• Stargirl

Jobbig 6 åring, någon mer med liknande problem.

Vi har en 6 åring som är så jobbig att jag inte vet vad jag ska ta mig till. Idag tex är ett bra exempel.

På morgonen så sa jag till honom att idag innan han ska gå på kalas ska han ha städat rummet (ingen jätte röra men bocker på golvet samt en del lego).
    Kl 11 så påminde jag honom att han har 2 timmar på sig att städa nu då kalaset börjar kl 13. Sedan dess har han skrikit och gråtit på rummet. Till slut fick han rummet städat i sista sekunden.
    Då kalaset är maskerad och han ville vara dracula så hade jag förberett allt med låtsasblod, tänder, cape etc. Precis innan det är dags att gå så säger han att han inte vill vara dracula.
    Jaha säger jag , trist för dig för nu är du det då det är vad du har sagt hela veckan och jag har köpt alla grejer och strykt och tvättat så du har allt färdigt.
    Jag har inte sagt det hela veckan säger han....då blir jag riktigt arg. Hur otackasmmma är era 6-7 åringar. Vad gör jag för fel???

Liknande situation var det förra helgen då vi skulle gå på musikal och precis innan vi ska åka vägrar han, gråter och skriker. Vilket resulterar i att vi inte kom iväg och jag som sett fram emot att se musikalen fick heller inte gå. Jag är så trött på honom och hans fasoner att jag inte har ngn lust att umgås med honom alls.

Han vägrar städa rummet även om vi har ett system att om man inte städar så får han inte spela TV spel och på lördagar ska rummet vara tipptopp innan man får lördagsgodis (denna lördagen innan kalaset) men det är alltid en kamp. Han vägrar, skriker och gapar och gråter. När lillebror på 4år städar sitt rum och får sitt godis blir han ännu argare.

OBS jag ger inte med mig, om han inte gör som jag säger (ex städar rummet eller plockar upp efter sig) så blir det inget godis/kalas/lördagsmys/TV spel/Film (eller vad det nu kan vara). Han är såååå envis

Nu är hon 1 år vår lilla gumma
  • Svar på tråden Jobbig 6 åring, någon mer med liknande problem.
  • beadis

känner SÅÅÅÅÅÅ väl igen mig...har oxå en 6-åring, som är bråkig, skrikig och gråter för allt. Sen är han uppkäftig och säger emot om allt, vill inte äta, vill inte städa, vill inte klippa håret, allt ska vara som han vill o när han vill.

• ploppviola

Ehh ja har en liten 5 ½ års kille med mycke stark vilja....

Mycke utbrott och tårar....

De är helt enkelt en fas i utveckligen,som turligt nog går över...Klen tröst men sann...

Min 9 åring var oxå väldigt känslosam o hade utbrott i ett när han var 6 år.....

Jacob Isac Pontus:mina skatter
  • Stargirl
    snart3barnsmamma skrev 2008-03-15 13:19:19 följande:
    känner SÅÅÅÅÅÅ väl igen mig...har oxå en 6-åring, som är bråkig, skrikig och gråter för allt. Sen är han uppkäftig och säger emot om allt, vill inte äta, vill inte städa, vill inte klippa håret, allt ska vara som han vill o när han vill.
    *phuuuu* skönt att ngn mer har samma problem. Jag vet inte vad jag ska göra.....trist att han ska bli utan allt roligt men han måste ju ta sitt ansvar i hemmet över "sina" saker. Det är jag beredd att kämpa om....Eller?
  • Stargirl
    ploppviola skrev 2008-03-15 13:20:27 följande:
    Ehh ja har en liten 5 ½ års kille med mycke stark vilja....Mycke utbrott och tårar....De är helt enkelt en fas i utveckligen,som turligt nog går över...Klen tröst men sann...Min 9 åring var oxå väldigt känslosam o hade utbrott i ett när han var 6 år.....
    Skönt....jag längtar till lite lugn i hemmet. Men då är det väl dags för nästa som fyller 5 i sommar *asg*
  • LindaJohansson81

Kallas inte 6-års åldern för "Lilla Puberteten". Att de bryter sig loss från sina föräldrar?
    Detta kanske inte hjälper men det kan vara en förklaring! Kramar Linda

• beadis
    Stargirl skrev 2008-03-15 13:21:33 följande:
    *phuuuu* skönt att ngn mer har samma problem. Jag vet inte vad jag ska göra.....trist att han ska bli utan allt roligt men han måste ju ta sitt ansvar i hemmet över "sina" saker. Det är jag beredd att kämpa om....Eller?
    Japp, jag är oxå en son mamma, som tycker att, har jag bestämmt att ngt ska vara på ett visst sätt så ska det vara det...klart att jag oxå kan ge med mig i vissa stunder. Pappa däremot låter honom bestämma lite för mkt enligt mig, men han vill slippa de här konflikterna, så därför ger han med sig.
    Jag kan nog vara lite för sträng ibland.
    Nu har Noah börjat o säga att varför får jag aldrig bestämma ngt, jag vill bestämma över dig mamma.
    uppkäftigheten klarar jag av minst här hemma...att om jag tex. säger städa ditt rum, o han säger...du är dum mamma, tycker inte om dig, du får flytta m.m
    Men ska oxå tillägga att han alltid kommer o ber om ursäkt när han har tänkt efter, så på det viset är han ju jätte gullig...
  • Stargirl
    snart3barnsmamma skrev 2008-03-15 13:27:43 följande:
    Japp, jag är oxå en son mamma, som tycker att, har jag bestämmt att ngt ska vara på ett visst sätt så ska det vara det...klart att jag oxå kan ge med mig i vissa stunder. Pappa däremot låter honom bestämma lite för mkt enligt mig, men han vill slippa de här konflikterna, så därför ger han med sig.Jag kan nog vara lite för sträng ibland.Nu har Noah börjat o säga att varför får jag aldrig bestämma ngt, jag vill bestämma över dig mamma.uppkäftigheten klarar jag av minst här hemma...att om jag tex. säger städa ditt rum, o han säger...du är dum mamma, tycker inte om dig, du får flytta m.mMen ska oxå tillägga att han alltid kommer o ber om ursäkt när han har tänkt efter, så på det viset är han ju jätte gullig...
    Att be om ursäkt....det gör inte min son fast jag sagt att jag blir ledsen etc.
  • beadis
    Stargirl skrev 2008-03-15 13:31:36 följande:
    Att be om ursäkt....det gör inte min son fast jag sagt att jag blir ledsen etc.
    kommer han o säger det efter en stund, eller på kvällen när han ska lägga sig?
  • Stargirl
    snart3barnsmamma skrev 2008-03-15 13:32:43 följande:
    kommer han o säger det efter en stund, eller på kvällen när han ska lägga sig?
    Min son ber inte om ursäkt ALLS. Har pratat med honom om det men han verkar inte fatta. Men i skolan är han tydligen snäll och om han råkat putta ngn eller liknande så säger han förlåt mig lrliknande det gör han oxå till sin syster som är 1 år om han råkat göra henne illa eller puttat omkull henne.
  • beadis
    Stargirl skrev 2008-03-15 13:36:29 följande:
    Min son ber inte om ursäkt ALLS. Har pratat med honom om det men han verkar inte fatta. Men i skolan är han tydligen snäll och om han råkat putta ngn eller liknande så säger han förlåt mig lrliknande det gör han oxå till sin syster som är 1 år om han råkat göra henne illa eller puttat omkull henne.
    Har du försökt att ta exempel och visa honom hur det känns?
    typ, tänk om jag skulle pytta på dig, hur tror du det känns om inte jag skulle förlåt...vad säger han då?
Svar på tråden Jobbig 6 åring, någon mer med liknande problem.