Inlägg från: Emelisch |Visa alla inlägg
  • Emelisch

min 17-åring är gravid!

Jag är 17 och gravid, ska få min lill* i början av juni.
    Jag går fortfarande i skolan och allt funkar jättebra. Jag har bra kontakt med kompisar, mycket pga att man har internet..
    Visst är det verkligen inte samma sak som förut att man är ute lika mycket och träffar kompisar osådär, men det är sådant man får ta, man orkar inte lika mycket nu som förut. Men jag har iaf fullt stöd från mina föräldrar, de var väldigt emot det ibörjan mest pga att jag just börjat en ny klass och ny skola och ny linje som jag verkligen trivs på, men sedan när allt sådant fixade sig när jag tog reda på hur jag kunde göra osådär så smälte det.. Nu är de bara glada för min skull och tycker det ska bli kul. Jag ska vara mammaledig i ett år sedan gå tillbaka till skolan och gå klart.. Är däremot inte tillsammans med pappan tillbarnet men han tar sitt ansvar osv,, och jag bort fortfarande hemma och kommer göra det sedan också. Har stort hus och även stort rum med egen toalett osv då det är inga problem varken för mig eller för min mamma eller resten av familjen..
    Stötta din dotter i vilket beslut hon än tar. Tro mig du kommer bara må gott sedan av att se magen växa och bebis sparka och se de lilla pyret på ul, min mamma följde med mig på ul och det kändes jätteskönt :)

• Emelisch
    Mari43 skrev 2008-03-18 19:31:05 följande:
    Hur ska en nyss fyllda 17-åring kunna fatta ett beslut om att skaffa barn som binder henne i 18 år när en 17-åring INTE får gå till systemet, INTE har rösträtt och inte ens får komma in på krogen....varför tror ni att det är så......? Jo för att dom är inte mogna att fatta rätt beslut, ska dom hux flux vara mogna och fatta beslut om att skaffa barn vid 17-års ålder. Näää jag fattar inte det där!!! En livs levande liten människa som behöver tillsyn 24 timmar om dygnet, som ska matas, bytas på , ge kärlek och ömhet till och kunna visa vad som är rätt och fel när inte ens en 17-åring vet vad som är rätt o fel i många fall!
    Inte ens en vuxen människa vet hur man ska betee sig i början av något nytt, men man lär sig.. Hur förklarar du då att så många unga föräldrar faktiskt har klarat av en liten bebis?
    Om dom nu är så himla omogna?
  • Emelisch
    Mari43 skrev 2008-03-20 15:44:07 följande:
    Emelisch. Det är väl inte ALLA som klarar av ett barn och vad det innebär??? Jag känner min dotter och vet hur hon fungerar det är därför som jag är orolig. Hon ÄR duktig när hon vill och det har hon visat många gånger och i olika sammanhang men INTE med ett barn. jag vet hur jävligt det kan vara med en liten bebis, det är inte bara en dans på rosor. jag har 3 barn och jag har gjort mitt, jag vill/orkar inte få en skrikande unge på halsen vilket jag tror att jag får. Min dotter tröttnar VÄLDIGT fort på olika saker . Det är också mycket väl att hon klarar det galant, men jag oroar mig. Jämför man min 17-åriga dotter med andra 17-åringar så är hon kanske 13, 14 år när det gäller mognad och det har vi papper på! Så jag har all anledning att oroa mig!!
    Nej det är det ju absolut inte. Visste inte att hon hade den utvecklingsstörningen eller vad man ska kalla det att hon ligger så mycket efter i mognaden, har själv en styvsyster här hemma som ligger väldigt mycket efter så jag förstår hur du menar.Men som min mamma sa till mig då jag bestämde mig för att behålla mitt barn, att hon är mormor inget annat jag är mamman och jag har fulla ansvaret. Förklara det så din dotter förstår att ett barn är inte något man kan tröttna på och lägga undan eller lägga över på någon annan axlar..
  • Emelisch

Det som m00nfl0wer skriver ovan, förstår inte heller hur du kunde låta henne flytta om hon nu är så många år efter i mognaden och allt det där...?? Låter ganska dumstridigt faktiskt..

Svar på tråden min 17-åring är gravid!