Inlägg från: ceci lia |Visa alla inlägg
  • ceci lia

Tvättips?

Alma äter nu bland annat katrinplommonpuré och banan och om man inte tvättar på en gång så går inte fläckarna bort. Hon kräks lite men ofta så man får byta kläder på henne flera gånger om dan. Hur gör ni med smutskläder för att undvika att det torkar in? För tillfället så gnuggar jag in min nyinköpta galltvål och lägger alla kläder i en balja med vatten. Men det kan ju gå ett par dar innan man tvättar eftersom det är olika färger på allt och högen bara växer. Vill gärna ha tips!

• Svar på tråden Tvättips?
  • ceci lia

Men tvättar du vitt med andra färger?
    Jag delar upp tvätten i vitt, svart och ljust. Det brukar bli en maskin varje-varannan dag för oss också. Bananfläckar försvinner ju inte även om man lägger in det på en gång. Man måste ju ha på nåt, tex galltvål som du rekommenderade. Gnuggar du in det i fläckarna när du lägger i maskinen? Eller på en gång när det blir fläckar?

Det verkar kanske som jag är pedantisk men det är jag inte. Har bara upptäckt att alla Almas kläder får äckliga fläckar som inte går bort.

• ceci lia

Jo jag använder haklappar, men det går igenom och/eller hamnar på sidan. Plus att Alma inte gillar haklappar, så ganska ofta skippar vi dem. Det var inget problem när hon ammade och åt ersättning bara eftersom det inte blev fläckar.

• ceci lia

Kixan: det är inte hemskt, men lite roligt. Du kan väl inte ha nåt vitt längre?

• ceci lia

Köpte en galltvål som jag har testat nu och den tog bort alla fläckar inlusive banan, katrinplommon och morotspuré. För tillfället gör jag så att jag blöter ner fläcken på en gång och tar på lite galltvål (har inte brytt mig om att gnugga ordentligt). Sen har jag lagt allt i blöt tills det ska tvättas. Det har legat ett par dagar och har inte ruttnat än.

Sofie: du är ju mer noga än mig! Vilken idé att ha allt i samma färger... Nästan lika kul som att tvätta alla färger i hop! Jag har olika färger till Alma i alla storlekar men funderar lite på att låta henne använda kläder med en färg i ett par dar och sen tvätta det etc. Problemet för mig är röda kläder. Kan aldrig bestämma mig med vilken sort det ska tvättas. Ibland blir det med ljust och ibland med mörkt. Aldrig med vitt av nån underlig anledning

Skidan: jag tvättar allt i 60 numera. Barnkläder brukar ju ha det gradtalet.

• ceci lia

Mamman30: Galltvålen fanns inte på någon hälsokostaffär här, men jag hittade den på Cervera av alla ställen.

Svar på tråden Tvättips?