• Rimfolina

Arg 14-månaders...

Hej!

Finns det någon som kan hjälpa mig med en fråga jag har?

Det är så att min dotter på snart 14 månader är så fruktansvärt arg. Dels om hon inte får som hon vill men även ibland utan att man förstår varför, t.ex. när hon vaknar ibland. Hon sitter och bankar huvudet i golvet mellan fötterna tills hon är blå i pannan... Ibland drar hon sig själv i håret och klöser sig på öron och kinder också. Tar man upp henne så skallar hon en eller kastar sig bakåt med huvudet i bröstbenet om man vänder henne åt andra hållet. Gör barn så här ibland eller är det något allvarligt fel med henne? Det gör så ont i mitt hjärta när hon gör illa sig själv och jag inte kan göra så mycket åt det.
    Hon beter sig bara så här med oss föräldrar, kanske när vi är hos mormor och morfar också men aldrig om hon är själv med någon annan. Vill hon på något sätt straffa oss för att hon inte får som hon vill genom att göra illa sig själv?

Om det finns någon som har erfarenhet av detta, snälla skriv en rad...

Tack på förhand!

• Svar på tråden Arg 14-månaders...
  • pemi

Tror inte det är så ovanligt, vet flera barn som blivit väldigt arga i den åldern. Här blev de flesta utbrotten vid matbordet då hon från att ha haft väldigt bra matlust bara vägrade och blev fruktansvärt arg om man trugade. Dottern var alltid lugn med andra (också bara mormor o morfar som såg utbrotten). Jag har tolkat det som en utvecksperiod då de märker att det kan säga nej och ha åsikter om saker.

Här har det lugnat sig lite, iaf med maten (hon är snart 18 mån nu) men visst blir hon upprörd när vi inte förstår vad hon menar och även ibland när hon inte får göra som hon vill.

♥ (¯`°?.¸ ♥Alva♥¸.?°´¯) ♥
  • Klurix

Jag tycker det låter som om käften håller på att explodera av tänder. Jag har en son som nu är snart 13 månader, han är också väldigt arg, även om han inte dunkar huvudet i golvet. Men han skriker av ilska i olika situationer och kastar sig bakåt. Jag har tänkt: tänder. Gav honom ipren för att se om det lugnar honom, men jag har svårt att säga om direkt gjort det.

Om du är orolig hade jag ringt och rådfrågat BVC, eller gått ner till läkarstationen för en öron/hals-koll.

• Rimfolina

Tänderna borde vara på gång och vi har fått en tid hos läkare nästa vecka så det ska nog ordna sig... Tack för era svar!

• Lotto

Min kille är 16 månader och kan bli jättejättearg, ofta går det i perioder. Jag brukar jag tänka att det kan vara utvecklingsperioder de går igenom. Precis innan han lärde sig gå så var han jättearg och frustrerad för att han ville något som han inte kunde, men precis efter att han hade lärt sig gå så vara han hur solig som helst i flera veckor. Det kan ju vara saker som är frustrerande för dem som vi vuxna inte kan se lika tydligt som när de lär sig gå, det kan också hända mycket i den mentala utvecklingen som kan vara jobbigt för dem.

• Lily75

Min 16-måners tjej får helt tokiga utbrott flera ggr om dan.
    Hon kastar sig framåt och skriker tills hon får det hon vill.
    Det är så tufft.
    Hon skriker så högt och länge att vi talat med våra grannar om att vi gör så gott vi kan.

Svar på tråden Arg 14-månaders...