• Pernilla3

Kan en 3 1/2 åring sova i våningssäng?

Kanske dum fråga..men barnen ska dela rum och det är svårmöblerat så vi kom på att en våningssäng kanske kunde vara något. Så tänkte jag att det kanske inte funkar bra med en 3 1/2 - 4 åring som sover i våningsäng?
    Eller vad tror ni? Finns det någon gräns där om vad som är lämpligt eller ej?

• Svar på tråden Kan en 3 1/2 åring sova i våningssäng?
  • Fru Humla

min grannes dotter har sovit i sin våningssäng sen hon var tre. jag tyckte dte kändes tidigt men det har funkat bra för dem.
    beror väl lite på om det är en tuffing eller inte. just om de vågar klättra osv.

kommentera gärna Celiine Collection i mitt galleri....tackar ödmjukast
  • Cia o krabaten

DEt beror nog alldeles på barnet.
    Vår 3-åring är gasnka försiktig, men långt ifrån feg.
    En vanlig säng med ben är helt lagom åt henne.
    Fega barn skulle inte fixa den heller.
    Motoriskt duktiga skulle kanske fixa en överslaf, men inget jag skulle gilla som mamma med tanke på hur de vaknar på natten osv.

• Maggis Nervis

Min svägerskas dotter har våningsäng och våran 3,5 åring brukar sova där uppe när hon hälsar på . Det har gått superbra!

Med ett sjysst järnrör slår man världen med häpnad!
  • therese

Vi har två tjejer, en som nu är 5 och en som snart blir 2. De har haft en våningssäng i sitt rum sedan i somras.
    Då var stora tjejen 4,5 år, och det är hon som sover överst. Även om vår yngsta, som då var strax över året, faktiskt klarade av att klättra hela vägen UPP själv. En helt annan sak med nerstigningen...För att undvika olyckor med yngsta brukar vi knöla in en kudde mellan två av stegen i stegen. Stora kan klättra över men inte lilla.

På rekommendationen från IEAK stod att översängen var för barn rån 5 eller 6 år, minna inte riktigt. Men jag tror det är mest för att slippa ev stämningar... man känner ju själv hur moget ens barn är. Man kan ju träna några gånger och visa hur man klättrar upp och ner.

En sak som varit lite knölig för oss är att när storasyster är sjuk så har det varit svårt med klättrandet. När hon hade maginfluensa tex så kunde hon ju inte ligga uppe, då fick hon ligga nere skavfötters med lillasyster.

Vi har "hemnes" vångingssängen, den är bra för nedersängen är väldigt låg så det är lätt för lillan att komma i och ur, dessutom blir det gott om utrymmetill översängen så man kan sitta rak där nere även om man är 1,90 lång, som min man. Gillar inte de modellerna där det är jättetrångt mellan våningarna. Det blir mörkt och obekvämt.

Svar på tråden Kan en 3 1/2 åring sova i våningssäng?