• nutra

Gomplatta

Är det någon vars barn har gomplatta? Fick veta idag att vår dotter på 3,4 år ska få det men att det kan vara i tidigaste laget att få det då alla inte tydligen gillat att göra avtrycket. Hur upplevde era barn det,hur gick det till,kan man förbereda dem och det viktigaste av allt fick barnet resultat??? Tack

• Svar på tråden Gomplatta
  • nutra

Hon sa så till oss...Hur går det till?

• nutra

Eldo- det är precis det där jag är orolig för,hon har ju sin reflux och kräks bara tandborsten kommer fel. Men vi får försöka iallafall... Tack för era svar!

• nutra

Alla verkar ha fått sin gomplatta så tidigt,men vår dotter har ingen diagnos än så länge som förklarar hennes problematik så det är väl därför vi börjar så sent och i hennes värsta TROTSÅLDER! Vi har använt eltandborste men logopeden tyckte att en gomplatta skulle vara till hjälp just för att bli medveten om sin mun,träna muskeltonusen mm. Vi ska använda den 30 min 2 ggr per dag så det skulle vara tacksamt ifall hon accepterade den. Men hon gapar inte när vi träffar läkare,hon har varit med om så mycket tråkigt och är fortfarande så hon är så rädd så hon till och med fått affektkramper. Är det någon som har tips på hur man kan förbereda henne?

KarinALICEsonny- utalar hon konsonanter tror jag inte att hon behöver någon,har du inte någon logoped du kan fråga?

Tack alla!

• nutra

Åh då blir min tjej glad,rosa och glitter är hennes grej. Vad skönt att det gick bra!

• nutra

Jag har också förstått att gomplattan kan ha mångs syften. Vi ska ha den för stimulansen så hon blir mer medveten om sin mun då hon har nedsatt känsel,och artikulationsträning.

Svar på tråden Gomplatta