• Nilo

Måste man skriva på papper som "bevisar" vem som är barnets pappa?

Läste i en tråd för länge sen något om att man skulle till rådhuset för att skriva på papper för att bekräfta vem som är pappan till barnet...eller något åt det hållet...

Någon som vet vad jag menar och som kan förklara det för mig också ? ;)

• Svar på tråden Måste man skriva på papper som "bevisar" vem som är barnets pappa?
  • Flickan och kråkan

Om man är sambo så måste pappan ansöka om faderskap för det är bara mamman som blir vårdnadshavare automatiskt. Vi var och skrev på papper om detta för några veckor sedan, så nu är lill-grodans pappa även pappa officiellt+vårdnadshavare.

• Nilo

Aha okej, jag förstår. Tackar!

• Alle

Pappan bekräftar faderskapet, samt att ni skriver på om hur vårdnaden ska se ut. Detta görs hos Familjerätten i er kommun.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • hejlis

om mamman och barnets pappa ej är gifta måste ni skriva under papper, faderskapsintyg. ( som ska bevittnas av 2 pers. ) Detta intyg får man från kommun, familjerättsenheten.

• jessicastenberg

ja ett faderskapsbevis typ.. Att han med har lika vårdnad till barnet som du. Vi gjorde inte det på rådhuset vi fick gå till socialkontoret och skriva på alla papper. Tror ja.. Du skriver ju oxå på papper.

• Dofilus

Om ni inte är gifta så måste mannen skriva på ett papper ja. Det görs dock inte på rådhuset utan hos socialnämnden. Dessutom kollar de om ni var sambor vid tiden för "konceptionstillfället" och då utgår de helt vrickat från vad barnet vägde när det föddes och sen har den nån "mall".

Och allt detta för att om man är gift kan man ju inte vara otrogen (det vet ju alla). *ironi*

• Molly84

Det är en bekräftelse på faderskapet. Om tex du dör får inte din kille automatiskt vårdnaden om erat barn om ni inte är gifta. annat juridiskt så som arv mm. Du ringer till din kommun och säg att du vill prata med familjerätten så hjälper dom dig. Lättase är att fixa det innan barnet kommer så är det klart så att man inte behöver fixa med sånt när man har en liten ny en. lycka till :o)

Svar på tråden Måste man skriva på papper som "bevisar" vem som är barnets pappa?