• Snorpan73

Hypoterios - GI/Atkins - Kalcium+magnesium tillsammans - erfarenheter?

Hej

Nu måste jag se om någon kan något kvalificerat om det här!

Jag har en underproduktion i min sköldkörtel, har haft det några år, äter Levaxin (100 ug/dag). Har fött två barn och har ca 10 kg övervikt som ska bort.

Jag har nu börjat med GI, eller, just nu mer åt Atkins i GIViktkoll (deras Rivstart) som går ut på att dra ner kraftigt på kolhydrater. Jag känner själv att jag mår bra av det här - ja faktiskt så bra att jag kommer att fortsätta hålla nere mitt kolhydratintag - tror helt enkelt att jag är känslig för socker.

Fråga 1: Finns det kunskaper kring hur kombinationen hypoterios+atkins/gi funkar ihop? Vad händer i kroppen för oss? Påverkas vår sjukdom? Isåfall - positivt eller negativt?

Fråga 2: Man rekommenderas att äta extra kalcium+magnesium - hur påverkar detta våra kroppar generellt (vi med hypo) - att vi inte ska äta kalcium och levaxin samtidigt vet jag - men totalt sett?

Jag är så trött på att det är så svårt att finna kvalificerad kunskap kring det här...hoppas på er!!!

***lyckliga jag***
  • Svar på tråden Hypoterios - GI/Atkins - Kalcium+magnesium tillsammans - erfarenheter?
  • tre3barnochstoltmamma

jag har själv hypo sen jag var ca 11. det enda jag har hört sägas till mig då jag hamnade i ketos att jag nog inte skulle göra så då det nog kunde bli förändringar i ämnesomsättningen. men detta är det ingen dr som sa utan en sköterska.
    Jag letar själv med efter info men har inte hittat ngt om det.

kalcium och levaxin kan du äta men du få äta det med några timmars mellanrum. vad jag har hört iaf.

jag äter själv enligt gi men äter dock fortfarande kolhydrater men bara en bråkdel jämfört med innan. ni e det 1 v sen jag började, vågen har inte gett ngt utslag än, men förhoppningsvis vänder det

har gjort det innan med och rasade 3 kg på 1 ½ v och hamnade i ketos och har aldrig mått så dåligt som då.

• Snorpan73

aha - du mådde dåligt då...jag mådde lite risigt i ca en vecka - inte att undra på - men nu mår jag toppen förutom smaken i munnen... vad menas med att ämnesomsättningen ändras egentligen? om vi är överviktiga - pga (iaf delvis) vår sjukdom och hjälper vår kropp att bränna fettet - vad kan hända? annat än att vi måste justera vår dosering (?) pga av att vår kropp förändras?

nya rön ang diabetes säger ju att kolhydratfattig kost är att föredra, men med fett etc - varför ska det vara illa för oss? mer info!! tack by the way ovan! 

***lyckliga jag***
  • Snorpan73

fler?

***lyckliga jag***
Svar på tråden Hypoterios - GI/Atkins - Kalcium+magnesium tillsammans - erfarenheter?