• Fredrika1

Jansson utan ansjovis

Ar det nâgon har som har ett recept pa Janssons frestelse utan ansjovis??
    Hm, kanske inte blir sa mycket Jansson over det hela da kanske, men anda...

• Svar på tråden Jansson utan ansjovis
  • Jullesmamma

Till jul brukar vi göra en med kaviar, gör som Jansson fast använd kaviar isället för ansjovis.

• Barntillverkning pågår

Jag gör precis som Jansons men tar rökt skinka som jag hackat i matberedaren istället... SUPERGOTT!! Kryddar potatisen med salt och grovmalen svartpeppar...

• IsadorasMamma

Jansso utan ansjovis är väl potatisgratäng =)

• MammasälskadeMinna

med kaviar är gott!

• Dudden

Vi brukar göra en alternativ Jansson med kassler istället för ansjovis!

• IaDaniela

Man kan ta bara spadet (inga fiskbitar) och lite mindre mängd utav det, blir väldigt god smak. Men annars hade jag nog satsat på en riktigt god potatisgratäng med lite finstrimlad purjolök och god ost på toppen. Man kan också lägga i lite knaperstekta baconbitar. Men det där tipset med kaviar lät också gott!

Lycka till!

www.iabloggar.blogg.se

• mammutten81

Jag gör skalar potatis, kålrot och morötter.
    Skär i stavar.
    Lite hackad gullök.
    Breder ut i en ungsform, varvat med lite grädde, svartpeppar, vitpeppar och salt.
    När allt ligger strör jag ströbröd över och häller på resterande grädde och lite mjölk.

Låter stå i ungen på 225 grader i en 40 minuter, tills den får fin färg.
    Sen lägger jag folie över så den inte bränns och låter stå i en timme till, då är den mjuk och god!

• mammutten81

Oj, glömde ju, du tar lite soltorkade tomater, hackar i små små bitar.

• PerG

Jag älskar smaken som kommer från ansjovisen, men gillar inte "bitarna", så antingen kan man göra, som nån skrev tidigare, att man bara använder spadet, eller, ett "knep" som jag brukar göra är att finhacka ansjovisen. När frestelsen är i ugnen kommer bitarna då "förintas" och endast smaken blir kvar.

• abnocto

Vi lägger bara ansjovis i halva Jansson så kan de som inte tycker om Jansson välja den halva som inte har något och vi som vill ha ansjovis tar den andra halvan. Går ju bara om man inte är allergisk.

• Pormoicheia
    IsadorasMamma skrev 2008-03-18 11:15:50 följande:
    Jansso utan ansjovis är väl potatisgratäng =)
    Det var  min första tanke
    It's the end of the world as we know it, and I feel fine
Svar på tråden Jansson utan ansjovis