• jeanettte

Mager häst

vad gör man om en häst är för mager.. har nyligen köpt honom o han e lite för smak (ser revbenen litegrann, inget benrangel)

han har fri tillgång till hö, ger han korn + lite havre (inga stora mängder då han inte rids så mycket) ca 3 dl allt som allt, lite betfor o lite morötter o så... vad mer kan man ge?

• Svar på tråden Mager häst
  • Maria V

Jag hade en häst förut som va jätte mager. Honom gav jag 1 liter lusern på morgon å kväll som jag hade blöttlagt. Sedan så kan man ge korn som man har haft i kokande vatten. Man häller bara över kokande vatten på kornet och låter det svalna. Sedan så häller man bort vattnet å ger kornet. Det är nå fett som kommer fram då. Det är vad jag har gett iallafall..

• Vildvittra83

lucern e de som funkar bäst på min att få upp hullet med... jag själv använder pellets som jag blötlägger, finns också lucern hack.. som hackat hö ser det ut

olja kan också vara bra o prova, ca 1-2dl om dagen...

• jeanettte

det är krossad korn jag ger och då behöver man väl inte blölägga? är lusern bättre än korn tror ni?

hur mkt betfor o korn/havre ger ni till era hästar? till en häst som inte rids så mkt helst vill ja veta

tack för era svar

• Cia o krabaten

Lusern är ju som hö fast koncentrerat om man säger.
    Och det är ju ffa det som gör hullet.
    Om det är en stor häst, dvs ingen ponny, kan du gott öka kornet också.
    Krossat korn behöver inte blötas, men däremot ska det vara färskt. Dvs nyligen krossat. Näringsämnena försvinner nämligen fort.

• Maria V

Vi hade krossat korn, man ska ju inte ge dom helt eftersom att dom är så hårda. Men om man ändå lägger det i varmvatten ett tag så kommer det fram mera fett. Jag gav 1 liter lusern morgon å kväll, ½ lite korn på morgonen och 1 liter på kvällen. Sen så gav jag nog 1 liter betfor både morgon och kväll. Han va jätte saml när jag fick honom så han fick allt han kunde äta. 
    Öka ut på kornet så han får mera sånt. Jag skulle nog ge ½ lite morgon å kväll. Lika med betfor och sedan öka ju mer han kommer att röra på sig. 

• Sar

Gör först ett kollamasken-prov så att du ser om han har mask (bandmask måste man dock ta blodprov för att kolla). Har du analyserat hö är det betydligt lättare att ge råd så du kan tillsätta vad som fattas. Lusern (ska blötläggs om det är i pelletsform) är ett bra tillskottsfoder eftersom det är ett grovfoder och inte ett kraftfoder. Du bör också ge någon sorts mineraler, det är speciellt viktigt att han får i sig nog med selen (det finns inget i grovfodret).
    Lycka till!

• jeanettte
    Svar på #5
    men hur mycket red du på din häst när du gav den mängden? min häst rids inte särskilt mycket eller hårt heller för den delen..
  • jeanettte
    Svar på #6
    men kan inte lusern vara lite "dumt" för magen?

jag har funderat på att göra ett "msk prov" men vi tror inte att det är det utan han blev mager efter han gått vält o slutade äta för vi tror han blev dåligt behandlad. han har gått upp i vikt nu men jag funderade mest på om det finns ngn mer variant än den jag har=)
  • Vildvittra83
    jeanettte skrev 2008-03-18 15:58:33 följande:
    Svar på #6men kan inte lusern vara lite "dumt" för magen?
    lucern är ju egentligen bara grovfoder... men det sägs att lucern hack e bättre om man har en häst med känslig mage...
  • Maria V
    jeanettte skrev 2008-03-18 15:56:44 följande:
    Svar på #5men hur mycket red du på din häst när du gav den mängden? min häst rids inte särskilt mycket eller hårt heller för den delen..
    I börjran så reds han inte alls mycket då. Men eftersom att han bara va som ett skelett när han kom så fick han mycket mat. Men ju mera jag började att rida honom så ändrade jag om lite i maten när han behövde mera energi. Så då fick han mera havre till slut å jag kunde ta bort lusern.
    Lusern är inte farligt för magen. Men man ska lägga det i blöt om man köper pellets. Det finns hack oxå som jag har testat. Tyckte att det funkade bra oxå.
    Du får pröva dig fram lite. Men som du redan skrev så får han mycket hö vilket är bra. Se till att han har salt å sånt oxå. Fri tillgång på vatten. Ni kanske har kopp men alla har ju inte det heller..
Svar på tråden Mager häst