• Vaniljkex

Hur lang tid tar det att fa svenskt pass till ett nyfott barn i England?

Någon med erfarenhet dar ute? Hur snabbt efter forlossningen hade ni bebisens pass i handen? Vi har BF 17 maj, och vill ju kunna aka till vart svenska sommarstalle sa snart som mojligt. Ska man tro ambassadens hemsida bor det ta drygt sex veckor! Det later mycket, tycker jag. Italienska kompisar till oss fick ut sin dotters pass pa ett par dagar, namligen.

• Svar på tråden Hur lang tid tar det att fa svenskt pass till ett nyfott barn i England?
  • Joma

Hej!

Jag har ingen erfarenhet av just england men jag vet att det tar tid utomlands. Först måste det engelska födelsebeviset skickas till sverige och sverige måste skicka ett personnr till ert barn, därefter måste ni återsända brevet med namn på barnet till sverige. Därefter kan ni få ett personbevis på barnet från sverige.

Sen tar ni detta personbevis från sverige och vänder er till ambassaden för att de sedan ska kunna utfärda ett pass åt er.

Där jag bor i Warszawa tar det flera veckor innan vi får vårt pass till dottern.

Ett tips är att stå på dig och be svenska myndigheter att skynda sig! Även ambassaden sedan!

Lycka till!

• sbalogun

Jag fick provisoriskt pass till min dotter som tog nagra dagar och sedan fick jag det riktiga.. tror det tog ca 2 manader fast de sa 3 manader. Jag bor i London UK. Det enda ar att det provisoriska passet kostar typ £85 eller nat sant lojligt!

• Hëllef

Vi skaffade också provisoriskt pass (här kostar det 125 euro, håller med sbalogun om att det är löjligt dyrt) till dottern och åkte till Sverige när hon var tre veckor gammal. Vi längtade också till sommarstället Vi gick till ambassaden så fort vi kunde och lämnade in födelsebevis och vigselbevis som skickades tillsammans med ansökan om samordningsnummer till Sverige. För oss gick det snabbt att få det men det är tydligen väldigt olika. Tror tyvärr att man måste fixa det innan man kan skaffa det provisoriska passet.

• FreeForAll

Varför skaffar ni inte ett brittiskt pass istället?

Min son föddes 22 maj 2006 och i början av juli åkte vi till sverige. då hade vi skaffat ett brittiskt pass åt honom.

• Vaniljkex

Tack for alla svar!

Petrusse och Sbalogun,

Maste man ha fatt samordningsnumret for att kunna fa ett provisoriskt pass? Jag haller med om att det ar lojligt dyrt, men det kan helt klart vara vart det. Ang vigselbevis, ar din man svensk medborgare, Petrusse? Vi ar bada svenskar och gifte oss i Sverige, behover vi lamna in det da med?

PigeonP,

Tanken har slagit mig, men vi ar inte sakra pa att vi vill att bebisen ska bli brittisk medborgare. Vi ar som sagt svenskar bada tva, och av sakerhetsskal vet jag inte om jag vill ha ett engelskt barn, aven om det ar nagot battre an att vara amerikan. Som svensk kanner jag mig ganska trygg utomlands, jag tror inte att vi blir kvarhallna av terrorister i forsta hand, utan att de siktar in sig pa medborgare fran lander som lagger sig i andra landers angelagenheter mer, t ex USA och UK. Jag vet att det ar langsokt... Med de nya non-dom skatterna ar jag heller inte saker pa att det ar sa lyckat att ha ett barn med engelskt pass, det kanns som att det blir svarare att bevisa att man har sin domicile utanfor UK da. Hur resonerade ni innan ni bestamde er for att skaffa brittiskt pass?

Tacksam for svar!

• Hëllef

Jag har för mig att tanten på ambassaden sa att man numera behöver samordningsnumret även för provisoriska pass. Är inte helt säker så det kanske är värt att kolla upp det. Vi är svenska medborgare båda två och vi gifte oss också i Sverige, så ta med vigselbeviset. Glöm inte att ta med era pass också. Lycka till och hoppas att det går undan! Självklart är det värt pengarna om ni vill kunna åka så tidigt som möjligt.

• FOA

PigeonP,Tanken har slagit mig, men vi ar inte sakra pa att vi vill att bebisen ska bli brittisk medborgare. Vi ar som sagt svenskar bada tva, och av sakerhetsskal vet jag inte om jag vill ha ett engelskt barn, aven om det ar nagot battre an att vara amerikan. Som svensk kanner jag mig ganska trygg utomlands, jag tror inte att vi blir kvarhallna av terrorister i forsta hand, utan att de siktar in sig pa medborgare fran lander som lagger sig i andra landers angelagenheter mer, t ex USA och UK. Jag vet att det ar langsokt... Med de nya non-dom skatterna ar jag heller inte saker pa att det ar sa lyckat att ha ett barn med engelskt pass, det kanns som att det blir svarare att bevisa att man har sin domicile utanfor UK da. Hur resonerade ni innan ni bestamde er for att skaffa brittiskt pass?Tacksam for svar!
    [/citat]

Barnet kan ha bade svenskt och engleskt medborgarskap/pass och det star inte i nagon av passen att man har dubbelt. Har precis skaffat ett engelskt pass till var son och det tog 3 dagar, hur smidigt som helst. Det svenska fixar jag i Sverige nasta gang vi ar dar.

• MrsFreckles

Vi fick forst ansoka om samordningsnummer, tog nagon vecka, darefter aka till ambassaden igen (detta var fore jul sa tog nog langre tid i och med julledigheten) for foton och ansoka om pass, sedan tog det val en 10 dagar sa inte tog det 6 veckor (London).

Tror inte barnet far brittiskt pass savida du inte sjalv ar brittisk medborgare, eller gift med en britt, dvs far rosta mm sa att du ar EU-medlem hjalper inte. Det sa dem nar vi registrerade dotterns fodsel sa vi blev lite forvanade da dottern ar fodd har. Min man ar inte britt heller.

• FreeForAll
    Vaniljkex skrev 2008-03-17 20:56:45 följande:
    Tack for alla svar!Petrusse och Sbalogun,Maste man ha fatt samordningsnumret for att kunna fa ett provisoriskt pass? Jag haller med om att det ar lojligt dyrt, men det kan helt klart vara vart det. Ang vigselbevis, ar din man svensk medborgare, Petrusse? Vi ar bada svenskar och gifte oss i Sverige, behover vi lamna in det da med?PigeonP,Tanken har slagit mig, men vi ar inte sakra pa att vi vill att bebisen ska bli brittisk medborgare. Vi ar som sagt svenskar bada tva, och av sakerhetsskal vet jag inte om jag vill ha ett engelskt barn, aven om det ar nagot battre an att vara amerikan. Som svensk kanner jag mig ganska trygg utomlands, jag tror inte att vi blir kvarhallna av terrorister i forsta hand, utan att de siktar in sig pa medborgare fran lander som lagger sig i andra landers angelagenheter mer, t ex USA och UK. Jag vet att det ar langsokt... Med de nya non-dom skatterna ar jag heller inte saker pa att det ar sa lyckat att ha ett barn med engelskt pass, det kanns som att det blir svarare att bevisa att man har sin domicile utanfor UK da. Hur resonerade ni innan ni bestamde er for att skaffa brittiskt pass?Tacksam for svar!
    Oj, nu skrämde du mig lite... Vi resonerade inte alls runt det här. Hans pappa är brittisk så det var ju lättast att skaffa ett pass från det land vi bodde i.

Han är dubbel medborgare men vi har inte skaffat ett svenskt pass åt honom än.
  • FreeForAll

Förlåt, men vad betyder "det kanns som att det blir svarare att bevisa att man har sin domicile utanfor UK da" ?

Svar på tråden Hur lang tid tar det att fa svenskt pass till ett nyfott barn i England?