• Saarraa

I vilken vecka är det ok att föda?

Jag har åkt in och ut på förlossningen under min graviditet och för regelbundna sammandragningar. Blivit stoppad tre gånger, senast i torsdags då resten av min slemmis for och jag hade regelbundna värkar. Väl inne så gjordes en undersökning och jag hade öppnat mig 1 cm, fick bricanyl som inte stoppade värkarna.. Fick en till efter nån timme som hjälpte lite bättre. Dom sa att dom slutar stoppa mig när jag kommer till vecka 37, men fattade inte om dom menar när jag är I vecka 37 eller efter 37 FULLGÅNGNA veckor? Jag har fått olika svar överallt.. SÅ, är det någon som VET? Jag själv tror det är när jag går in i vecka 37, för det är väl då man räknar att barnet är mer eller mindre fullgånget?

• Svar på tråden I vilken vecka är det ok att föda?
  • SIN74

Till mig sa de att de skulle försöka stoppa tills jag gick in i vecka 37. Alltså 36 hela veckor. Det gick inte:)

• Saarraa

Hehe ok, jag undrar eftersom jag går in i vecka 37 imorgon och undrar om jag då behöver fortsätta åka in så fort jag får regelbundna värkar eller om jag kan vara hemma och ta det lugnt lite extra när det sätter igång :) Men då är det kankse som jag anar då, att det är när man går IN i vecka 37 som dom slutar stoppa..

• Lady Morpheus

När sjukvården talar om grav brukar dom tala om 37 fulla veckor, alltså när du går in i v 38. Barnet räknas som fullgånget när det är 37 fulla veckor och inte innan.

• keffanna
    Svar på #1
    Men vad händer om vattnet går, eller man får värkar när man är i v.36(samma vecka jag är i, 35+3), kommer dom försöka stoppa de då, eller är de okej för barnet att födas?
  • Lady Morpheus

Förtydligande: NÄr dom talar om veckor talar dom om fulla veckor och i ditt fall då 37 fulla veckor.

• SIN74

Ring in och rådfråga.
    Jodå det gick bra med lillen. HAn kom i v35+3. Vi fick stanna på neo en vecka.
    Hopps att det går bra för er!

Tack för att du frågade hur det gick!

• Lady Morpheus
    keffanna skrev 2008-03-17 14:54:42 följande:
    Svar på #1Men vad händer om vattnet går, eller man får värkar när man är i v.36(samma vecka jag är i, 35+3), kommer dom försöka stoppa de då, eller är de okej för barnet att födas?
    Dom kan ju inte stoppa en vattenavgång utan får du värkar får du föda fram barnet. Min son är prematur och hans förlossning startade med vattenavgång.
  • Saarraa
    SIN74 skrev 2008-03-17 14:55:22 följande:
    Ring in och rådfråga.Jodå det gick bra med lillen. HAn kom i v35+3. Vi fick stanna på neo en vecka. Hopps att det går bra för er!Tack för att du frågade hur det gick!
    Tack så mycket :)
  • keffanna
    Svar på #8
    Men v.36 är väl inte så farligt att bli född i va? Alla barn som föda då hamnar väl inte på neo, eller gör dom det?
  • Saarraa
    keffanna skrev 2008-03-17 14:58:56 följande:
    Svar på #8Men v.36 är väl inte så farligt att bli född i va? Alla barn som föda då hamnar väl inte på neo, eller gör dom det?
    Farligt är det väl inte, men lungor är inte helt klara.. Så får du värkar och åker in så kommer dom nog ge dig bricanylspruta för att försöka stoppa. Men går det inte så går det inte, då vet jag faktiskt inte vad som händer. Men tror dom ger dig en spruta kortison som ska hjälpa bebis lungor att mogna snabbare..
  • keffanna
    Svar på #11
    Tur, då behöver jag iaf inte oroa mig speciellt mycket om de skulle bli bebis i dagarna. Inte för chansen kanske är så stor, men man vet ju aldrig. :D
  • SIN74

Det handlar om födslovikt, äta på egen hand och så...
    Min kille behövde ha koll på andning/syresättning av blodet och att han gick ner ganska mycket i vikt. Han hade lite höga värden av gulsot som de ville ha koll på.
    Nä en del barn är "felberäknade" jag menar att barnen anser att de är färdiga och då kommer de ut oavsett vecka. De har ju inte koll på om det är 36 37.. och de kan må toppen och ha bra vikt och allt..

• molly 81

Här i Kristianstad stoppar man inte en förlossning när man gått 35 veckor...

så det skiljer sig nog en del beroende på var man befinner sig.. Jag tycker dock att 35 fullgångna veckor känns tidigt.. Bebis är ju rätt så liten ännu...

• Pyris

När jag gick in i vecka 36 fick jag lov att sluta äta bricanylen. Lucas kom 36+3.

Men dom har sagt olika till mig med mina barn också.
    Allt från vecka 35 till vecka 37.

• Ofir1

Jag vet inte hur de menar med i vecka 37+0 räknas iaf barnet som fullgånget.
    Här stoppar de inte tvillingförlossningar efter vecka 34+, men det är kanske olika med enlingar.

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ Elly & Nadja, födda 29 okt ♥
  • mamma mys

här stoppar man inte en förlossning efter vecka 34+0 o det är i vecka 33+6 som man slutar äta bricanyl mot sd....så sätter det igång för mig nu så får jag föda(34+0 idag).....det skiljer lite från sjukhus till sjukhus här i örebro är det i varjefall detta som gäller.....

• yasmino06

Mitt vatten gick i v 36+1, åkte in och blev inlagd på KS Huddinge, dagen efter i v 36+2 satte dom igång mig och ut kom en frisk pojke, som mådde prima åt för fullt andades perfekt, höll värmen bra, ingen fara med honom.

Men det är som mamma mys skrev det är olika från sjukhus till sjukhus, KS stoppar inte efter 35 fulla v, en kompis fick verkar i v 35+1 och dom stoppade inte.

Svar på tråden I vilken vecka är det ok att föda?