• Lilla Oliv

Kreta i maj?

Vi ska åka i mitten på maj med våran (då) 10månader gamla son.
    Vi ska bo på ett hotell längst med chaniakusten.
    Någon som ska dit eller har varit där som har några tips?
    På restauranger och allt sånt....

Har även funderat på hur vi ska göra med pluttens mat. Finns det BRA barnmat på Kreta?Någon som vet och har några tips?Känns ju lite jobbigt att släpa dit 14 burkar mat och välling och gröt på det...

Tacksam för ALLA svar!!Har aldrig rest med barn förr =)

• Svar på tråden Kreta i maj?
  • Karro K

Go morron från ett soligt Chania!!!
    Vilket hotell skall ni bo på och i vilket området? Det finns vissa affärer nämligen som säljer SEMPERS produkter, hit skickade från Sverige.
    Hör av dig till mig om du vill så kan jag ge dig mer info.

Ha en bra dag!!

• JOSEFINM

Hej Karro K,

Hur ar vadret normalt i Chania i slutet pa maj? Vi funderade pa att aka dit men nar vi pratade med var travel agent sa han att det ar battre med Cypern i maj. Annars kanske vi inte kan bada i havet. Kreta ser dock myckt mysigare ut. Hur brukar det vara?

Vilket hotel kan du rekommendera med barn som ligger vid stranden?

• Karro K

Hej på er!!

Chania och Kreta är som mest populärt under Maj och September måndag. Maj brukar vara fint vårväder och är en underbar månad, allt är grönt och blommar. Oftast är det som sagt vårväder man vet ju aldrig. Vårväder med varmt och skönt i solen men lite kyligare så fort du kommer in i skuggan. Om kvällen när solen gått ner så svalnar det av rätt fort. Alltså inte som augusti då du kan sitta med linne och shorts till midnatt.
    Cypern har kanske varmare, det vet jag inte, men vi ligger på samma bredgrad.

Jag själv älskar Maj månad och tycker ju så klart ni ska resa hit : )

Apollo har många strandnära hotell men också Fritidsresor har många bra, då ALL-INC. hotell. Kolla deras hemsidor.

Ha det bra!!!

• Lilla Oliv

Karro K skrev 2008-03-17 06:11:42 följande:

Go morron från ett soligt Chania!!!Vilket hotell skall ni bo på och i vilket området? Det finns vissa affärer nämligen som säljer SEMPERS produkter, hit skickade från Sverige. Hör av dig till mig om du vill så kan jag ge dig mer info. Ha en bra dag!!
    Vad kul att ha någon på plats att fråga ut =)
    Vi ska bo på Alexandra beach. Har du någon erfarenhet av det hotellet?
  • Karro K

Alexander Beach är det nya, stora och fina hotellet i Agia Marina. Det ser jättefint ut!! Det blir säkert kanon. Direkt på stranden.
    Jag känner inte till något ställe där i närheten som säljer barnmat så du måste nog ta med dig välling och gröt. Barnmatsburkar finns det här MEN de som jag hittat är bara pureaktiga och dom har inte alls med bitar i. Vet inte om dom är bra eller ej för min son har inte velat ha. Jag hade nog lagt ner några burkar.

Ha en bra dag!!!

• MizzC

Hej hej vi ska oxå åka till Kreta i Maj den 15:e

åååh vad jag längtar , men vi ska till Makrigialos. Och bo på Vings anläggning.

Funderar också mycket, mat är ju en sak, sen även vagn , bilstol etc.

Våran son är också 10 mån då.

Karro: Bor ni där??
    Lilla Oliv: Vilken datum åker ni?

• Barret

Hej på er!

Vilken passande tråd jag hittade här då =)
    Vi ska nämligen också resa till Kreta i början av maj. Och jag har aldrig varit utomlands själv så jag vet inte så mycket. Har två barn som ska med. Pojken är 3 år och tjejen har precis fyllt 1 år.
    Hur är vädret där i maj? Vad ska man ta med för kläder? Är det badväder då? Och finns det blöjor att köpa eller ska man släpa med sig det?
    Såg att barnmat är bäst att ta med sig själv. Går ju åt lite burkar då eftersom vi ska vara där i 2 veckor. Hade hoppats på att kunna köpa det där nere.

• Lilla Oliv
    MizzC skrev 2008-03-18 20:13:53 följande:
    Hej hej vi ska oxå åka till Kreta i Maj den 15:e åååh vad jag längtar , men vi ska till Makrigialos. Och bo på Vings anläggning.Funderar också mycket, mat är ju en sak, sen även vagn , bilstol etc.Våran son är också 10 mån då.Karro: Bor ni där??Lilla Oliv: Vilken datum åker ni?
    [/citat]

Vi åker den 18:e =)
    Barret skrev 2008-03-18 20:31:32 följande:
    [citat]
    Hej på er!Vilken passande tråd jag hittade här då =)Vi ska nämligen också resa till Kreta i början av maj. Och jag har aldrig varit utomlands själv så jag vet inte så mycket. Har två barn som ska med. Pojken är 3 år och tjejen har precis fyllt 1 år.Hur är vädret där i maj? Vad ska man ta med för kläder? Är det badväder då? Och finns det blöjor att köpa eller ska man släpa med sig det?Såg att barnmat är bäst att ta med sig själv. Går ju åt lite burkar då eftersom vi ska vara där i 2 veckor. Hade hoppats på att kunna köpa det där nere.
    Har hört att om man lägger blöjor under vagnen så vägs dom inte in med bagaget och alltså behöver man inte räkna med dom när man packar.. smart tycker jag =)
    Vi ska vara där en vecka, så jag funderar på att ta med burkar, sen kan man ju ge massa frukt och sånt därifrån...eller?! =)
  • Karro K

Go morron från ett soligt Chania!!

Ja vi bor här och vi har en son på 27 månader. Blöjor behöver ni inte släpa med er. Det finns mycket bra utbud här och det är samma märken, PAMPERS, LIBRO, som ni har i Sverige. Just nu använder min son PAMPERS 5 och en stor förpackning med 54 blöjor kostar 19 euro här. Lite dyrare än i sverige men ni kan alltså köpa det här.

En paket välling och en paket gröt tar väl inte så stor paket i bagaget? Vi har JÄTTEGODA färska frukter och grönsaker här och kanske era barn vill äta en massa sånt under semestern : )

Vädret brukar vara bra i Maj. Skönt vårväder. Varmt och skönt i solen men lite kyligare i skuggan. Klart ni kan ta med badkläder!! Jag som bor här badar först i juli, haha, men turisterna hoppar i havet redan i april.
    Maj är en populär månad och det är jättefint här med allt som blommar och luften är frisk. Bra val av er!!
    Det brukar dock inte vara sköna ljumma sommarkvällar då man går i linne och short om kvällen utan ta med någon kavaj,kofta,jacka för kvällen.
    Men vädret är ingen garanti. Det är så olika. För ett par år sedan hade vi 30 grader i mars månad. En sommar regnade nästan juni månad bort. Och i år snöade det i Februari månad.
    Så man vet aldrig med vädret.

Hoppas svaren kan hjälpa er lite!! Ha en bra dag!!

Karro K

• MizzC

Vad bra att veta att blöjor finns.

Hur ligger det till med priserna på mat och annat är det som här i sverige??

Kommer inte ihåg , sen var det ju 5 år sedan som jag var där sist.

Karro K, ha en bra dag du med( är liiite avundsjuk på dig som bor där )

• Karro K

Idag är jag hemma från jobbet för sonen har feber och om jag berättar för dig hur systemet ser ut i Grekland blir du nog mindre avundsjuk på mig. Ojoj, ni har det så bra i Sverige och borde kanske vissa gånger uppskatta ert system lite mer och inte klaga och kräva mer och mer!

Men visst älskar jag Grekland, annars skulle jag ju inte bo här!!

Priser på mat? Pratar vi barnmat eller priser på restauranger?

Vagn måste ni ha med er. Bilbarnstolar finns hos de större biluthyrarna.

• Karro K

Hittade NESTLE barnmatsburkar som jag pratade om innan.

Här är med grönsaker och kött. Från 6 månader.
    www.nestle.gr/online/life/images/vazaki_kreatikon.gif

Här är med grönsaker. Från 4 månader.
    www.nestle.gr/online/life/images/vazaki_laxanikon.gif

Sen finns det liksom inget annat. Och dessa burkar verkar tråkiga för en svensk 10 månaders baby som är van vid "roligare" mat. Men bara så ni vet, det FINNS alltså barnmatsburkar.

Hej igen!!

• Prizzi

Hej! Ska till Kreta, Platanias den 31 maj. Nån mer som ska åka då??

• Lilla Oliv

Karro K skrev 2008-03-19 08:50:16 följande:

Idag är jag hemma från jobbet för sonen har feber och om jag berättar för dig hur systemet ser ut i Grekland blir du nog mindre avundsjuk på mig. Ojoj, ni har det så bra i Sverige och borde kanske vissa gånger uppskatta ert system lite mer och inte klaga och kräva mer och mer! Men visst älskar jag Grekland, annars skulle jag ju inte bo här!!Priser på mat? Pratar vi barnmat eller priser på restauranger? Vagn måste ni ha med er. Bilbarnstolar finns hos de större biluthyrarna.
    Jag tror hon menade priser på mat, för oss vuxna. Det undrar iaf jag!=)
    Sen undrar jag lite om ekonomi...
    Hur mycket måste man ha med sig, två vuxna och ett barn på 10månader. Det känns så svårt att räkna, när man inte vet vad mat och sånt kostar där nere..
  • MizzC

Ja precis, undrar oxå över fickpengar, Vi har väl tänkt att äta frukost lunch "hemma" på hotellrummet. Vi kommer att ha pentry.

Men hoppas på att vi har råd att äta ute på kvällarna.

• Karro K

Priser....åh nu måste jag tänka efter lite. I stort sett kan man säg att varor som joghurt, smör, mjölk, skinka, ost och kaffe i butikerna är dyrare än i sverige. Till exempel kostar joghurt ABC för barn 1,80 euro ( 150 g x 2 burkar ). Det finns inget i storpack till exempel 1 eller 2 liters utan allting är i småpack. Ska ni handla en massa saker som spagetti, mjölk, grönsaker, frukost saker och annat som ni vill ha i kylskåpet under er semster ska ni åka till något av de större affärerna som INKA eller Champion Marinopoulos, försök undvika de små minimarkets eftersom de är oftast dyrare.

Att gå ut och äta. En sallad för 3 euro, en enkel tallrik med typ mousaka, köttfärsbiff, kotlett går kanske på ca 6-9 euro. Stek och dyrare från 10-17 euro. Det är olika från område till område och från ställe till ställe. Till exempel får du betala mer i Chania hamn än i en liten by, för i hamnen betalar du mest för utsikten, om ni förstår hur jag menar.

En kaffe kostar 2,5 euro och en toast 2 euro och en juice 2 euro skulle jag tro.

Har blivit för grekisk för att kunna ge er exakta priser. Kanske vi har några här som varit här nyligen och som kommer ihåg priserna bättre ????? Någon???

Glad Påsk till er!!!

• Lilla Oliv

Tack, vad bra att veta lite priser. Så kanske man lättare kan beräkna ekonomin! =)
    Kan du kanske tipsa om någon lokal restaurang där längst med chaniakusten som är sådär "äkta grekisk". Skulle vara kul att slippa dom här "turist-strand-restaurangerna" för en dag och äta lite god äkta genuin grekisk mat!

• Karro K

Det finns en taverna som heter KOUROUPIS seom inte ligger sa langt ifran ert hotell Alexandra Beach. Ni gar ut fran hotellet och gar osterut, mot Platanias, nar ni kommer till en bensinmack SILK OIL gar ni upp pa den lilla gatan och darifran ar det skyltat. Mycket god mat, mysigt att sitta bade ute och inne, tror det finns liten playground for barn.
    Det ar blandat bade med greker och turister men det ar den enda jag kan komma pa i narheten av ert hotell.

Skulle ni aka in till Chania stad en kvall utan barn kan jag rekommendera TAMAM. Ett gammalt turkiskt badhus. Trangt och litet stalle men UNDERBART GOD MAT och det ar supermysigt dar. Dock inget stalle att ta med barn pa eftersom barnvagn, barnstol inte far plats. TAMAM ligger i de gamla granderna innan hamnen.

Uppe i byn Pano Stalos finns det ocksa bra stallen med BRA GREKISK MAT. Men dit far ni ta taxi, langt att ga.

Imorgon ( 25/3 ) ar det Greklands nationaldag. Dagis, skolor, butiker, allt = stangt. Sa vi har en extra helgdag, NICE!!!!

• Lilla Oliv

Karro K skrev 2008-03-24 15:18:16 följande:

Det finns en taverna som heter KOUROUPIS seom inte ligger sa langt ifran ert hotell Alexandra Beach. Ni gar ut fran hotellet och gar osterut, mot Platanias, nar ni kommer till en bensinmack SILK OIL gar ni upp pa den lilla gatan och darifran ar det skyltat. Mycket god mat, mysigt att sitta bade ute och inne, tror det finns liten playground for barn.Det ar blandat bade med greker och turister men det ar den enda jag kan komma pa i narheten av ert hotell.Skulle ni aka in till Chania stad en kvall utan barn kan jag rekommendera TAMAM. Ett gammalt turkiskt badhus. Trangt och litet stalle men UNDERBART GOD MAT och det ar supermysigt dar. Dock inget stalle att ta med barn pa eftersom barnvagn, barnstol inte far plats. TAMAM ligger i de gamla granderna innan hamnen.Uppe i byn Pano Stalos finns det ocksa bra stallen med BRA GREKISK MAT. Men dit far ni ta taxi, langt att ga. Imorgon ( 25/3 ) ar det Greklands nationaldag. Dagis, skolor, butiker, allt = stangt. Sa vi har en extra helgdag, NICE!!!!
    Tack för alla bra tips! Ska skriva ner dom på en lapp och visa resten av familjen så vi vet vart vi ska käka nånstans =)
    Kul för er med en extra helgdag, här hemma fortsätter det som vanligt, men barnen har väl påsklov nu vad jag vet...
    Har du några andra utflyktstips du vill dela med dig av?
  • Karro K

Många turister kör helt ner till Kretas "Maldiverna" Elafonissi och visst är det fint. Men man får passa sig vilken veckodag man kör dit. Det är ibland lite för turistigt enligt mig med alla turistbussar som står vid stranden och folk överallt.
    Det finns andra fina stränder som Marathi ute på Akrotiri halvön. Man kör ut mot flygplatsen men sen följer man skyltarna mot byn Sternes och sen efter det skyltat till Marathi. Jättefint strand, små goda tavernor ( betydligt bättre än den mat du kan hitta på elafonissis små kantiner ).

Smaken är som baken.....!!!!

Svar på tråden Kreta i maj?