Lunginflammation hos små barn?
Hur yttrar det sig? Vilka tecken ska man leta efter?
Min lillkille (snart 1 år) blev förkyld i måndags kväll och har fortfarande feber och en rent vidrig hosta. Inte hela tiden men när anfallen kommer hostar han så han kräks och nästan tappar andan. Låter lite trång när han andas emellanåt.
Annars är han relativt pigg (bortsett från första dagen), lite gnälligare än vanligt förstås. Och har otroligt svårt att få i sig; mat äter han inte alls och det enda vi får i honom i övrigt är nutramigen och vatten/saft, kanske runt litern sammanlagt/dag. Inget annat. Och så har det alltså varit i 5 dagar nu.
Hans allmäntillstånd är bra så jag känner mig inte orolig ur den synvinkeln. Men jag vet inte om jag upplevt en så här seg och kraftig förkylning förut; det verkar liksom inte vilja ge med sig. Vi har sagt att vi ska avvakta under helgen och har inte febern vikit till måndag så blir det vårdcental. Tycker inte han är så dålig att man behöver ringa jouren eller så. Men tanken på att det är något mer än "bara" förkylning är svår att skaka av sig. Hönsmamma, jag vet...