• ceci lia

Tvättips?

Alma äter nu bland annat katrinplommonpuré och banan och om man inte tvättar på en gång så går inte fläckarna bort. Hon kräks lite men ofta så man får byta kläder på henne flera gånger om dan. Hur gör ni med smutskläder för att undvika att det torkar in? För tillfället så gnuggar jag in min nyinköpta galltvål och lägger alla kläder i en balja med vatten. Men det kan ju gå ett par dar innan man tvättar eftersom det är olika färger på allt och högen bara växer. Vill gärna ha tips!

• Svar på tråden Tvättips?
  • kixan

Jag färgsorterar sällan, bara om det är nya mörka plagg. På det viset får jag en full tvättmaskin ungefär varje/varannan dag, då hinner inte fläckarna gro in lika mycket.

• ceci lia

Men tvättar du vitt med andra färger?
    Jag delar upp tvätten i vitt, svart och ljust. Det brukar bli en maskin varje-varannan dag för oss också. Bananfläckar försvinner ju inte även om man lägger in det på en gång. Man måste ju ha på nåt, tex galltvål som du rekommenderade. Gnuggar du in det i fläckarna när du lägger i maskinen? Eller på en gång när det blir fläckar?

Det verkar kanske som jag är pedantisk men det är jag inte. Har bara upptäckt att alla Almas kläder får äckliga fläckar som inte går bort.

• helenasthlm

ceci lia: Använder du inte haklapp?

Min tjej är inte så stor ännu så hon kräks inte banan m.m....men ersättningen kräks hon upp ofta,ja använder haklappar.Men visst kommer de på bodyn så tvättar jag upp den direkt i handfatat, fast de är ju ändå inte lika som matfläckar......hmmm....

• ceci lia

Jo jag använder haklappar, men det går igenom och/eller hamnar på sidan. Plus att Alma inte gillar haklappar, så ganska ofta skippar vi dem. Det var inget problem när hon ammade och åt ersättning bara eftersom det inte blev fläckar.

• Kelite

Hej!
    Jag använder Vanish, ett pulver som man antingen kan ha i tillsammans med tvättpulvret eller lösa upp i vatten och spraya direkt på kläderna innan de stoppas i maskinen. Jag tycker att det fungerar jättebra.

• kixan

Cecilia: Jepp, jag tvättar allt tillsammans, vitt också.. Visst är jag hemsk? Fast jag vet att det mesta vi har är så urtvättat att det inte färgar av sig längre, är det nya färgade kläder kör jag dom i mörka tvättar ett tag.
    Oftast gnuggar jag in galltvål innan jag slänger in kläderna i maskinen, jag är för lat för att göra det på en gång..

• ceci lia

Kixan: det är inte hemskt, men lite roligt. Du kan väl inte ha nåt vitt längre?

• kixan

Cecilia: Jodå, vita saker håller sig faktiskt vita, vet inte varför, men det funkar iaf.. Kanske för att jag är noga med att inte tvätta nya mörka saker med vitt...

• JessieZ

jag blandar också färger hejvilt när jag tvättar...funkar jättebra. Inte har nåt färgat....än i alla fall :)

Jessie

• skidan

Hej!

Nu mera blandar jag för fullt. Brukar även strunta i 40 grader. Nu går nästan allt på 60grader. Har testat Vanish men det funkar inte på morot. Har inte testat att göra "pasta" av den utan använder den som tvättmedelsförstäkare.

Mer tips efterlyses!

• Sofie

Hihi! jag ryser nästan när jag läser om hur ni misshandlar tvätten
    Här delas det noggrant upp i blått/grönt, svart, rött, vitt, ljusa färger och utifrån olika gradantal...

Jag har gjort så här med Viktors kläder (skäms över min torrhet! )
    st 62: ljusblått/möjkblått/grönt (var svårt att hitta andra färger i st 62 o nedåt till kille, PoP undantaget)
    st 68: rött o grönt
    st 74/80: beige o orange
    (Har passat på att hamstra större storlekar på rea)
    Alla bodysar är vita eller i storleksfärgerna.
    Trist va? Men det är lätt att få ihop till en tvätt! Inga fläckar som får ligga här och gro in inte

• Sofie

Kan tillägga att jag inte slaviskt följer detta, men i huvuddrag!

• mamman 30

Var hittar man sån där galltvål?

Har också testat Vanish, men det funkar ju som sagt inte på morot. Banan däremot gick bort. Har köpt ett förkläde modell "heltäckande skyddsdräkt" = Babybjörns ät- och målarförkläde. Lite stor än så länge men funkar bra.

• ceci lia

Köpte en galltvål som jag har testat nu och den tog bort alla fläckar inlusive banan, katrinplommon och morotspuré. För tillfället gör jag så att jag blöter ner fläcken på en gång och tar på lite galltvål (har inte brytt mig om att gnugga ordentligt). Sen har jag lagt allt i blöt tills det ska tvättas. Det har legat ett par dagar och har inte ruttnat än.

Sofie: du är ju mer noga än mig! Vilken idé att ha allt i samma färger... Nästan lika kul som att tvätta alla färger i hop! Jag har olika färger till Alma i alla storlekar men funderar lite på att låta henne använda kläder med en färg i ett par dar och sen tvätta det etc. Problemet för mig är röda kläder. Kan aldrig bestämma mig med vilken sort det ska tvättas. Ibland blir det med ljust och ibland med mörkt. Aldrig med vitt av nån underlig anledning

Skidan: jag tvättar allt i 60 numera. Barnkläder brukar ju ha det gradtalet.

• ceci lia

Mamman30: Galltvålen fanns inte på någon hälsokostaffär här, men jag hittade den på Cervera av alla ställen.

• Sofie

Jag har också "problem" med röda kläder!! Ofta blir de bara liggandes längst ner i tvättkorgen för att man aldrig får ihop tillräckligt för att köra en maskin. Därför blev det många röda plagg i en storlek, då borde man kunna få ihop en maskin snabbt! Jag tycker ju om rött!

• Shyme

Blanda lika delar yes (har inte testat med annat diskmedel) och citronsyra (finns bland kryddorna i butiken) smeta på och låt gärna verka några minter åtminstonde (kan ligga längre). Jag har testat på tomat-, blåbär-, lättre olje-fläckar vad jag kommer ihåg. Även blod har gått bort. I princip alla fläcker har jag fått bort på en tvätt. Någon enstaka har jag gjort om proceduren en gång och sen var det rent.

• Fideli

Ett bra tips är att byta tvättmedelsmärke ibland. Olika tvättmedel är olika effektiva mot olika fläckar. T o m riktigt gamla fläckar kan försvinna!

• Tin o Trolls mamma

Herregud vilka ambitiösa människor!

Jag tvättar allt i vitt/ljust, mörkt och rött, ibland blir det en gul/beige/grå maskin också. Allt jag äger och har i klädväg tvättas i 60 grader. De plagg som inte tål det är inte välkomna i min garderob. Maken blev förskräckt när jag berättade att jag tvättat hans kläder i 60, men de klarade sig fint!

Bästa tipset jag har är att gnugga fläckar med Yes, låta verka en stund och sen tvätta. Tabort funkar ibland också..

Vill också ha en bebis som kladdar ner sig.. Ekorren.

Svar på tråden Tvättips?