• Thez

Katt dräktig eller skendräktig????

För nån vecka sen började jag lägga märke till att min honkatt började äta som en häst och gör fortfarande, hon slänger sig på maten när jag lägger upp i skålen, hon har blivit rundare om magen, är ofta stilla,liggr mest o sover. Jag började ana att hon va dräktig, men sen har inget hänt mer, visst hon beter sig fortfarande likadant, men har börjat fundera om hon kan ha blivit skendräktig?? Jag kan inte så mycket om dräktiga katter, har läst att "spenerna" ska bli rödaktiga om dom är dräktiga, men min katt har rosa (ljusa) men ändå ganska stora, vet inte om dräktiga katter kan ha det oxå. Är det nån som kan nåt om katter som kanske kan hjälpa mig få svar på frågan. Hon har inte blivit tjockare nu, trodde katter skulle bli jättetjocka.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-25 20:43
    Idag någongång på förmiddagen fick min kisse 3 små kattungar.....så hon va dräktig

• Svar på tråden Katt dräktig eller skendräktig????
  • Powerwoman

Tja, har hon sprungit ute medan hon har löpt så är väl risken stor att hon är dräktig.

Tuttarna brukar bli rosa-röda kring dag 21 i dräktigheten, andra tecken är personlighetsförändringar, illamående och ökad vikt.

Du får helt enkelt vänta och se..

• mammabarnpappa

När min katt fick kattungar båda gångerna visste jag inte om att hon skulle få de. Så jag vaknade upp båda gångerna med att de låg kattungar i sängen bredvid mig. Jag märkte ingen skilland alls på henne. Sist så smet hon ut och var borta i 2 veckor, höll koll på magen och allt för att se om hon skulle få kattungar eller inte. Dagen efter att jag var säkert på att de inte skulle komma några så kom de ändå. Men på www.agria.se har jag för mig att det står en del om det.

• CTMT

För att man ska slippa undra hela tiden (om man har utekatt) så är det kanske bäst att kastrera katterna? Det föds redan för många kattungar hit och dit, finns över 100.000 st hemlösa katter i Sverige och utöver det så finns det ca. 1,6 miljoner katter i våra hem runtom i landet.

Så ett tips - kastrera, så slipper ni undra! (vill du inte ha kattungarna eller vet vad du ska göra av dem när de har kommit så kan man ta bort kattungarna i samband med kastrering av honan)
    Lycka till!

• Thez

Jag har hört att man inte ska sterilisera en katt förrens hon fått en kull, så jag tänkte låta henne iallafall få en kull och sen sterilisera henne. Skulle det nu visa sig att hon få en kull så blir jag säkert sugen på att behålla en själv bara för att det är hennes kissunge..... nu har jag gått o trott hon e dräktig, skulle hon nu vara skendräktig blir jag säkert lite besviken

• Vroooooom
    Thez skrev 2008-03-15 16:17:05 följande:
    Jag har hört att man inte ska sterilisera en katt förrens hon fått en kull, så jag tänkte låta henne iallafall få en kull och sen sterilisera henne. Skulle det nu visa sig att hon få en kull så blir jag säkert sugen på att behålla en själv bara för att det är hennes kissunge..... nu har jag gått o trott hon e dräktig, skulle hon nu vara skendräktig blir jag säkert lite besviken
    Nej, det är fel. Bara en gammal myt som leder till fler oönskade katter.
    Dessutom ska du kastrera och inte sterilisera.
Svar på tråden Katt dräktig eller skendräktig????