• Puffen

Påskgubbe? Hur gör man?

I morgon (onsdag) ska barnen klä ut sig till Påskkäringar och Påskgubbar.
    Sonen vill vara Påskgubbe.

När jag var liten (för ca.25år sedan...) fanns inga Påskgubbar, alla var Påskkäringar, killar och tjejer.

Nu undrar jag hur ser en Påskgubbe ut?
    Hur ska sonen klä ut sig till det?
    Kan tillägga att vi inte äger några hattar (om man nu ska ha det)

• Svar på tråden Påskgubbe? Hur gör man?
  • javalady
    Puffen skrev 2008-03-18 09:37:50 följande:
    Han får ha sjal runt huvudet (som en pirat) funkar det????
    Klart det funkar.
  • Heavenlyfaith
    Puffen skrev 2008-03-18 09:37:50 följande:
    Douglas (min son) ville först vara påskkärring. Perfekt tänkte jag eftersom det blir så lätt då.Men då kommer en pojke på hans avdelning och säger "Douglas, du kan inte vara påskkärring för du är väl ingen tjej heller HAHAHAHAH"...Och Douglas ändrade sig blixtsnabbt, stackarn...En brun manchester kavaj har han, även rutig skjorta, gubb byxor....nej, det har han inte... får bli jeans. Hatt har vi inte, ingen som vi känner heller.... Han får ha sjal runt huvudet (som en pirat) funkar det????
    det blir ju jättebra med en scarfs på huvet
  • 3busungar

Ännu mera OT men ang varför på onsdag:
    o vissa städer har anordnat påskpromenad PÅ onsdagen ..
    o i värmland är man påskkärring på påskafton o inte skärtorsdag som i sthlm.

jag ska nog klä min son som påskkärring.
    men påskgubbar är söta de med

mina ska klä ut sig imorgon o sen på lördag.

• Cavatine
    Puffen skrev 2008-03-18 09:39:24 följande:
    Förskolan där han går har öppet som vanligt men väldigt få barn då. Därför firar de påsk på onsdag med påskmat och allt.
    [/citat]

Det låter trevligt! Det var alltså inte bättre förr!
    3busungar skrev 2008-03-18 09:41:19 följande:
    [citat]
    ..o i värmland är man påskkärring på påskafton o inte skärtorsdag som i sthlm.
    Jag har flyttat runt en hel del i södra och västra Sverige och kan lova att det inte bara är i Sthlm det är skärtorsdag som gäller. Är det bara i Värmland det är påskafton? (Förlåt TS, för OT)
  • Cavatine

Vad konstigt det blev med citaten.. Sorry.

• Puffen
    Cavatine skrev 2008-03-18 09:51:52 följande:
    Jag har flyttat runt en hel del i södra och västra Sverige och kan lova att det inte bara är i Sthlm det är skärtorsdag som gäller. Är det bara i Värmland det är påskafton? (Förlåt TS, för OT)
    Helt okej
  • javalady

Där jag är uppvuxen (västkusten) gällde också påskafton. Iaf när jag var liten... Hur det är nu har jag ingen aning om.

• Hannajo

Här (Närke) är det också påskafton som gäller, vet att det fanns en tråd om det förra eller förrförra året, det är olika på olika ställen. På skärtorsdagen gå barnen i skolan här i år, så då hinns det ju inte med.

Jag var påskgubbe ett år när jag var liten, så det har allt funnits ett tag. Fyller 33 i år.

En påskgubbe kan ha hatt, kavaj, mustasch, kanske snusnäsduk el dyl kring halsen? (På vårt dagis är de utklädda idag och det var vad jag såg i morse)

• kajsa835

min son ska va nått mellanting, kjol förkläde sjal över axlarna i grälla färger och sen hatt med fjäder i, och mustasch till det.
    på hans dagis är det också påskfirande på onsdagen.

min storebror brukade va påskgubbe när vi va små, han hade afganpälsväst-

• Cavatine

Nu googlade jag påskkärring och fick fram följande:

På skärtorsdagen reser kärringarna till Blåkulla. (Jag minns att de sade till oss när vi var små att vi lämnade kort och tiggde godis för att ha mat inför den långa resan.)

På påskaftonen kommer kärringarna enligt gammal folktro hem igen. (Har någon hört någon "förklaring" till att man gick då, alltså i likhet med samla mat-teorin?)

• 3busungar
    Cavatine skrev 2008-03-18 09:51:52 följande:
    jag menade inte bara sthlm men det är där jag vet med 100% att de har på skärtorsdagen..självklart har de torsdag eller lördag på andra ställen också..
    värmland o i närke(karlskoga o örebro har på lördag) sen så tror jag väl att det är mer ställen som har på lördag.
    vet inte hur västkusten gör däremot
  • Hannajo

Min dotter kom hem från dagis nu, de firade påsk idag och var utklädda. Jag hade skickat med påskkärringkläder som hon hade haft, men i ansiktet var det mustasch som gällde!

• neela

vet att det är för sent och svara.
    Men sonens dagis skulle dom oxå vara utklädda idag.
    Han fick på sig ett par beiga byxor och en sjorta och gubbkeps och rosiga kinder och fräcknar. Tänkte klä honom till påskkärring men insåg att jag inte hade någon sjal eller kjol så han fick bli en liten gubbe emn utan mustach
    Hur blev din son kläd?

*våran lille max 19/8-06* max.keydesign.se
  • Puffen

Kolla in mitt galleri "Douglas"

Svar på tråden Påskgubbe? Hur gör man?