• AnnaGBG

Hur tar jag livet av mina akvariefiskar?

Ja, en ganska stygg fråga men så här är det i alla fall;

Vi har ett stort akvarium och vill inte ha det kvar längre, det tar plats och vi har inte tid eller ork längre ( bebis efter bebis gör sin entré i familjen )

Jag förstår ju att man kan spola ner dem i toaletten eller så men det verkar ju brutalt så jag undrar om det finns något medel man kan hälla i akvariet så de dör snabbt och smärtfritt, liksom?

Det är inte såå många fiskar kvar nu, då jag köpte några nya fiskar för ca 6 månader sedan och de drog med sig någon sjukdom.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-18 20:12
    Jag HAR alltså försökt att ge bort dem.

Jag har haft annons ute två ggr och jag har frågat ALLA jag känner men ingen vill ha dem.

Nu är de dessutom sjuka och därmed kan jag ju inte ge bort dem.

Eftersom de är sjuka och jag ändå inte vill ha nya fiskar så undrade jag ju alltså mest hur jag kan bli av med dem så smärtfritt som möjligt.

Och vad det gäller att jag saknar empati... *asg*. Mitt hus var invaderat av myror i somras men jag VÄGRADE ta hem Anticimex för myrorna skulle troligen lida. Jag offrar hellre mitt hus! Så snacka inte med mig om empati för smådjur, tack!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-18 20:56
    Jag skall INTE spola ner dem levande i toaletten, jag lovar!

När vi flyttade forslade vi ju fiskarna i plastpåsar, och när jag skulle stoppa ner dem i akvariet var det en ganska stor Barb som var helt livlös.

Jag gjorde HJÄRTMASSAGE på fisken och försökte chocka igång den genom att doppa den i iskallt vatten. Men den var fortfarande död efter min behandling... Det ni!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-27 22:45

Akvariet är borta nu. Några av fiskarna tvingade jag på en kompis. ( Malen bl a ) Tetrorna och de andra små blev snabbt avlivade av mig. ( Inget kokande vatten, inget diskmedel... )
  • Svar på tråden Hur tar jag livet av mina akvariefiskar?
  • MJAD

man kokar upp vatten å sen slänger du ner fiskarna i d kokande vatten. dom dör på en gång

• SusanneSJ

Skålla dem i kokande vatten kanske? Låter kanske grymt det också men det lär ju vara mer smärtfritt än att andas in en massa skit och dö långsamt som det blir när de blir nedspolade i toalätten. Har samma dilemma som du men inte mage att ta kål på dem så de får självdö och nån gång tar det väl slut på fiskar iaf

• JoNiCa

Skänk bort dem kanske till nån som vill ha dem?

Daghall skrev 2008-03-16 10:28:04 följande:
    man kokar upp vatten å sen slänger du ner fiskarna i d kokande vatten. dom dör på en gång
    det lät ju trevligt?
  • jennie ellie

Har du prövat att försöka skänka bort hela akvariet inkl fiskar? Blocket tex?

• Moniqe1979

iofs tycker jag inte att man skall ta livet av sina små fiskar frivilligt, men mina dog pga av att nån "snäll" kamrat till mig bjöd dem på grogg vid en fest, gick rätt snabbt

• Fröken Gredelin

ja varför inte slänga ut en annons på blocket.se med rubriken

"Avlivningshotade fiskar bortskänkes"        Glad

och ge det en vecka iaf. Det e ju faktsikt lite grymt att man som människa kan bestämma att något ska dö för att man inte har ork/tid (dömer dig dock inte för det, vår familj när jag var liten spolade ner dom i toan om dom var sjuka lr så)

Ägg med väggar av stål och spermier utan lokalsinne?
  • AnnaGBG
    jennie ellie skrev 2008-03-16 10:30:35 följande:
    Har du prövat att försöka skänka bort hela akvariet inkl fiskar? Blocket tex?
    Ja, det har legat ute på Blocket. Men ingen ville ha fiskarna bara akvariet.

Jag har frågat i djuraffärer och de tar INTE emot dem och ingen jag känner vill ha dem.

Koka vatten... Ja, jag förstår ju att det säkert går relativt snabbt men det är FÖR brutalt. Jag tänkte mer att de kunde få somna in lite lugnt på något sätt...
  • MJAD
    Svar på #4
    ja d e elakt men då dör dom på en gång å behöver inte lida runt i toalettrören å dö där när dom inte får syre som dom behöver
Svar på tråden Hur tar jag livet av mina akvariefiskar?