 2008-03-14 21:14:17 följande:
    Det finaste finska flicknamn jag kommer på är Venla. Pojknamn kommer jag inte heller på just nu tyvärr.
    Jättefint men även jättemega vanligt varannan unge heter så här, men visst är det fint
Svar på tråden Fina finska flick och pojknamn