• Puffen

Påskgubbe? Hur gör man?

I morgon (onsdag) ska barnen klä ut sig till Påskkäringar och Påskgubbar.
    Sonen vill vara Påskgubbe.

När jag var liten (för ca.25år sedan...) fanns inga Påskgubbar, alla var Påskkäringar, killar och tjejer.

Nu undrar jag hur ser en Påskgubbe ut?
    Hur ska sonen klä ut sig till det?
    Kan tillägga att vi inte äger några hattar (om man nu ska ha det)

• Svar på tråden Påskgubbe? Hur gör man?
  • Bebis

skjorta, mustach. googla får du se några,.

Ludwig ska stavas med W se bara på Beethoven
  • Heavenlyfaith

en liten farbror bara... kavaj/rock samt hatt. NÅN i er omgivning har väl en hatt till utlåning.
    Måla lite mustach på läppen

• Cavatine

De påskgubbar jag minns hade hatt och nån kavaj eller rock som var alldeles för stor. Gubbyxor och kvast. De såg lite ut som fågelskrämmor i klädstilen.

(Varför ska dina barn gå imorgon, är det inte på skärtorsdagen som påskkärringar/ -gubbar ska gå? Förlåt OT..)

• DenDär

Klä ut han till en fågelskrämma - haha!!

Nä men allvarligt så är det väl påskkärring som gäller, eller? Alla var det oavsett kön när jag var liten med, det är väl samma "regler". För några påskgubbar finns inte.

kanske ska klä ut honom till jävulen för det var väl till honom som påskkärringarna åkte på långfredan o firade orgier

• Bebis

Påskgubbar finns visst det o söta är de. Googla bara får ni se.

Ludwig ska stavas med W se bara på Beethoven
  • ulligulli
    Cavatine skrev 2008-03-18 09:30:32 följande:
    (Varför ska dina barn gå imorgon, är det inte på skärtorsdagen som påskkärringar/ -gubbar ska gå? Förlåt OT..)
    Förskolorna har 12-dag på torsdag, så många barn är lediga då.
  • Cavatine
    ulligulli skrev 2008-03-18 09:34:14 följande:
    Förskolorna har 12-dag på torsdag, så många barn är lediga då.
    Aha! Jag tog för givet att de skulle gå runt i grannskapet, på min tid var vi inte utklädda på dagis!
  • javalady

Påskgubbar finns visst!

Hatt och rock/gammal kavaj. Skjorta som är lite gräll under (jämför med påskkärringar). Mustach och kanske lite skägg samt fräknar och rosiga kinder. Kan även snitsa till det med en skarves i halsen om man vill.

Min bror var påskgubbe som liten och våra grannungar så jodå, det finns! Men kanske är det lokalt? Min sambo blev grymt avundsjuk när han hörde talas om det eftersom han och hans kusin alltid blev påskkärringar...

Någon flink person kanske kan göra en geografisk-påskgubbe-omröstning här på FL så får vi se om det är lokalt eller inte från början.

• Puffen

Douglas (min son) ville först vara påskkärring. Perfekt tänkte jag eftersom det blir så lätt då.
    Men då kommer en pojke på hans avdelning och säger "Douglas, du kan inte vara påskkärring för du är väl ingen tjej heller HAHAHAHAH"...
    Och Douglas ändrade sig blixtsnabbt, stackarn...

En brun manchester kavaj har han, även rutig skjorta, gubb byxor....nej, det har han inte... får bli jeans.
    Hatt har vi inte, ingen som vi känner heller.... Han får ha sjal runt huvudet (som en pirat) funkar det????

• Puffen
    Cavatine skrev 2008-03-18 09:35:29 följande:
    Aha! Jag tog för givet att de skulle gå runt i grannskapet, på min tid var vi inte utklädda på dagis!
    Förskolan där han går har öppet som vanligt men väldigt få barn då. Därför firar de påsk på onsdag med påskmat och allt.
Svar på tråden Påskgubbe? Hur gör man?