Inlägg från: jeanettte |Visa alla inlägg
  • jeanettte

Mager häst

vad gör man om en häst är för mager.. har nyligen köpt honom o han e lite för smak (ser revbenen litegrann, inget benrangel)

han har fri tillgång till hö, ger han korn + lite havre (inga stora mängder då han inte rids så mycket) ca 3 dl allt som allt, lite betfor o lite morötter o så... vad mer kan man ge?

• Svar på tråden Mager häst
  • jeanettte

det är krossad korn jag ger och då behöver man väl inte blölägga? är lusern bättre än korn tror ni?

hur mkt betfor o korn/havre ger ni till era hästar? till en häst som inte rids så mkt helst vill ja veta

tack för era svar

• jeanettte
    Svar på #5
    men hur mycket red du på din häst när du gav den mängden? min häst rids inte särskilt mycket eller hårt heller för den delen..
  • jeanettte
    Svar på #6
    men kan inte lusern vara lite "dumt" för magen?

jag har funderat på att göra ett "msk prov" men vi tror inte att det är det utan han blev mager efter han gått vält o slutade äta för vi tror han blev dåligt behandlad. han har gått upp i vikt nu men jag funderade mest på om det finns ngn mer variant än den jag har=)
  • jeanettte

det är ett varmblodpå 9 år. han är mager på så vis att man ser revbenen lite för mkt (inget benrangel men lite för mager)
    han e pigg o go o glad annars..

ska skicka in ett täck prov, har köpt "kolla masken grej".

han har fri tillgång på hö, han får 2 dl krossad kron och 1 dl havre och lite betfor.. o han har givetvis fri tillgång på vatten (hinkar) ska göra ett mask prov  o så får vi väl se... har ju inte gett maten en chans så länge för ja har ju inte haft han så värst länge - o det tar väl lite längre en vad jag vill =)

tack för era svar

• jeanettte

tack för alla era svar... ska göra mask prov o höet ska vara analyserat men ska kolla upp detta...

• jeanettte

nej inte nyligen men något har hänt med honom där han var innan, det är ja säker på. han är rädd för att gå in o ur stallet o förra ägaren sa att han antaligen gått vält o så slutade han äta ett tag men nu äter han o han har gått upp i vikt så han e ju på rätt väg. har inte haft han så länge o vet inte så mkt om honom innan. han är mest som sällskap till andra hästen... men han är verkligen skit mysig när han får bestämma hur och när... lugn o fin häst annars så ja gillar honom jätte mkt men han har lite konstigheter för sig när d gäller gå in och ut och in i stall o hagar.. tror han är rädd - har säket blivit slagen för han är verkligen LIVRÄDD för spö och rör man handen /armen för fort blir han skiträdd - ser skräcken i ögonen... men han är lugnare o bättre nu när vi kelat o tar det skit lugnt med honom.

Svar på tråden Mager häst