Inlägg från: abnocto |Visa alla inlägg
  • abnocto

min 17-åring är gravid!

Jag hade ett samtal med min snart 16 åring om det här med att sova med killar coh skydda sig. Hom menar på att man tar ett dagen efter-piller och bryr sig inte om man inte har preventilmedel. Hon tyckte det var ansvarsfullt att göra så?!?!?!? Hon förklarade också att hon är vuxen och klarar sig själv och kommer att lära sig av sina egna misstag, hon behöver inte mig som pratar henne tillrätta innan saker händer. Tänk er att en 15-åring resonerar så! Jösses, vad vet de om livet....
    De är inte mogna och de måste stöttas, oavsett om man tycker de gör rätt val eller inte. Däremot ska du nog sätta dig ned och prata med henne hur hon tänkt sig framtiden, om hon förstår det där med pengar och vad det innebär att ha barn. Sedan kan man bara hoppas att de mognar snabbt och förstår sitt val.
    Lycka till, jag avundas dig inte.

• abnocto

Måste få kommentera Diorlover som ifrågasätter om TS stöttar sitt barn.
    Du kanske ville att dina föräldrar skulle stötta dig oavsett vad som hände och då är det lätt att finnas där. Kan ta mitt exempel på min 16 åring som tror hon är stor och hon vill INTE ha stöttning och väljer att aldrig berätta något hemma. Hur lätt är det då att stötta? Hon berättar sällan något och vill helst flytta hemifrån ohc tycker man ska lära av alla sina egna misstag, jösses så envis, och vill inte ha hjälp. Jag älskar henne men vad spelar det då för roll om man finns där när hon inte vill lyssna på goda råd? JAg tycker det är jättesvårt att stötta även fast jag finns där.....och ibland orkar man inte.
    Och jag förstår Mari43 till fullo, hur blir man klok på en 17 åring som är omogen?

• abnocto

Jag kommer nog också hissa flaggan när dottern flyttar hemifrån men det innebär, som du säger, inte att man inte älskar dem mindre. Man hoppas nog att de ska mogna mer när de inte har mammas tjat hela tiden (som är såååå dum i huvudet...)
    Och har hon verkligen bestämt sig? Kanske behöver hon stöttning i att ta beslut, det är nog där du måste kolla läget först. Efter det är det bara att acceptera och få dem att förstå konsekvenserna. För barn är inte små, gulliga och luktar gott i evighet. Förr trodde jag att alla som fick pojkar fick det för man gjort något dumt i livet innan, nu när jag har en tonårsdotter tror jag att det är vi som ska straffas för något som hänt tidigare
    Man kommer få stå ut med mycket, tydligen även när de flyttat hemifrån ,-)

Svar på tråden min 17-åring är gravid!