• Lequisha

Vet nån varför Teething Gel inte är tillåtet i Sverige??

Jag har fått tips flera ggr att köpa detta från UK eller Usa via nätet. Men jag undrar VARFÖR det inte är tillåtet i Sverige?
    Beror det på otillräckliga tester eller på nåt olämpligt innehåll?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-15 22:30
    TeethingGel är alltså gele man smörjer tandköttet med när tänderna kommer. Ska vara smärtlindrande.
    Känns på nåt sätt mer logiskt att ge nåt som lindrar bara just där, än tex alvedon för hela kroppen.

• Svar på tråden Vet nån varför Teething Gel inte är tillåtet i Sverige??
  • strawberryicecream

Vi "smugglade" med en del teething gel när vi flyttade från UK till Sverige. Herrejävlar vad det hjälper! Alvedon kommer aldrig i närheten. Ska jag vara ärlig så är det mycket medicin och liknande som köps i vanliga typ ICA-affärer där, som är receptbelagt i Sverige. Vi är lite mesigare när det gäller sånt.

• Sencha

Vad innehåller det?

BVC tipsar annars om att smörja i munnen med flytande alvedon. Har dock inte testat.

Son född 2004; BF 11 juli
  • charlotten

Googlade lite och om man skall tro ett blogginlägg jag hittade så finns Teething gel på the english shop (Medborgarplatsen, Stockholm)

Om jag har fattat hela EU-konceptet korrekt så skall samma kemiska substanser som är tillåtna i UK vara tillåtna i Sverige. När jag har shoppat skönhetsprodukter har det i alla fall varit så att det som inte fått importeras till Sverige har inte heller funnits i UK eller övriga EU...

• Sencha

Här är en annan som innehåller andra ämnen. Det första ämnet som nämns ingår visst i xylocain.
    Du kan själv fortsätta att jämföra med fass.

• Lequisha

Ok, det verkar ändå inte innehålla råttgifter som kommer ta död på hela tandköttet
    Så då kör vi nog på att beställa sånt.
    Sonen har nu fått 7 tänder på två månader, en i taget. Och det är joooobbigt, för att inte tala om hur förjävligt det är för honom stackaren.

Tack!!

• Sencha

Det verkar alltså som att olika varianter innehåller olika ämnen. Så kolla upp just den ni tänkt köpa

• MotherOfTwo

xylocain är ju ett lokalbedövande ämne (finns att köpa i sverige också) dock inte tänkt att smörja in barns tandkött med.
    Om man inte vill smuggla in detta så kan man ju ge vanlig alvedon via munnen eller en supp. Tror det är mer effektivt faktsikt. Tjafset att gnugga med alvdon är ju bara onödigt bättre att ge alvdon som man ska och sedan massera tandköttet om bebisen tycker det är skönt.

• Lequisha

Sencha absolut, tack.

Angelguard
    Det är just detta med att ge alvedon för hela kroppen som känns lite ologiskt.
    Fattar inte varför det inte finns nån variant av teething gel i Sverige. Det finns ju zongel för vuxna för tex muskelsmärta, just för att de säger att det är onödigt att ge hela kroppen smärtstillande när smärtan sitter på ett lokalt ställe.

Jag tycker därför att teethinggel verkar vara ett bra alternativ, men vill såklart inte ge farliga substanser till mitt barn.
    Att smuggla gör mig inget
    Bor dock i Portugal men de har inte gel här heller, så jag får smuggla hit hehe.

• julmusten

Jag gillar inte teething gel för att det bara glider runt i munnen liksom. Man vet ju nte om den hamnar på rätt ställe. Dessutom verkar det inte hjälpa min dotter nåt nämnvärt. Men hjälper det er så tror jag inte att det är något farligt att testa.

• Maria med 3

Jag har för mig att xylocain kan ge rätt häftiga allergiska reaktioner. Det är väl det man får hos tandläkaren när man får bedövning.

• strawberryicecream

Vi använde en vit tub med grön text, minns inte vad den heter men den är tillverkad i England. Den glider inte runt i munnen om man gör som det står, dvs. smörjer just på tandköttet som är ömt.

• strawberryicecream

Nu hittat. Dentinox.

• Diana och Thea

Vi har köpt från USA.

• julmusten
    strawberryicecream skrev 2008-03-16 10:54:35 följande:
    Vi använde en vit tub med grön text, minns inte vad den heter men den är tillverkad i England. Den glider inte runt i munnen om man gör som det står, dvs. smörjer just på tandköttet som är ömt.
    Du kan ju testa att smeta ut i min dotters mun då!!

Men skämt åtsido så vet jag ju så klart hur man skall göra och så, men det är lite svårt när man har ett viljestarkt barn som inte öppnar munnen, och/eller bara biter en när man väl får in fingrarna. Det slutar med att hon bara sväljer allt eller att det är i hela munnen. Vi använder oss av Orajel Night Time Releif, finns i USA.
Svar på tråden Vet nån varför Teething Gel inte är tillåtet i Sverige??