Inlägg från: Ulfino |Visa alla inlägg
  • Ulfino

Var är alla pappor?

Jag har en känsla av att Du bor i en mindre och mer konservativ kommun, kan det stämma? Jag känner inte igen mig i din beskrivning eftersom det är lika många pappor (om inte fler) som hämtar och lämnar hos vårt dagis.

Jag håller med dig om schabloner men måste ändå fråga - måste vi vara lika mammorna? Har vi inte olika roller som föräldrar?

Jag har märkt att när min hustru hämtar Lilleman så blir det mer protester än när jag hämtar. Jag ger tid, låter Lilleman välja väg hem och det kan bli stora omvägar ibland. När min hustru hämtar så har hon ett syfte, att ta sig från dagis till hemmet. Inte undra på att det blir protester.

Frugan klarar av att söva Lilleman på halva tiden det tar mig. De kvällar som jag ansvarar för nattning går åt till... just nattning och ingenting annat. Beror det på trygghet? Jag vet inte men vi har bevisligen två olika relationer till vårt barn.

Jag är ledsen att det inte fungerade med din arbetsgivare. Tyvärr så syns könsrollerna även här för troligtvis hade din arbetsgivare varit mer "accepterande" ifall Du varit Mamma och inte Pappan. Tyvärr...

Att Du inte fått teckningar från dagis behöver inte betyda att dagiset valt att ge dem till Mamman. Min uppfattning är att dagis fröknar har så många föräldrar att hålla koll på att det mer handlar om tillfälligheter. Men det kan ju även vara att ditt X är lite bättre på att nätverka med personalen, vad vet jag.

Svar på tråden Var är alla pappor?