• Mama75

Gomplatta

Hej..vi ska till tandläkaren imorn och fixa platta... Agnes är 8 veckor...

Min små älskilingar Alice, Alva & Agnes
  • Mama75

nu har vi gjort gomavtrycket , tog ca 20 sekunder :) gick jättebra. Blir en rosa med glitter och fjärilar.!!....varför man nu ska smycka dessa plattor förstår jag dock inte...

• Mama75

Bumsis mamma och alla andra:

så här står det på det info blad jag fick igår: "Gomplattor används i olika syften till barn i olika åldrar. tex vid dregling, artikulationsträning, allmän munmotorisk stimulans. Den gomplatta som nu erbjuds ert barn har som syfte att stimulera läppslutning och att tungan får rätt position i munnen."
    de plattor som finns för artikulations träning (från ca 4 års ålder) har små skruvar som man skruvar i och ur i olika lägen beroende på vilket ljud man skall träna på tex. R ljudet som skall föra tungan fram i gommen. Då ändrar man läget på den skruven så tungan söker sig dit, sen ändrar man beroende på vad man skall träna på. Lite svårt förklara men lät väldigt smart när tandläkaren förklarade.
    och som Trikarn beskrev att hakan hålls upp och tungan inte skall hänga ut. så sa tandläkaren att det kan ändra hela utseendet genom att man stärker musklerna i och kring munnen. 
    Tänk vad mkt en liten liten platta i munnen kan göra....
    Kram på er
Svar på tråden Gomplatta