• Rosenbarn

Plastad frotte

Ni som har erfarenhet av plastad frotte. Ska köpa till min och sambons säng men hur stort ska man ha? Ska man täcka hela sängen eller ska man bara täcka mitt över där baken ligger så att säga. Men tänk om barnet far runt??? Ideér???? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Plastad frotte
  • kvinna 86

på mitt mvc blev vi dessutom rekommenderade att köpa det

• kvinna 86

ja du så olika det kan vara.

• pattisza

Vi blev också avrådda. Det gäller speciellt spädisarna som inte kan reglera kroppstempraturen själva och lätt blir för varma om de ligger på plastad frotté. Vi vuxna kan ju anpassa det så att vi inte blir för varma. Till en spädis räcker det med en handduk om det läcker tror jag.

• kvinna 86

ts
    annars kan du ju alltid fråga på ditt mvc. verkar vara olika, vi blev iaf rådda att köpa det + att alla jag känner använt det. risken är som sagt med en handduk att det inte räcker får kiss går rakt igenom... och det finns ju plastad frotté färdig att köpa för små bebisar!!

• Trulis78

Jag tycker känslan beror på vilken typ av plastad frotté man använder. Har köpt billig sån till dottern och det var helt värdelöst, prassligt och varmt och svettigt. Men sen köpte vi sån dyrare som andas (märket rätt start tror jag) och den märker varken vi eller dottern av. Det blir inte varmt och prasslar inte ett dugg. Dottern kissar igenom blöjan rätt ofta och har alltid gjort så det känns absolut helt nödvändigt att ha skydd för madrassen, annars skulle den bli ofräsch inom en vecka!

• Rosenbarn

Tack för alla tips. Det blir att ta en funderare. Vill ju skydda madrassen för när vattnet går samt när man har barnet mellan oss.

• Blåögd

Kan man köpa plastad frotté både som färdiga lakan och på metervara? Var köper man det?

• Rosenbarn

Jag var inne på jysk idag och de hade slutat att få metervara- utgått ur sortementet.Hade bara 90*200 för 200 kronor Hade hoppas de hade något kvar av metervara men icke. Men tygaffärer brukar ha dock lite dyrare.

• kvinna 86

i barnaffärer tex babyland kan du köpa

• kvinna 86

jag har inte fått bebisen än men ska ha i båda vagnen o spjälsängen..bebisen ska inte sova i min säng. till mig själv har jag en liten bit ifall vattnet skulle gå..

• therese

Hej

Båda våra döttrar har legat mellan oss när de varit små och nattammat. För att skydda madrassen mot allt mjölkspill hade vi en plastad frotté, av rätt bra kvalitet, där barnet låg. Det var dock rätt svettigt. Provade att lägga en handduk emelln, vilket vår BVC sköterka också rekommenderade. Det blev bättre, mindre svettigt, och framförallt skulle det minska risken för kvävning om bebisen skulle hamna med ansiktet neråt.
    MEN vi tyckte tillslut att det blev för meckigt m plastad frotte så vi köpte en rätt billig bäddmadrass och hade den som skydd för madrassen och den "fina" bäddmadrassen. Ett bra drag, vi har kvar den, för det hamnar fortfarande både det ena och andra i vår säng, när barna är sjuka vill de nämligen alltid ligga hos oss...

/Therese

• therese

Jag tror inte du behöver vara orolig för att vattnet ska gå sådär PANG i sängen när du sover. Det är kanske vanligt på film, men i vanliga fall har man värkar rätt länge innan vattnet går. Och tro mig, du kommer inte kunna sova med värkar...

• In the summertime

Jag tyckte själv att plastade frotten var helt värdelös. Min bebis blev supersvettig av att ligga på det. Så när han låg i vaggan tog jag ett vanligt stort lakan och vek först på mitten och sen 1 gång till. Det gick aldrig igenom.

Nu när han sover i växa säng så har vi spänt ett badlakan och sen har vi dubbelvikt vanligt lakan. Och det funkar kanon.

• JennyCB

En i gravid/vänta barn tidningar finns det reklam de sista sidorna. Där brukar det finnas om ett alternativ till plastad frotte när man ska ha till hela sängen

• Sameblod

På Åhlens har jag köpt på metervara.

Svar på tråden Plastad frotte