• Pysse

Hjälp - jag har hittat en skatt -i byrålådan :-)- Tror jag

Min son är just nu lite intresserad bokmärken - vi köpte en karta till honom i leksaksaffären och då kom jag på att jag har ju en enorm bokmärkssamling hemma hos mina föräldrar.
    Jag är född på 60-talet och mellan 1968 och kanske 1973 samlade jag bokmärken. Jag minns att jag fick min farmors gamla samling och av en annan gammal släkting.
    Min mor hittade min samling i en byrå i förrådet och den är enorm. Där minns att jag samlade på oklippta kartor och min mor menar att där var nog 100 kartor i cellofan. Jag samlade också på gamla bokmärken och där är en massa väldigt gamla säkert över 200 som åtminstone ser väldigt gamla ut.
    Jag hade tänkt skänka alla med varmt hjärta till min 7-åring - men så råkade jag titta på Tradera och fick en liten chock - vissa oklippta kartor hade gått för 400kr. Några gamla bokmärken (sådana jag kan svära på att jag har) hade gått för 900kr.
    Nu vet jag inte vad jag skall ta mig till - hur kan det vara värde i bokmärken ? Skall jag strunta i värdet och ge dem till sonen ? Eller är dem inte värda något alls egentligen?

• Svar på tråden Hjälp - jag har hittat en skatt -i byrålådan :-)- Tror jag
  • bellanbus

Ta reda på var du kan få dem värderade först o främst, sen kan du ju besluta om sonen ska få förvalta dem eller om du "håller på dem" ett tag till...

Välkomna till Effelltown....
  • Milliemolly

Behöver du pengar så sälj. Du behöver ju kanske inte sälja alla utan sonen kan få en del så han blir glad

• Maraschino

Du kan kolla upp vilka som är värda de pengarna och ge de andra till sonen!! Så hade jag gjort iaf..

• Miss Love

Du kan ju sälja några om du vill och ge resten til sonen.

• Jontefjonte

jag hade sålt det mesta och rest för pengarna!!! upplevelser tillsammans är livet, inte gamla bokmärken i en pärm.....

• lurv

Jag hade gjort som ovanstående. Sålt en del och gett sonen resten. Dessutom så skiljde sej mina söners och döttrars intresse för bokmärken. Tjejerna valde allt som oftast brudpar, bebisar och blommor medan killarna valde Bamse, bilar´, flygplan och djur. Du kan väl låta sonen titta på dom och sedan rådgöra med honom. Kanske kan han få en del av pengarna som blir och få köpa egna märken för.

• Tokfrjant

Jag hade sålt och gjort något roligt med familjen för pengarna istället. Om din son gillar bokmärken och tar med till skolan och byter så kanske han byter dom som är värda för ett bokmärke som han tycker är fint.
    Du kan ju ge några till sonen men sälj de som är mest värda, skulle jag gjort iallafall.

• Ari Gold

Sälj de av högst värde... barnen bryr sig ju inte om värdet och det är bättre att de har saker som man får pilla på och som får lekas med och slitas.

Jag var med om en liknande situation för något år sedan. Jag gick igenom lite efterlämnade saker efte rmin farmor och hittade en ask med gamla utländska pengar som jag tänkte att barnen kunde leka med.

Det var alltså inte en samling utan växelpengar från semestrar - så där som man brukar få över när man reser. Det var bara det att resorna gjorts av min farmors bästa vänninnas far så de var väldigt gamla, och från idag icke-existerande kolonier så som Belgiska Kongo.

Så när jag på måfå sökte på en del av de sedlar och mynt som fanns visade det sig att vissa av dem var värda jättemycket.

Barnen fick snällt dela med sig av lekpengarna och de värdefulla objekten sålde jag på en internationell auktions--sida. Det blev mycket pengar kvar att leka med ändå för det mesta var inte av något värde.

Men de saker jag sålde tjänade jag ganska bra på, den dyraste sedeln gick för ca 5000 kr och ett par andra för runt 3000 styck. Ett mynt gick för 2500 kr.

Det tyckte jag kändes som att hitta en skatt i byrålådan!!!

• anzita

AMEN

Jontefjonte skrev 2008-03-16 13:21:43 följande:
    jag hade sålt det mesta och rest för pengarna!!! upplevelser tillsammans är livet, inte gamla bokmärken i en pärm.....
  • D med N och A

Sälj och köp nya till sonen. De kostar ju inte många tior i leksaksaffären. Då får han dessutom välja motiv själv.

• Hallonböna

SPARA Räcka ut tungan

tänk vad de kan vara värda när han blir gammal Skrattande

visa honom och berätta att de är så gamla och dyrbara så att man måste låta de vara orörda... så kan han vara med på detta spännande med att spara de så att de kan bli värda ännu mer!

De flesta dumheter ditt barn gör, är ett misslyckat försök att göra nånting bra.
  • Misery

jag har fortfarande kvar mina gamla bokmärken o inget av mina barn har fått några.....vill inte att dem ska byta bort gamla märken mot nya ....så dem får helt enkelt ligga kvar i skåpet ..

• MrsQ

Om jag inte var i nöd av pengar så skulle jag spara dom o sedan låta gå i arv.
    Det kan bli er släkt klenod

• milla   1982

Sälj eller spara. Men ge dom inte till sonen att LEKA med iallafall

BF 3 juni 2008
  • lieh

Jag sålde makens barndoms frimärksamling på tradera. Fick ihop några tusen. Det lägger vi hellre på huset.

• artistic

Spara dem allihop om du har möjlighet och inte är i akut behov av pengar.. De stiger ju för varje dag som går Sonen kan ju få nya från br för en billigare slant..

Svar på tråden Hjälp - jag har hittat en skatt -i byrålådan :-)- Tror jag