• zmulizjanzon

Är garderobsblommor giftiga?

Dottern satt i sin gåstol och hamnade bredvid min stora garderobsblomma som står på golvet.
    När jag kom in i rummet satt hon och mumsade på ett av bladen och blev jättesur för att jag plockade bort henne därifrån och "snodde" hennes godis...

Tror inte att de är farliga men ag vill vara på den helt säkra sidan.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Är garderobsblommor giftiga?
  • Familytime

Hahaha! Nej, det hoppas jag verkligen inte! Mina barn har snaskat på dem lite då och då! Men du kanske inte ska lämna dottern ensam i gåstolen.

• MrsQ

Zamiakalla

Garderobsblomma, Smaragdblomma, Zamioculcas zamiifolia
    Växten innehåller starkt irriterande växtsaft.

Symtom: Kan ge brännande känsla i mun och svalg samt svullnad, blåsor, salivavsöndring, sväljsvårigheter och magbesvär. Växtsaften kan ge kraftig ögonirritation och hudretning.

Åtgärd: Ge genast lite dryck. Skölj omedelbart ögonen med vatten under minst 5 minuter. Tvätta huden med tvål och vatten. Vid symtom kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.

• MrsQ

Hoppas att de inte har fått i sig för mycket!
    Jag jobbar med blommor o när jag handskas med zemiakallan så kliar det enormt på mina händer.

Men det behöver inte ge något utslag. Vet att jag tuggade som barn på nerium (jättegiftig) o det hände ingenting.

• zmulizjanzon

Tack för era svar!

MrsQ; Jag gav henne vatten direkt och efter det har hon inte visat några symptom.

Familytime; jag lämnade henne inte helt ensam, vi har öppen planlösning så det går ganska fort mellan varven

Nu några timmar senare är hn precis som vanligt - så det är nog ingen fara med henne trots allt!

• J W

Jag kollade upp ALLA mina blommor på www.giftinformation.se och flyttade de som var "farliga" när barnen blev rörliga... Garderobsblomman var en de...

• Familytime

Åh, fan! Det är den enda blomman vi har i hemmet eftersom jag tar död på alla andra blommor... Man kanske får se upp lite då...

Svar på tråden Är garderobsblommor giftiga?