Vad kallas lokalen där jujutsun utövas?
Jag håller på att skriva ett arbete om jujutsu och behöver därför veta detta.
Jag håller på att skriva ett arbete om jujutsu och behöver därför veta detta.
Den kallas för dojon..
www.scjjk.com/
tack så mycke
Vet du var man kan hitta information om vad den ska innehålla?
nää tyvärr... jag googlade på dojon o fick upp lite sidor.. Men kolla in länken som jag skickade så kanske du blir lite klokare.
lycka till
Ja jag kollade lite men hittade bara att de hade mattor på golvet. Tack ändå
En dojo innehåller mattor som kallas tatami och ofta nån form av träningsredskap som träsvärd, mitsar (slagkuddar) och andra form av skydd. Annars behövs inte så mycket för att träna ju-jutsu och det är just det som är grejen.
Ä inte dojon egentligen bara området i lokalen där mattorna ligger? Själva lokalen heter väl inget särskilt?
En dojo (dōjō, 道場) är en lokal där en traditionell japansk konstart utövas. Ordet kan uttydas "platsen för studier" alternativt "en plats där Vägen utövas"; den sistnämnda uttydningen anspelar starkt på zen, och trots att ordet främst förknippas med budo, de japanska kampsporterna, kallas även meditationssalar inom zen för dojo.
Inom budon blir ordet dojo ofta synonymt med träningslokal men dojon kan även, såsom ofta i äldre japansk budo, koryu, främst ha en rituell funktion medan själva träningen sker någon annan stans - ofta utomhus. En traditionell japansk dojo har oftast en plats längst fram, shomen, som typiskt har något slags shintoaltare längst fram. Stilen Bujinkan håller sig ofta med starkt shintoistiska shomen, där ljus tänds före och efter varje träning. Ibland placeras även sake, salt och andra symboliska offer vid ovanför shomen. Altaret har ofta bilder av stilens grundare, och i väst ersätts ofta shintoaltaret med en bild av stilens grundare - Jigoro Kano i judo, Morihei Ueshiba i aikido och så vidare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Dojo
...fel av mig kolla här..
Dojo betyder träningslokal, men har också en betydelse av andlig reningsplats. Tänker man på det blir träningen vad den är avsedd att vara.
från: www.iyasaka.se/omaikido.shtml (visserligen en sida om Aikido...men dojo som dojo)