• Maggis

Lunginflammation hos små barn?

Hur yttrar det sig? Vilka tecken ska man leta efter?

Min lillkille (snart 1 år) blev förkyld i måndags kväll och har fortfarande feber och en rent vidrig hosta. Inte hela tiden men när anfallen kommer hostar han så han kräks och nästan tappar andan. Låter lite trång när han andas emellanåt.

Annars är han relativt pigg (bortsett från första dagen), lite gnälligare än vanligt förstås. Och har otroligt svårt att få i sig; mat äter han inte alls och det enda vi får i honom i övrigt är nutramigen och vatten/saft, kanske runt litern sammanlagt/dag. Inget annat. Och så har det alltså varit i 5 dagar nu.

Hans allmäntillstånd är bra så jag känner mig inte orolig ur den synvinkeln. Men jag vet inte om jag upplevt en så här seg och kraftig förkylning förut; det verkar liksom inte vilja ge med sig. Vi har sagt att vi ska avvakta under helgen och har inte febern vikit till måndag så blir det vårdcental. Tycker inte han är så dålig att man behöver ringa jouren eller så. Men tanken på att det är något mer än "bara" förkylning är svår att skaka av sig. Hönsmamma, jag vet...

//Maggis
  • Svar på tråden Lunginflammation hos små barn?
  • Snorkis

Varför ska du vänta ända till på måndag om han har varit dålig så länge?

Han kanske behöver Bricanyl, som är luftrörsvidgande?

• Maggis
    Snorkis skrev 2008-03-15 19:43:22 följande:
    Varför ska du vänta ända till på måndag om han har varit dålig så länge?Han kanske behöver Bricanyl, som är luftrörsvidgande?
    Han är inte tät hela tiden och behöver inte ständigt kämpa för att få luft; såvitt jag kan bedöma. Det är ofta i samhband med hostattackerna han blir sådan; innan han hostar och det lossnar. Hostanfallen är inte många eller täta, men rätt häftiga när de kommer.

Hade han varit skitdålig och påverkad så hade jag självklart sökt för flera dagar sedan men så är inte fallet. Såpass vett har jag.
    //Maggis
  • Maggis

Kan tillägga att min största oro gäller den segdragna febern.

//Maggis
  • Maggis
    Blondie 68 skrev 2008-03-15 19:55:11 följande:
    Låter han slemmig ibland ?
    Nej, det tycker jag inte. Hostan har blivit "våtare" och det lossnar nu. Tidigare var den sådär torr och "vass".
    //Maggis
  • Leakim

MIn dotter har lunginflammation just nu.. Hon har sky hög feber, andas ytligt och ansträngt och helt klart allmänpåverkad.
    Om jag sätter örat mot hennes rygg hör jag ur det bubblar i bröstet/lungorna på henne!

Hostar gör hon oxå!

Om du är orolig tycker jag inte att du ska vänta med att uppsöka läkare, barnet kan blir riktigt risigt, hur hög feber har han?

• Blondie 68

Ok Om jag hade varit dej, så hade jag åkt in. Utan att ringa först. Jag tänker på att fortfarande har feber vilket inte är alls bra. Begär sedan att få lungröntgen på honom. Fast kanske provet visar negativt.

Min dotter hade lite hosta men ingen feber i januari. Vi åkte in akut för jag var så trött på hennes hosta hon hade ibland. Dom tog blodprov och det visade neg. Då begärde jag röntgen och visst det visade sej att hon hade begynnande lungiflammation.
    Hon hade då varit lite förkyld i 3 veckor.

• latmasken

Det låter ju som att det kan vara rs-virus också. Dock borde det då börja vända snart. Detta är också en av de de vanligaste orsakerna till att barn får lunginflammation.

• Maggis

Har pratat med jouren; tog en sväng förbi dem när jag kom till jobbet.

Enligt dem så brukar man råda till sjukhusvård om de har feber max 4-5 dagar och särskilt om den sjunker för att stiga sedan, vilket den inte gjort här. Och om de är väldigt allmänpåverkade; trötta och ointresserade.

Han startade på 40 grader och är nere på 38, 2 - 38,4 nu de senaste dagarna. Han leker på dagarna och andas inget ytligt eller ansträngt utom just innan hostattackerna och de kommer i klunga för att sedan hålla sig borta i timmar i taget. Dessutom har han, för första gången sedan i söndags natt, somnat gott i sin säng och sovit med lugn och ren andning. Somnade vid 18.30 och sov gott när jag åkte och enligt sambon sov han fortfarande lugnt; har hostat lite en eller två gånger under kvällen. Kissar bra och är inte intorkad.

Eftersom jag är sjuksköterska så blir jag lite rädd för att min toleransnivå är lite för hög ibland men samtidigt så vill jag nog tro att jag är rätt bra på att bedöma allmäntillståndet hos de flesta och det är det jag främst gått på med honom.

Tack så mycket för era åsikter. När jag kommer hem imorgon så ska vi kolla en morgontemp och ser vi att det fortfarande är för högt så ringer vi jouren då.

//Maggis
  • Maggis
    latmasken skrev 2008-03-15 21:18:10 följande:
    Det låter ju som att det kan vara rs-virus också. Dock borde det då börja vända snart. Detta är också en av de de vanligaste orsakerna till att barn får lunginflammation.
    Ja, det var min tanke också.
    //Maggis
  • verrron

Som du beskriver, precis så var mina barn (3,5 år och 2 år) när de hade rs för dryga två veckor sedan..

minsta hade feber i 6 dagar tror jag det var och de hostade så de spydde!

Krya på er!

• Maddeliix

vår son mådde exakt som din, lekte, hostade, hade feber, spydde sen även blev magsjuk och det var lunginflammation. och nu är han magsjuk igen efter lunginflammationen..

Emilio 070112 , Bebis i magen 080517
Svar på tråden Lunginflammation hos små barn?