Inlägg från: Mari43 |Visa alla inlägg
  • Mari43

min 17-åring är gravid!

Min 17-åriga dotter är gravid och hon vill behålla barnet. Hon valde att flytta med sin pojkvän till en annan ort och gå i skola där. Hon har bråkat och varit ohyfsad mot oss här hemma och är väldigt omogen. Vi tyckte att hon kanske skulle mogna på egen hand när hon fick styra och ställa sitt eget hushåll. Hon har bott där i ca 3 veckor och nu säger hon att hon är gravid, vad ska man som förälder göra??? Hon är minderårig vilket betyder att det fortfarande är vi som bestämmer över henne men nu när hon är gravid så kan vi ju inte göra mycket, eller hur? Konstigt egentligen, man bestämmer över dom men f**n inte när det gäller graviditet i tidig ålder! Hur ska man göra?

• Svar på tråden min 17-åring är gravid!
  • Mari43

Tack för alla svar, jättegulligt av er! Men jag har så svårt att stötta en 17-åring som ska ha barn. Men jag måste nog göra det!!

TACK

• Mari43

Diorlover. Klart att jag älskar min dotter över allt annat och det sista jag skulle göra är att stötta undan henne. Men när en nyss fyllda 17-åring VÄLJER barn framför skola/jobb och därimot är långt ifrån mogen då är det inte roligt. Är man 17 år så ska man inte sitta hemma med ett nyfött barn, då ska man fnittra o ha kul med kompisar. men nu har hon ju valt det här och då är det ju klart som korvspad att både jag och hennes pappa ställer upp och hjälper henne. men det är ju inget jag rekommenderar till en 17-åring. Det kanske du förstår?

• Mari43

TACK abnocto!! Det märks att du har tonårsbarn....lite skillnad med diorlover...märks att hon är ung!
    Vi vet båda hur det är....oj oj oj min dotter är precis likadan, går helst sina egna vägar, skiter fullständigt vad föräldrarna säger, dom är ju dumma i hela huvvet. Våran dotter har haft djävulen i sig. Skrikit o gapat och kallat oss saker som jag inte vill skriva här och ändå har vi ställt upp till 110% för henne. hennes kompisar och pojkvänner har inte kunnat fatta hur hon kan vara så elak mot sina föräldrar så snälla som dom är, hur kan du säga sådär till dina föräldrar säger dom till henne. Jag har gråtit och det har tärt på hela familjen så när hon ville flytta några mil bort med pojkvännen så hissade vi nästan flaggan......men oj vad jag saknar henne men så snäll hon är nu, får sköta sig själv o så, ringer mig ibland om något recept. Vi tänkte att hon kanske mognar när hon får rå sig själv och vi stöttade henne till det! Men sen när hon sms:ar mig om att hon är gravid.....jag menar...hur mycket ska man stötta? Hur mycket ska man tåla? Finns det ingen ände? Tar det aldrig slut???

• Mari43

LPJ Det var bra hehehehe, ska nog prova det där. TACK!

• Mari43

Zharlotte! Ja du kan ha rätt i det du säger att åldern inte spelar så stor roll, man kan vara väldigt barnslig vid 30 och många mognar nog när dom fått barn i tidig ålder. Och jaa hon är gravid, hon har tagit "egen" g-test och varit hos banrmorska som har konstaterat att hon är i sjätte veckan!

• Mari43

Hur ska en nyss fyllda 17-åring kunna fatta ett beslut om att skaffa barn som binder henne i 18 år när en 17-åring INTE får gå till systemet, INTE har rösträtt och inte ens får komma in på krogen....varför tror ni att det är så......? Jo för att dom är inte mogna att fatta rätt beslut, ska dom hux flux vara mogna och fatta beslut om att skaffa barn vid 17-års ålder. Näää jag fattar inte det där!!! En livs levande liten människa som behöver tillsyn 24 timmar om dygnet, som ska matas, bytas på , ge kärlek och ömhet till och kunna visa vad som är rätt och fel när inte ens en 17-åring vet vad som är rätt o fel i många fall!

• Mari43

Emelisch. Det är väl inte ALLA som klarar av ett barn och vad det innebär??? Jag känner min dotter och vet hur hon fungerar det är därför som jag är orolig. Hon ÄR duktig när hon vill och det har hon visat många gånger och i olika sammanhang men INTE med ett barn. jag vet hur jävligt det kan vara med en liten bebis, det är inte bara en dans på rosor. jag har 3 barn och jag har gjort mitt, jag vill/orkar inte få en skrikande unge på halsen vilket jag tror att jag får. Min dotter tröttnar VÄLDIGT fort på olika saker . Det är också mycket väl att hon klarar det galant, men jag oroar mig. Jämför man min 17-åriga dotter med andra 17-åringar så är hon kanske 13, 14 år när det gäller mognad och det har vi papper på! Så jag har all anledning att oroa mig!!

Svar på tråden min 17-åring är gravid!