• Anonym (lilla M)

HJÄLP! Sonen 1 år råkade få i sig salt! Hur farligt är det?

Sonen, 1 år, råkade idag få tag i saltkaret, hällde ut en liten hög på bordet innan vi fann honom. Grävde genast i munnen, inga större mängder där, men det smakade salt om hans saliv. Han kan väl ha fått i sig någon nypa.
    Har försökt få i honom massor med vätska ikväll. Han har fått dricka juice blandad med hälften vatten (för det gillar han och det går det i mycket av). Har sammalagt fått i honom ca 3,5 pipmuggar mer än en vanlig dag.
    Hur farligt är det här tror ni? jag menar salt är ju skadligt för njurarna... Orolig!!

• Svar på tråden HJÄLP! Sonen 1 år råkade få i sig salt! Hur farligt är det?
  • Anonym

Du kan vara lugn. Den enda gången är inte farlig..

• aktuelle

en gång är nog ingen fara, det är nog återkommande mängder salt som är farligt. Bra att du fick i honom dricka :) Men ring sjukvårdsupplysningen och hör vad en sköterska eller läkare säger om saken :)

- IRMA Dec 2006 och Helge 18:e Januari 2008! -
  • Grannen

När man är ett år får man äta salt så du behöver inte oroa dig.

• Yinsan

Tror inte det är någon fara, men ring sjukvårdsupplysningen om du är osäker!

• Lady Morpheus

Oroa dig inte för det du. Det är en ytterst liten mängd han fått i sig. För att det ska bli farligt för njurarna ska han få i sig bra mycket mer och jag kan nästan lova dig att han slutar äta av saltet innan han nått några sådana mängder.

• Fragile Angel

Han lär ju inte dö, så slappna av .

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Anonym (lilla M)

Fragile Angel skrev 2008-03-18 20:14:48 följande:

Han lär ju inte dö, så slappna av .
    Nej det tror jag inte, men kanske få njursvikt och det är ju inte så kul....
  • Grannen

Men han är ju ETT ÅR! Tror att ni missar det ni som rekomenderar att hon ska ringa läkare!

• Anonym (lilla M)
    mumlin skrev 2008-03-18 20:15:49 följande:
    Men han är ju ETT ÅR! Tror att ni missar det ni som rekomenderar att hon ska ringa läkare!
    Hur mycket salt får en 1-åring få i sig då? Är någon nypa, eller hur mycket det nu kan bli (han äter nog inte frivilligt speciellt mycket) ofarligt?
  • Frostizz

Har oxå för mig att det är ett år sen är det ok m lite salt. Så ta d lugnt. Finns ju salt i barnmatsburkarna från ett år oxå om jag inte minns fel.

Svar på tråden HJÄLP! Sonen 1 år råkade få i sig salt! Hur farligt är det?