• Lilltå

Sytråden spinner vidare - turkos rulle!

Här samlas alla sömnadsintresserade, proffs eller totala nybörjare, oavsett vad vi syr. Av någon anledning blir det en hel del barnkläder.
    Alla är välkomna in med tips, idéer, frågor, ge och få inspiration eller bara visa upp sina alster!

UFO = Unfinished Objects, alltså saker som vi av någon anledning inte blir klara med och inte små flygande tefat som man kanske skulle tro

Tygbutiker:
    www.stoffochstil.se
    www.gittes.se
    www.textilonnet.se
    www.jonic-textil.se (klicka i Med moms)
    www.sykompaniet.se/
    www.e-slojd.se
    www.jofotex.se
    www.tygvaruhuset.se/
    www.mg-tyger.se
    www.michas-stoffecke.de
    www.lapplisa.se/index.html Lapptäcken och färdiga paket med tyg och mönster
    www.textilboden.se Gardiner, handdukar och barntyger
    www.hantverksbodenvenditor.se Tyger för lapptäcken eller annat
    www.medsols.se/index.html Ekologiska tyger
    www.fabricshack.com/
    www.reprodepot.com/
    www.fairmonkey.se/
    www.tygpyssling.se/ säljer Hilcos tyger
    www.neanobelle.se/ säljer Hilcos tyger

Mönsterlänkar:
    www.sleepingbaby.net/jan/Baby/index.html
    www.ottobredesign.com
    www.trollunge.com

Övrigt:
    www.minanamnband.se Beställ egna namnlappar

Våra syskontrådar:
    familjeliv.se/Forum-11-240/m28383863.html Gamla tråden - orange färg (öppen till 2/4 2008)
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Här finns tips om bra syaffärer att besöka om du har vägarna förbi! Berätta gärna om dina egna smultronställen här!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29194726.html Här kan man skriva vilken/vilka symaskiner man har och lätt hitta någon att fråga om man har funderingar.
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m27745254.html
    (Stängd 080314 - hittar inte ny - lägger till adress när jag hittat) Samlad blogglista!
    familjeliv.se/Forum-11-240/m25435662.html Bildtråd. Tyvärr kan bara plusmedlemmar lägga in bilder på sina alster här men alla kan kika och låta sig inspireras!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m28462872.html Kanintygsalster. Lägg in bilder på eller länkar till det du sytt i jnydesigns kanintyg.
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m29773028.html Syaffärstråden. Lägg gärna till ditt favoritställe om det inte redan finns med!

Typ etsy fast på svenska:
    www.hemmagjort.se/
    hantverksmarknad.se/

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-19 10:56
    Show me your syblogg (del 4 tror jag):
    www.familjeliv.se/Forum-5-155/m30479667.html
    Samlad blogglista. Lägg gärna till dig om du har en blogg men inte står med sen tidigare (och ändra om du bytt blogg).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-22 11:32
    Symaskinslista i bokstavsordning med tillhörande nick
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m30951802.html
    Skriv dit din/a symaskiner också vet ja'!

• Svar på tråden Sytråden spinner vidare - turkos rulle!
  • sarahl

glöm inte att idag är sista dagen att haka på storleketikett beställningen!

• Villevalle
    Hannal77 skrev 2008-04-18 07:52:14 följande:
    Någon som även sysslar lite med stickning/virkning här? Är på jakt efter ett mönster till en trekantsjal till barn men hittar inget på nätet. Några tips?
    Jag har inte gjort en sån sjal till just barn, men ett superenkelt mönster är ju att börja med tre maskor och sedan öka en maska innanför den första maskan på varje varv. Rätstickning hela tiden. Mönster kan man göra dels genom att byta färg på garnet men även att byta storek på stickorna.

Nedan återfinns länkar till bilder på två sjalar jag stickat i detta mönster.

carolinas-blogg.blogspot.com/2006/10/sjal.html

carolinas-blogg.blogspot.com/2006/08/bloggutmaning.html
  • Hannal77

Villevalle: Aha... Låter tillräckligt enkelt för att jag skulle kunna göra det. Vilken fin färge det var på sjalen du sålt till butiken! Vilket typ av garn var den stickad av?

• Villevalle
    Pejgan skrev 2008-04-18 08:40:30 följande:
    OBS!!! OBS ! OBS!!Eftersom det efterfrågas mönster hela tiden skulle jag vilja försöka mig på en lista!www.familjeliv.se/Forum-5-179/m31916769.htmlKom igen! Fyll i era favoritmönster. Allt från tygblöjor till dregglisar till kläder till selar!!
    Jag har fyllt på lite, det kommer mer sen.
  • LA Woman
    Arctura skrev 2008-04-17 21:14:14 följande:
    Hur förvarar ni alla trådrullar, måttband. nålar och ALLT annat som man har?? Har ni nån smart förvaringslåda?? Ge mig tips på vad och vart man kan köpa dem, då jag ska in till Östersund på lördag...
    Mina trådrullar förvarar jag i sex olikfärgade askar från IKEA. Alltså alla röd-rosa i den rosa och alla gul-bruna i den gula osv. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80098583

Spolar finns i en speciell spolask från Panduro 

Mina saxar, sprättare, nålar, måttband mm har jag i en sån här: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10073345

Overlocktråd, mönster och band/resår av olika slag förvarar jag i såna här lådor: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90115469

Mönstertidningar och egna mönster i plastfickor förvaras i pärmar och tidskriftsamlare(samma serie som ovan)

Namnband, tryckknappar, säkerhetsnålar, knappar mm har jag i röraskar från Panduro.

Tyvärr hittade jag inte sakerna på Panduros hemsida just nu, därav inga länkar...
  • Villevalle
    Hannal77 skrev 2008-04-18 10:02:41 följande:
    Villevalle: Aha... Låter tillräckligt enkelt för att jag skulle kunna göra det. Vilken fin färge det var på sjalen du sålt till butiken! Vilket typ av garn var den stickad av?
    Nu ska vi se om jag minns rätt. Den är stickad i ett mohairgarn på ganska grova stickor.

Den vita såldes också i samma butik och är gjord i ett garn med små öglor på så det såg ut precis som en ullpläd.
  • Villevalle

Vet inte vem som skrev om CP

Men jag tycker att 3500 kr för en oanvänd låter som ett bra pris. I Sverige får man väl betala runt 5 för en ny.

• Kyssen
    Yrväder: Visst var det dig jag lovade att fota Jofotex randiga trikå igår? Naturligtvis glömde jag det, men kanske fick ni rett ut det hela ändå mha bloggarna som diskuterades igår. Jag klämde iaf lite på den randig i morse, och jag måste nog erkänna att jag hade fel. Det var nog mudd jag fick iaf, för den var vääääldigt stretchig när man drog i den jämfört med de enfärgade.
  • yrväder
    Kyssen skrev 2008-04-18 10:25:39 följande:
    Yrväder: Visst var det dig jag lovade att fota Jofotex randiga trikå igår? Naturligtvis glömde jag det, men kanske fick ni rett ut det hela ändå mha bloggarna som diskuterades igår. Jag klämde iaf lite på den randig i morse, och jag måste nog erkänna att jag hade fel. Det var nog mudd jag fick iaf, för den var vääääldigt stretchig när man drog i den jämfört med de enfärgade.
    Ja, vi har rett ut det hela. Så det är ingen fara. Men det verkar ju finnas interlock med breda ränder, ska ringa till johnny nån dag och höra, för vi ska komplettera med lite mudd och sånt sen, men jag vill kolla upp frakten först, annars skickar jag mari som bud
  • uniMog

ni får jättegärna fylla på mönsterlistan mer och ha i favoriter så vi kan få fram en bra samling där...*ber*

Why are vampires always so stupid?
Svar på tråden Sytråden spinner vidare - turkos rulle!