• Anonym (matglad)

Kinamat kan ge fosterskador?

Läste en tråd för ett tag sedan(som jag dessvärre inte kan hitta nu) där det stod att glutamat kan ge fosterskador, och att det finns gott om glutamat i tex kinamat. Googlade det och där stod det också hur det kan ge bla hjärnskador! Ska man då undvika kinamat hela sin graviditet? Jag kan tänka mig att det kommer vara svårt att hålla sig borta från kinabuffén men självklart är det så får man ju kanske avstå.. vad tror ni/tycker ni?

• Svar på tråden Kinamat kan ge fosterskador?
  • Anonym

Hur tror du att kineserna gör?

• Anonym (matglad)

Jag tror att de kanske inte fuskar med att blanda i matförstärkare.

• Anonym

Äh tänk om man var "rädd" för allt....jag åt tom brie ost (liten mängd men ändå, det är ju sååå dåligt att göra det)

• sugaboo

Åt kina mat varann dag hela min grav (lunch) det var mitt sug..
    Min dotter ä hur frisk som helst :)

• Janneman

Rätta mig om jag har fel men är det inte glutamat i stort sett i alla hel och halvfabrikat? Samt i nästan alla kryddblandningar.

• unclaf
    Janneman skrev 2008-03-17 10:54:06 följande:
    Rätta mig om jag har fel men är det inte glutamat i stort sett i alla hel och halvfabrikat? Samt i nästan alla kryddblandningar.
    Jopp så e det. Det e fullständigt osannolikt (enl läkare jag känner) att den mängden glutamat man får i sig från maten skulle skada fostret. Men självklart e det säkert inte NYTTIGT att tugga i sig BARA kinamat hela graviditeten. Å andra sidan levda jag på dillchips ( = glutamat) o läsk ( = färgämnen , socker osv) hela graviditeten. En frisk tjej har jag nu. Det finns så mkt skit runt oss o ska vi skydda oss från allt så får vi bo i en syresatt glasbur hela graviditeten. Eller nej förresten, det e ju inte bra heller, då för man inte över några antikroppar till fostret. J afan oxå, hur man än gör så gör man FEL :).
  • Anonym (matglad)

sugaboo: Det var ju skönt att höra vet inte varför jag hängt upp mig på just detta men är bara livrädd att skada mitt lilla förhoppningsvis kommande barn.

Jo, ni andra har också rätt det finns glutamat i väldigt många livsmedel, men där är jag rätt duktigt äter inte halvfabrikat osv, men det är pga min vikt. Fick bara för mig i den tråden jag läste(och inte kan hitta nu) att det var speciellt mkt i kinamat.

Vet att ni är många som tycker jag överdriver men det är ju så jag känner.

• Cinnalinna

sa mycket kinesmat som jag ätit under graviditeterna sa skulle ungarna vara helt puckade....

och det star inget i livsmedelsverkets lista om kinamat

www.slv.se är enda stället man ska lyssna pa!

• unclaf

Anonym (matglad) skrev 2008-03-17 11:49:06 följande:

sugaboo: Det var ju skönt att höra vet inte varför jag hängt upp mig på just detta men är bara livrädd att skada mitt lilla förhoppningsvis kommande barn.Jo, ni andra har också rätt det finns glutamat i väldigt många livsmedel, men där är jag rätt duktigt äter inte halvfabrikat osv, men det är pga min vikt. Fick bara för mig i den tråden jag läste(och inte kan hitta nu) att det var speciellt mkt i kinamat.Vet att ni är många som tycker jag överdriver men det är ju så jag känner.
    Ha ha, visst överdirver du :). Men det hör graviditeten till :). Själv tvingade jag till mig FYRA toxoplasmostest uder graviditeten för att jag blev skräckslagen bara en katt kom näremre än typ 100 m. Man fixerar sig vid vissa grejer. Om ett par veckor kommer du ha hittat nåt annat att älta, så kommer det va i 9 månader :). Det e bara att stå ut! O tänk såhär: om du e så noga med att undvika halvfabrikat annars (jag åt bara felixpajer till lunch...) så kan du VERKLIGEN unna dig kinamat, då har du ju det "till godo".
  • Stålmamma

oj då måste nog hela kinas befolkning gå omkring med en massa hjärnskador och andra missbildningar

• Anonym (matglad)

unclaf: tack för att ditt inlägg det gjorde mig glad!

• unclaf

Anonym (matglad) skrev 2008-03-17 11:59:04 följande:

unclaf: tack för att ditt inlägg det gjorde mig glad!
    Nu får jag gåshud för att jag blev glad över att du blev glad! Kram! ha en bra dag!
  • Anonym (matglad)

mamma melinda: Tror du verkligen att det tillreds på samma sätt som här på svenska restauranger? det tror inte jag..

• Stålmamma
    Anonym (matglad) skrev 2008-03-17 12:01:19 följande:
    mamma melinda: Tror du verkligen att det tillreds på samma sätt som här på svenska restauranger? det tror inte jag..
    ja det tror jag i det närmaste iallafall på dom kina restauranter där det bara är kinerser som jobbar
Svar på tråden Kinamat kan ge fosterskador?